Česko se odráží od hypotečního dna. První banka v pondělí zdraží úvěry na bydlení

Zdá se, že čas superlevných hypoték v Česku se naplnil. První velká tuzemská banka se totiž chystá od pondělí 8. března zvýšit svou základní sazbu o 0,2 procentního bodu. Tento krok budou v horizontu měsíců nejspíše následovat i další peněžní ústavy na českém trhu. Hypotéky tak mohou zdražovat i několik příštích let.

Hypoteční banka ze skupiny ČSOB zvýší od pondělí základní sazbu u hypotečních úvěrů o 0,2 procentního bodu. Pro CNN Prima NEWS to uvedl Marek Kříž, spoluzakladatel platformy Zaloto.cz, která je největším tuzemským zprostředkovatelem on-line hypoték v Česku. „Důvodem může být poptávka po hypotékách, která je aktuálně extrémní. Leden byl v on-line hypotečních poptávkách podle našich dat silnější než kterýkoli jiný měsíc loňského roku,“ řekl Kříž.

Nejde jen o úvěry na bydlení zprostředkované přes internet, letošní leden byl historicky nejúspěšnější měsíc v historii sledování. Češi si vzaly hypotéky za bezmála 25 miliard korun. „Hypoteční banku budou podle mého názoru postupně následovat ostatní. Banky nebudou chtít příliš zdražovat jen u refinancování, aby zabránily odchodu klientů. Jinak ale odhaduji, že průměrná sazba by mohla vzrůst až na dvě procenta v průběhu tohoto roku,“ dodal Marek Kříž.

S jeho předpovědí v zásadě souhlasí také hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Češi, kteří si chtějí vzít hypotéku za velmi výhodných podmínek, by si měli pospíšit. Lépe už nebude,“ uvedl pro CNN Prima NEWS. Hypoteční banka je totiž lídrem na trhu co do celkového objemu právě splácených hypoték. „Velcí hráči svým způsobem udávají tón celému trhu. Fakt, že zvyšuje sazby jeho lídr, předznamenává skutečnost, že i ostatní půjdou s úroky nahoru,“ dodal.

Ostatní se přidají

Zájem o hypoteční úvěry by tak mohl ochladnout, ale ještě předtím se dá očekávat, že lidé na poslední chvíli výhodné podmínky využijí. „Je velmi složité předpovídat vývoj celého trhu. Od října do prosince 2020 jsme si mysleli, že narážíme na strop toho, co je v on-line poptávce po hypotékách možné. Začátek roku ale předčil naše očekávání,“ řekl Marek Kříž.

Podle něho aktuální čísla ukazují, že financování pořízení nemovitosti hypotékou plánuje nebo alespoň zvažuje obrovské množství lidí. „Překonání loňského rekordu bych ale spíše vyloučil. Růst úrokových sazeb může část klientů od záměru nákupu nemovitosti odradit,“ dodal. Průměrná úroková sazba u hypotečních úvěrů dosáhla v lednu 1,94 procenta, jak vyplývá z ukazatele Fincentrum Hypoindex. Únorová hodnota bude známa zřejmě až ve druhé polovině března. Už za únor se tak může potvrdit dosažení úrokového dna a postupný obrat trendu v úrokových sazbách.

Lidé trpí a umírají v totalitě peněz. Vláda má na rukou krev, hlásá mladý komunista
Volby 2021

Ostrou kritiku si v pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS od ostatních mladých politiků vyslechl kandidát KSČM pro sněmovní volby Arťom Korjagin za jeho slova, že lidé dnes trpí a umírají v „totalitě peněz“ a kapitalistický systém „má na rukou krev“. Kandidát Přísahy Michal Košan reagoval slovy, že „komunisty nenávidí“. Představitelka koalice Spolu Markéta Vyvlečková (KDU-ČSL) a reprezentant Pirátů a STAN Zbyněk Horváth připomněli, že komunistický režim zavraždil a pronásledoval stovky lidí.

Češi jsou švejkovská nátura a nevěří opatřením. Neočkované si covid najde, říká Kubek

Česko musí co nejrychleji proočkovat zbytek seniorů, vyzývá v rozhovoru pro CNN Prima NEWS předseda České lékařské komory Milan Kubek. Varuje zároveň, že si covid neočkované najde. Na druhou stranu si myslí, že pokud by se proočkovala větší část společnosti, mohlo by dojít k rozvolnění opatření podobně jako například v Dánsku. Připomněl však, že někteří Češi se švejkovskou povahou nerespektují ani současná pravidla.

Kajínek: EU se zbláznila. Zakázat doživotním vězňům navazovat kontakty je nesmysl

Dánsko má v plánu zakázat vězňům, kteří jsou odsouzeni na doživotí, aby skrze dopisy a telefonáty navazovali romantické vztahy. K tomuto kroku chce vláda přistoupit zejména kvůli fanynkám, které odsouzeným zasílají desítky až stovky dopisů. Co si o návrhu dánské vlády myslí nejznámější český vězeň Jiří Kajínek, který si až do udělení milosti odpykával doživotní trest? Svůj názor sdělil v exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Očkování nám rozhodilo menstruaci. Na změny po vakcinaci si stěžují desetitisíce žen

Více než 30 tisíc žen oznámilo, že po očkování vakcínou proti COVID-19 došlo k narušení jejich menstruačního cyklu. Změny ale byly „krátkodobé“, uvedla lektorka reprodukční imunologie na Imperial College London Victoria Maleová. Podle ní se většina žen po jednom cyklu vrátí k normálu. Neexistují zatím ani žádné důkazy, že by očkování ovlivňovalo plodnost.

Sledujte ŽIVĚ Partii s Maláčovou a Pekarovou Adamovou: Jak by řešily státní rozpočet?

Na co máme peníze a na co už ne? Tím se v první části pořadu Partie Terezie Tománkové budou zabývat ministryně práce a sociálních věcí z ČSSD Jana Maláčová, předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová a předseda hnutí SPD Tomio Okamura. Ve druhé polovině můžete sledovat velkou politickou diskusi například se zástupci hnutí ANO, Pirátů nebo komunistů. Nenechte si ujít nedělní Partii od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Experiment japonských školáků pokračuje i po 37 letech. Na Havaji vyplaval vzkaz v lahvi

Tichý oceán vyplavil na Havaji lahev se vzkazem, kterou před 37 lety vhodili do moře studenti japonské střední školy v rámci vědeckého experimentu. Cílem pokusu bylo monitorování oceánských proudů, uvedl web The Guardian. V letech 1984 a 1985 školáci hodili do oceánu poblíž Tokia 750 lahví. Od té doby se našly na 17 místech planety. Například na japonském ostrově Okinawa, v Číně, na Filipínách nebo na západním pobřeží USA.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.