Válka na Ukrajině je plná silných lidských příběhů
Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměstnal prvního ukrajinského utečence jako řidiče autobusu. Muž s dlouholetou praxí, který do Česka uprchl před ruskou invazí, nastoupil již na začátku srpna. Po něm by se ještě v létě měli do provozu zapojit i další dva řidiči z Ukrajiny. Podle šéfa dopravního podniku je věc výhodná pro obě strany.
Ukrajinský řidič autobusu Yurii Blynstov má odježděno 40 let praxe. Do Česka uprchl před ruskou invazí. Má řidičský průkaz skupiny D a v Česku získal průkaz profesní způsobilosti. I díky tomu mohl ihned po složení zkoušek nastoupit jako řidič autobusu DPO na středisko Hranečník.
V ostravské MHD budou řídit tři šoféři z Ukrajiny. Yurii Blynstov již nastoupil. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava
V ostravské MHD budou řídit tři šoféři z Ukrajiny. Yurii Blynstov již nastoupil. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava
„Žil jsem v Mykolajivu v blízkosti Oděsy. V Česku jsem od poloviny června. Po práci řidiče se mi stýskalo, takže se na návrat za volant těším. Nedorozumění s cestujícími se nebojím, učím se češtinu a v mobilu mám připravenou aplikaci pro překládání. Snažím se,“ řekl usměvavý řidič s tím, že pokud to půjde, v Česku by rád zůstal natrvalo i se svou rodinou.
„Chci tady začít nový život,“ dodal Yurii. Nyní ho čeká, stejně jako každého nově nastupujícího šoféra, jeden měsíc jízd s cestujícími a s asistencí seniorního řidiče. Pak bude v plném provozu řídit už samostatně. Po něm nastoupí ještě v srpnu do provozu další dva řidiči z Ukrajiny.
„Jsme rádi, že do našich řad přichází tak zkušený člověk. Je to vlastně pomoc pro obě strany. Naši řidiči to v uplynulém období neměli jednoduché, jejich denní rutinu výrazně ovlivnil covid a s ním spojená opatření. Řada z nich navíc onemocněla a ostatní brali směny navíc, aby MHD fungovala. Jejich pozice je prostě potřeba posílit, jak jen můžeme,“ zmínil generální ředitel DPO Daniel Morys.
Od září pak DPO počítá s otevřením kurzu pro další čtyři řidičky a dva řidiče z Ukrajiny, tentokrát na tramvajovou trakci. Nástup zahájí pětitýdenním kurzem technické češtiny. Následovat bude tříměsíční kurz pro získání průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel. Při výuce budou mít uprchlíci k dispozici také překladatelku.