Balíky doručené po třech týdnech a komunikace na bodu mrazu. Pošťáci bez zvonění vhazují lidem do schránky lístky o nepodařeném pokusu o doručení, občas ani to ne. Lidem docházejí nervy. Kvůli pandemii koronaviru a blížícím se Vánocům nápor Česká pošta nestíhá. Jsou však i místa, kde si lidé její služby chválí.
Například Václav Z. redakci CNN Prima NEWS popsal svůj příběh, kdy si objednal balík, který mu ani po dvou týdnech prostřednictvím České pošty nepřišel. „Začal jsem se po zásilce pídit. Když jsem rozkliknul trasování, pořád se mi ukazovalo, že je balík na cestě,“ vyprávěl Václav. Zavolal tedy do internetového obchodu, kde mu řekli, že zásilku prověří u České pošty. Po třech dnech se dočkal odpovědi. „Pošta internetovému obchodu řekla, že balík je doručený a mám ho mít doma. To jsem ale vůbec neměl,“ kroutil hlavou Václav.
Dovolat se na linku České pošty bylo téměř nemožné. Když se mu to po více než půlhodině povedlo, řekli mu, že zásilka může být jedině na Balíkovně. Tam ale nebyla. Nakonec Václav vystál půlhodinovou frontu na poště v místě bydliště, kde balík byl, ale pošta ho neměla v evidenci. „Takže dalších deset minut spekulovali, jak mi ho můžou vydat. Museli ho znovu zadat do systému,“ popsal shledání se svým balíkem po třech týdnech Václav Z.
On-line sledování zásilky nefunguje
Podobnou zkušenost v článku popsala i editorka CNN Prima NEWS Štěpánka Čechová. Té přišel e-mail o chystaném doručení zásilky po třech dnech od doby, kdy balík Česká pošta převzala. Místo něj ale dostala jen další e-mailovou zprávu. V té se uvádělo, že adresátku pošta nezastihla a zásilka je uložena v depu. Nikoli na poště v místě bydliště, ale v místě vzdáleném 25 kilometrů.
Z depa zásilka na adresu příjemce rovněž nebyla odeslána. Po šesti dnech se tam proto zákaznice vydala. Na místě jí ale sdělili, že balík je zrovna na cestě na poštu v místě bydliště, i když on-line systém sledování zásilky trval na svém a i přes opakovanou aktualizaci tvrdil, že se balík nachází v depu. Další den, tedy po deseti dnech od předání zásilky poště a po vystání fronty svůj balíček konečně dostala.
Pošta (ne)zklamala
Podobných příběhů jsou plné sociální sítě. Například uživatelka Twitteru Andrea popsala, že na poště čekala ve frontě od tří hodin odpoledne. „Ve čtyři hodiny vylezla paní a řekla, že zavírá. Mě a další tři lidi vybídla, ať přijdeme zítra,“ uvedla Andrea a tázala se: „Je takový problém nepouštět tam od určité doby další lidi? Nebo je problém obsloužit ty, kteří čekají už hodinu?“ ptá se Andrea.
Podobně to vidí i uživatel Pavel M. „Konkrétní e-shop neměl jinou volbu doručení, jinak bych samozřejmě volil cokoliv jiného než poštu. Všechny vánoční nákupy jsem řešil on-line, otestoval jsem prakticky všechny dopravce a nikdy nebyl problém. Jen pošta samozřejmě obligátně (ne)zklamala,“ okomentoval svou zkušenost.
Uživatel pod přezdívkou mikmik z doručování své zásilky dokonce udělal veřejný seriál. Po čtrnácti dnech se podle něj „hnuly ledy“ a svůj balík dostal.
Den 14tý ... ledy se hnuly! 😮 #ceskaposta pic.twitter.com/mviCLUUe5S
— mikmik (@let_tomas) December 11, 2020
Chyba se stát může, přiznává mluvčí
Mluvčí České pošty Matyáš Vitík CNN Prima NEWS přiznal, že nápor na poštu je v posledních týdnech obrovský. „Lidé kromě klasických vánočních dárků objednávají i zboží běžné potřeby, protože v době pandemie koronaviru radši využívají e-shopy. To je důvod náporu, který zažíváme. Loni jsme měli rekord, když jsme v jeden moment přepravovali 500 tisíc balíků. Letos to bylo po Black Friday milion sto tisíc balíků. I na tom je vidět obrovský nárůst,“ uvedl Vitík.
Na adresu je podle něj doručeno 92 procent balíků. „U zbylých osmi procent lidé nejsou doma nebo toho má balíkář tolik, že není v jeho silách vše rozvést, tak to uloží na poštu. Nejsme z toho nadšeni, ale máme pocit, že kvalita je pořád na vysoké úrovni,“ tvrdil začátkem prosince mluvčí.
Šéf České pošty Roman Knap začátkem prosince webu Seznam Zprávy řekl, že když se podívá na celé Česko, tak se přiblíží k 87 procentům úspěšnosti doručení a největší problémy se podle něj objevují v Praze, kde pomáhají třídit zásilky i lidé z administrativy.
Nemusíte čekat v plné místnosti
Na sociálních sítích se ale mezi vlnou kritiky najdou i pozitivní zprávy. „U nás je Česká pošta tak výborná, že by měli zvážit, zda nechtějí z vedoucího pobočky udělat šéfa celého podniku,“ napsala na Twitter Barbora s tím, že pošťáci jsou milí, vždy zvoní a u nich v obci dokonce změnili otevírací dobu tak, že jsou tam dva dny v týdnu do 18. hodin. „Na vesnici to není úplně běžné,“ podotkla Barbora. Může se ale jednat o Poštu Partner, kterou spravuje obec. Minimálně pošťačka za přepážkou je tedy zaměstnankyní obecního úřadu.
Jiní si například chválí aplikaci Pošta Online. Tam mají lidé přehled o zásilkách a vyvolávání pořadových čísel jim oznámí i notifikace na telefonu. Na přepážku tak lidé nemusí čekat v místnosti plné lidí.
Dorazí zásilka do Štědrého dne?
Ve středu navíc Česká pošta prodloužila „rozhodné dny“, do kdy musí lidé nebo e-shopy podat balík tak, aby jej stihla doručit do Štědrého dne. Na pobočkách s režimem Balík Na poštu a Balík Do Balíkovny by měli odesílatelé zásilku odevzdat nejpozději do pondělí 21. prosince, zatímco Balík Do ruky by měli odeslat nejpozději do soboty 19. prosince.
Ve čtvrtek státní podnik na svém webu zveřejnil i novou otevírací dobu v období svátků. Na Štědrý den bude na pobočkách otevřeno nejpozději do 12 hodin, ale jen v některých krajích. Nadcházející dva svátky vánoční budou všechny pobočky České pošty zavřené, stejně tak na Nový rok. Na Silvestra však budou pobočky ve všech krajích otevřené minimálně dopoledne, například v Ostravě nebo v Třinci dokonce otvírací doba skončí až v 17 hodin.