Peripetie, které člověk musí absolvovat, aby dostal od České pošty zboží, za které zaplatil, jsou někdy téměř neuvěřitelné. S uzavřením obchodů během koronavirové krize a s blížícími se Vánoci nápor na doručovací služby ještě zesílil. Někteří lidé tak třeba přes tři týdny marně pátrají po svém balíčku.
Takový příběh prožil Václav Z., který bydlí v Praze a svěřil se s ním redakci CNN Prima NEWS. Z internetového obchodu si objednal zboží za tři tisíce, zaplatil za něj a nechal si ho poslat do Balíkovny, což je služba, kterou Česká pošta spustila v listopadu. Svoji zásilku mají díky ní lidé dostat rychle a jednoduše, za což si připlatí.
„Objednal jsem si balík, který měl dorazit za dva dny na Balíkovnu v blízkosti mého bydliště, abych nemusel čekat na poště. Po dvou týdnech ale nepřišlo nic. Začal jsem se po zásilce pídit. Když jsem rozkliknul trasování, pořád se mi ukazovalo, že je balík na cestě,“ vypráví Václav.
Zavolal tedy do internetového obchodu, kde mu řekli, že zásilku prověří u České pošty. Po třech dnech se dočkal odpovědi. „Pošta internetovému obchodu řekla, že balík je doručený a mám ho mít doma. To jsem ale vůbec neměl,“ kroutí hlavou Václav.
Pokračoval tedy v pátrání. „Snažil jsem se dovolat na linku České pošty, což je skoro nemožné. Po půlhodině čekání na drátě mi řekli, že zásilka je k vyzvednutí na Balíkovně, pouze mi nepřišla potvrzující SMS. Bylo mi sděleno, ať si tam dojdu, že zásilku dostanu i bez PIN kódu jen na občanský průkaz,“ popisuje Václav.
Po třech týdnech jsem neměl ani zboží, ani peníze.
Vyrazil tedy na výdejnu, ale svůj balík nedostal. „V Balíkovně mi řekli, že tam žádná taková zásilka není. A i kdyby byla, bez PIN kódu by mi ji nevydali,“ říká.
Václav proto znovu zavolal do internetového obchodu, kde mu bylo řečeno, že to s Českou poštou budou řešit, ale peníze mu vrátí, až pošta uzná, že se balík ztratil. „Takže jsem po třech týdnech neměl ani zboží, ani peníze,“ shrnuje Václav.
Ani tak se nevzdal. I když mu na infolince České pošty řekli, že zásilka může být jen a jen na Balíkovně, napadlo ho vyrazit přímo na poštu v místě bydliště. Když vystál půlhodinovou frontu, dozvěděl se, že hledaný balík je opravdu na poště.
„Jenže se objevil další problém. Fyzicky se sice balík na poště nacházel, ale v evidenci ho neměli. Takže dalších deset minut spekulovali, jak mi ho můžou vydat. Museli ho znovu zadat do systému. No prostě tohle člověk nevymyslí,“ komentuje Václav Z. „Aspoň že byli na poště milí a ochotní a omlouvali se, to bych jim nechtěl křivdit,“ dodává.
Chyba se stát může, přiznává mluvčí
Mluvčí České pošty Matyáš Vitík k tomu CNN Prima NEWS řekl, že nápor na poštu je nyní obrovský. „Lidé kromě klasických vánočních dárků objednávají i zboží běžné potřeby, protože kamenné obchody jsou zavřené a využívají e-shopy. To je důvod náporu, který zažíváme. Loni jsme měli rekord, když jsme v jeden moment přepravovali 500 tisíc balíků. Letos po Black Friday to bylo milion sto tisíc balíků. I na tom je vidět obrovský nárůst,“ říká Vitík.
„Co se týká kvality služeb, 92 procent balíků je doručeno na adresu. U zbylých osmi procent lidé nejsou doma nebo toho má balíkář tolik, že není v jeho silách vše rozvést, tak to uloží na poštu. Nejsme z toho nadšeni, ale máme pocit, že kvalita je pořád na vysoké úrovni,“ tvrdí.
Pokud mají lidé problém s doručením balíku, mají se obrátit na poštu. „Reklamovat to lidé určitě mohou. Na balíku je nějaké číslo, takže se vždy najde. Nepohybuje se ve vzduchoprázdnu, nachází se na poště nebo na depu. Ale prodlouží to dobu, kterou člověk na balík čeká. Snažíme se, jak můžeme,“ konstatuje mluvčí.