Matka dvou malých dětí byla při řízení pod vlivem drog. Jejich otec přijel ve stejném stavu
Chytrá domácnost: Poslouží nám, anebo se můžeme stát obětí technologií?
Jak se změnilo nákupní chování vlivem pandemie? Ovlivní ho aktuální krize? Může chytrá domácnost pomáhat, anebo se můžeme stát obětí techniky? Na to jsme se ptali jednoho z nejpovolanějších a to ředitele divize spotřební elektroniky, Samsung Electronics Czech and Slovak, pana Michala Forejta.
Jak velký konkurenční boj se v rámci vašeho odvětví odehrává? Já si skoro představím akční film, kde jedna firma vysílá špiony do druhé firmy, aby ji nějak poškodili a vynesli potřebné informace.
Je to velký boj. Jedná se o velké peníze, takže samozřejmě panuje globální boj mezi všemi producenty spotřební elektroniky, a to nejenom těmi jihokorejskými. Firmy se snaží nacházet stále nové způsoby, jak přitáhnout zákazníka na svoji stranu. Čím oslovit, jakou novou technologií. To je důvod, proč se neustále vymýšlejí nové věci a proč se do inovací investuje tolik peněz. A právě to, že se tyto technologie dají navíc celkem jednoduše kopírovat, tak vznikají nové způsoby ochrany duševního vlastnictví.
Pojďme se podívat do současnosti. Právě teď samozřejmě celý svět prožívá už pandemii v podobě koronaviru. Co to pro vás znamená v rámci vývoje a prodeje vašeho zboží?
V případě Samsungu se uplynulý rok hodnotí pozitivně. Jeho velkou výhodou je diverzifikace všech oborů, kterým se věnuje. Je to těžký průmysl, je to petrochemie, je to stavebnictví, stavíme lodě, letadla, mrakodrapy. Postavili jsme nejvyšší mrakodrap světa v Dubaji. A ta nejznámější část firmy Samsung Electronics je zodpovědná pouze za 25 % příjmů celé skupiny. Samsung jako skupina tvoří zhruba 20 % korejského HDP. Důležitost této firmy pro Jižní Koreu, ale vlastně i celou Asii je opravdu obrovská.
Nicméně, vy reprezentuje právě tu část, která se zabývá spotřební elektronikou. Když se tedy zaměříme výhradně na tu, tak v tuto chvíli mají žně především e-shopy. Znamená to selskou úvahou, že i lidé více nakupují na internetu elektroniku a vy že jste tím pádem celkem saturovaní?
Určitě ano. Naprosto seriózně, ten minulý rok byl velmi úspěšným pro lokální pobočku, stejně jako pro globální Samsung. Vidíme zvýšenou poptávku po produktech spotřební elektroniky, ale nejenom po těch. Domácnosti nakupují produkty, které tzv. zpříjemňují život. Co se týká on-line nakupování, jsou nepochybně Češi absolutním lídrem v rámci nákupů spotřebního zboží. Ještě v roce 2019 se nakupovalo zhruba 45 % produktů on-line, přes e-shopy. V minulém roce to číslo překonalo hranici téměř 60 %.
Čím si to vysvětlujete, když pomineme dopad pandemie?
Jsme zkrátka zvyklí nakupovat on-line a máme a máme v této oblasti v Česku vynikající služby. Mnoho českých zákazníků možná ale stále nedoceňuje nové služby, které lokální e-shopové elity nabízejí. Ať jsou to logistické služby, tedy dodávka do 24 hodin, v mnoha větších městech dokonce do dvou hodin, nebo široké platební možnosti.
Platí v rámci vašeho businessu něco, čemu se dá říct věrnost značce? Já si to dokážu představit třeba ve spojitosti s telefonem, ale platí to i v případě, že vaši firmu bude někdo upřednostňovat kvůli lednici?
Určitě, věrnost značce funguje. Co se týče Samsungu, odhadujeme, že v každé domácnosti se nachází produkt od této značky. V minulém roce jsme celosvětově prodali asi 700 000 000 produktů. To znamená, že zhruba každý desátý obyvatel planety si koupil nějaký produkt od Samsungu.
O co je aktuálně největší zájem?
Tak nepochybně tím hlavním hybatelem jsou stále mobilní telefony a televizory, i když samozřejmě roste zájem také o domácí spotřebiče.
My jsme televize, tak se pojďme chvíli pobavit právě o televizích, co od nich jako zákazníci chceme, a co nejčastěji kupujeme?
Jako spotřebitelé chceme, aby televizory bezchybně fungovaly. Aby to nebyl jen zdroj lineárního vysílání. Chceme si program vytvářet sami. Platíme si různé streamovací služby, používáme videopůjčovny jako je iPrima.cz. Pak si přejeme, aby televizor po vypnutí nebyl jen nějaká obyčejná černá placka, která nám doma visí na zdi. Chceme, aby nám stále předával nějaký obsah, proto máme třeba celou řadu televizorů The Frame. To je televizor, který má ozdobný rám a při jeho vypnutí se jakoby promění v obraz. Na výběr máte více než 1200 slavných děl z renomovaných světových galerií a muzeí nebo si jednoduše nahrajete své fotografie.
Předpokládám, že teď obecně trávíme mnohem více času televize?
Je to tak. Dokonce podle Asociace televizních organizací jsme v říjnu loňského roku u obrazovky strávili v průměru 4 hodiny 20 minut.
Vy nabízíte mnoho různých produktů od telefonů po TV. Řekněte, jak se ty vaše jednotlivé produkty požírají navzájem?
Jsou sobě vhodným doplňkem a nedá se říct, že by si navzájem konkurovaly. Pro každou činnost, ať už se jedná o trávení volného času nebo práci, si daný spotřebitel najde konkrétní produkt, který potřebuje. Neřekl bych tedy, že si ty produkty konkurují. Spíš se dobře doplňují.
Jaký je trend v rámci pořizování televizí? Kupují stále lidé TV do svých domácností nebo zaznamenáváte klesající tendenci?
Procento lidí, kteří si televizi domů nekoupí, je velmi nízké. Počet televizorů, které se prodají na daném lokálním nebo globálním trhu, naprosto přesně odpovídají počtu domácností. Pokud máme v České republice zhruba 5 000 000 domácností, tak se prodá hodně přes 1 000 000 televizí ročně. To odpovídá čtyř až pětiletému cyklu obměny produktu.
Vyvíjí se ještě starší typy televizí, které nedisponují například připojením na internet?
Určitě ne. Trh se jednoznačně vyvíjí dopředu mílovými kroky. Naopak nové typy televizorů nabízí celou řadu funkcí, které někteří spotřebitelé zatím nevyužívají a musí se s nimi teprve lépe pracovat.
Když se podíváme naopak na ty chytré televize, kam až podle vás vývoj může dospět? Co taková televize bude umět? Možná ale otázka stojí tak, jestli naopak časem nevymizí, protože její místo převezmou právě počítačové nebo mobilní displeje.
Myslím si, že nevymizí. Pořád se jedná o pohodlí toho každého jednotlivce. Lidé se skutečně chtějí doma koukat na velkou obrazovku. Je to v mnoha směrech pohodlnější konzumace obsahu. Jde totiž celkově o ten zážitek, proto třeba chodíme i do kina. Trend se bude vyvíjet zřejmě tak, že budeme chtít stále větší a tenčí televize, které zobrazují téměř reálné prostředí. A to je například technologie 8K nebo do budoucna 16K.
Ještě otázka k televizím. Ty disponují také ovládání hlasem. Kdy už budu moci na svou televizi mluvit česky, aby reagovala dle mé představy a rozuměla mi? Zatím to ovládání je především v angličtině pro náš trh.
Je to jenom otázka celkového množství televizorů, které se prodá. Na základě toho se dělají jazykové mutace a těch je aktuálně v rámci světových jazyků šest. Samozřejmě my se snažíme jít vstříc našim zákazníkům a děláme určité softwarové úpravy, aby tam byly základy češtiny. Jde to ale pomalu, to přiznávám.
Máte nějakou představu, kolik let by to ještě mohlo zabrat?
Já myslím, že mluvím o horizontu měsíců než let.
Co my, jako lidé chceme po domácích spotřebičích v souvislosti s pokrokem veškerých technologií?
Chceme toho hodně a to je dobře. Chceme, aby pračka prala rychle, aby vyprala za 40 minut. Aby robot, který nám doma uklízí, uklízel tiše a nerušil nás například při nějaké videokonferenci. Chceme, aby spotřebiče spolu komunikovaly. To znamená, aby ve chvíli, kdy mám pračku a sušičku, tak aby jeden přístroj věděl o druhém, tedy třeba co se zrovna pere a jaký program pak nastavit na sušení. Pokud použiju lednici, tak ta lednice by měla umět přečíst, co v sobě má a umět objednat nákup. To jsou ty trendy, které v překladu nazýváme tzv. propojenou domácností.
Jak dlouho podle vás potrvá, kdy budeme mít právě podobně propojenou domácnost ve většině případů domácností?
Hodně záleží na vývoji a taky kvalitách připojení. Staví se generace páté sítě, tzv. 5G sítě. Ty umožní zdaleka rychlejší přenos dat a tím lepší propojení daných produktů. Vidím to ale velmi optimisticky