Do největšího českého vývojáře her Bohemia Interactive vstoupila jako minoritní akcionář čínská internetová firma Tencent Holding. V úterý o tom informovali zástupci české společnosti, cenu transakce ani velikost prodaného podílu však nezveřejnili. Bohemia bude i nadále fungovat pod současným vedením manažerského týmu, majoritní podíl zůstává v rukou dosavadních českých majitelů.
„Jsme rádi, že prohlubujeme naše vztahy s Tencentem, jednou z nejvýznamnějších internetových i herních společností na světě. Těšíme se, že budeme pracovat na našich současných i budoucích projektech s podporou silného partnera, který nás po mnoho let zná a chápe náš jedinečný přístup k vývoji on-line her,“ řekl ředitel Bohemia Interactive Marek Španěl.
Firma se tak podle něj zařadí po bok špičkových světových herních studií, ve kterých působí Tencent jako strategický investor, jako jsou Epic Games nebo Paradox Interactive.
Loni informoval specializovaný web The Information s odvoláním na svůj zdroj o tom, že Tencent měl společnost koupit, firma ale tehdy zprávy o transakci popřela. The Information hovořil o nákupu 70 až 80 procent firmy za zhruba 260 milionů dolarů, což tehdy představovalo více než šest miliard korun.
Bohemia Interactive loni prodala 5,7 milionu kopií her za 1,6 miliardy korun. Dařilo se hlavním titulům jako DayZ nebo Arma 3. Hry si vyzkoušelo 14 milionů aktivních hráčů, uvedla společnost v lednu. Hospodářský výsledek nezveřejnila. Předloni firma utržila za hry 1,5 miliardy korun.
Nejúspěšnější rok za dvacetiletou historii
Hernímu průmyslu se loni podle firmy dařilo, pro samotnou firmu to byl prodejně druhý nejúspěšnější rok za více než dvacetiletou historii společnosti. Firma zaměstnává více než 350 lidí v šesti pobočkách v ČR, Nizozemsku a Thajsku. Za založením firmy Bohemia Interactive v roce 1999 stáli bratři Marek a Ondřej Španělové.
Obrat českých počítačových herních společností dosáhl předloni 4,5 miliardy korun, vzrostl tak meziročně o pětinu. Loni měl obrat podle odhadů vzrůst na pět miliard korun, uvedla studie o stavu herního průmyslu, kterou v červnu zveřejnila Asociace českých herních vývojářů.
V ČR bylo loni 110 firem, které vyvíjely hry. Výroba podle asociace násobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce. Většina společností v České republice (67 procent) vyvíjí hry pro konzole a PC, na mobilní trh se soustředí menší část. Naprostá většina zákazníků je ze zahraničí, zejména ze Spojených států, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny.
Více než polovina vývojářských studií sídlí v Praze, následuje Brno se 23 procenty, Ostrava s pěti procenty a Olomouc se třemi procenty. Ve zbytku republiky je 16 procent firem.