Válka na Ukrajině je plná silných lidských příběhů
Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměstnal prvního ukrajinského utečence jako řidiče autobusu. Muž s dlouholetou praxí, který do Česka uprchl před ruskou invazí, nastoupil již na začátku srpna. Po něm by se ještě v létě měli do provozu zapojit i další dva řidiči z Ukrajiny. Podle šéfa dopravního podniku je věc výhodná pro obě strany.
Ukrajinský řidič autobusu Yurii Blynstov má odježděno 40 let praxe. Do Česka uprchl před ruskou invazí. Má řidičský průkaz skupiny D a v Česku získal průkaz profesní způsobilosti. I díky tomu mohl ihned po složení zkoušek nastoupit jako řidič autobusu DPO na středisko Hranečník.
V ostravské MHD budou řídit tři šoféři z Ukrajiny. Yurii Blynstov již nastoupil. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava
V ostravské MHD budou řídit tři šoféři z Ukrajiny. Yurii Blynstov již nastoupil. Zdroj: Dopravní podnik Ostrava
„Žil jsem v Mykolajivu v blízkosti Oděsy. V Česku jsem od poloviny června. Po práci řidiče se mi stýskalo, takže se na návrat za volant těším. Nedorozumění s cestujícími se nebojím, učím se češtinu a v mobilu mám připravenou aplikaci pro překládání. Snažím se,“ řekl usměvavý řidič s tím, že pokud to půjde, v Česku by rád zůstal natrvalo i se svou rodinou.
Bolestné zpovědi Ukrajinek: Vracíme se domů. Máme strach, ale je to možná poslední šance
Bojíme se, ale rodina nás potřebuje, vysvětlily v rozhovoru pro CNN Prima NEWS na pražském Hlavním nádraží čtyřiadvacetiletá Margarita a její matka, devětačtyřicetiletá Aljona, těsně předtím, než nastoupily do vlaku směrem Košice. Odtud chtějí přejet na Ukrajinu, cílem je Záporoží. Cestují ve třech, za ruku drží tříletého Míšu.
„Chci tady začít nový život,“ dodal Yurii. Nyní ho čeká, stejně jako každého nově nastupujícího šoféra, jeden měsíc jízd s cestujícími a s asistencí seniorního řidiče. Pak bude v plném provozu řídit už samostatně. Po něm nastoupí ještě v srpnu do provozu další dva řidiči z Ukrajiny.
„Jsme rádi, že do našich řad přichází tak zkušený člověk. Je to vlastně pomoc pro obě strany. Naši řidiči to v uplynulém období neměli jednoduché, jejich denní rutinu výrazně ovlivnil covid a s ním spojená opatření. Řada z nich navíc onemocněla a ostatní brali směny navíc, aby MHD fungovala. Jejich pozice je prostě potřeba posílit, jak jen můžeme,“ zmínil generální ředitel DPO Daniel Morys.
Od září pak DPO počítá s otevřením kurzu pro další čtyři řidičky a dva řidiče z Ukrajiny, tentokrát na tramvajovou trakci. Nástup zahájí pětitýdenním kurzem technické češtiny. Následovat bude tříměsíční kurz pro získání průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel. Při výuce budou mít uprchlíci k dispozici také překladatelku.