Lidé jsou zpovykaní a berou se zbytečně vážně. Kauza Marthy's Kitchen je bouří ve sklenici vody, řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS šéfkuchař a známá tvář z pořadu Ano, šéfe! Zdeněk Pohlreich. Hněv, který se snesl na konto pražského bistra kvůli zveřejněnému sedmeru „pravidel chování“ pro rodiny s dětmi, není podle něj na místě. Je přesvědčený, že majitelé podniku nejsou proti dětem, nejspíše ale reagovali na událost, během níž jejich pohár trpělivosti přetekl.
Příspěvek bistra Marthy's Kitchen na sociálních sítích doporučoval v sedmi bodech, jak by se měli chovat rodiče s dětmi při návštěvě podniku. Například apeloval, aby kočárky nepřekážely obsluze v cestě či aby lidé nepoužívali jídelní stoly ani látkové sedačky jako přebalovací pult. V jednom z bodů také naléhal, aby rodiče nenechali děti pobíhat po place.
Sedmero pravidel vyvolalo jak pochvalné komentáře, tak velkou vlnu kritiky. Rodičům kupříkladu vadilo, že některé body v příspěvku byly zbytečně agresivní a urážlivé, jiní obvinili bistro z toho, že „pěstuje nenávist vůči dětem“ a něco takového by si restaurace dovolit neměla. Podle českého šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha, kterého můžete znát například z pořadu Ano, šéfe! na Primě, je ale celá vášnivá diskuze nad jedním příspěvkem nesmyslná – zvlášť, když se v praxi nikomu nic nestalo.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Krutá diskriminace, tepe právník „dětskou vyhlášku“ pražského bistra. Majitel se hájí
„Bouře ve sklenici vody, úplně zbytečné téma. Rozhodně se to neodehrálo bezdůvodně. Majiteli pravděpodobně přetekl pohár trpělivosti a rozhodl se věc korigovat. Podle mého názoru na to má svaté právo. Lidé mají stále ve zvyku se dívat na restaurace optikou nějakého společného majetku – místa, kam mohou přijít kdykoliv a někomu poručit. Bohužel z toho pak vychází i ta mylná představa, že si tam mohou dovolit úplně všechno,“ vysvětlil svůj pohled na kauzu populární šéfkuchař.
Pošlete dítě k řezníkovi pro bryndák a panenku. Pravidla pražského bistra jsou terčem humoru
Pražské bistro Marthy’s Kitchen nedávno vzbudilo vášně kvůli sedmeru pravidel pro chování dětí v podniku. Český internet se nedrží zpátky a jak je jeho zvykem, vše bere s humorem. V reakci na kauzu přišla s úsměvnými pravidly i další restaurace či firma vyrábějící kabelky. Jiní lidé se naopak bistra zastávají.
Návštěvu do restaurace přirovnal k návštěvě u známého. „Také se tam nechováte jako u vás doma, chcete se chovat slušně. Lidé musí přijmout, že restauratér má svaté právo rozhodnout, jak se svým majetkem a prostorem bude zacházet,“ podotkl Pohlreich.
V případě Marthy's Kitchen je za sebe hluboce přesvědčený, že majitelé nejsou lidé, kteří by nenáviděli děti, jak se to někteří pokouší prezentovat. Ostatně zveřejněné sedmero pravidel bylo spíše doporučením než rezolutním zákazem přítomnosti dětí. Upozornil, že hosté vždy mohou jít do jiného z několika desetitisíců dalších pražských podniků. Mediální smršti a hněvu lidí proto nerozumí a považuje ji za zcela nepodstatnou a úplně zbytečně zveličenou.
„Lidi berou sami sebe příliš zbytečně vážně. Absolutně tomu chybí nadhled, je to hnidopišství. Jsou tak zpovykaní a prosáklí nějakou touhou po senzaci, že to není na místě. Mohli by se všichni uklidnit, i servery a média. Restaurační byznys prošel za poslední dva a půl roku dosti zajímavým obdobím a tohle je ta úplně poslední věc – aby se do nás strefovaly profesionální matky, že někdo možná mohl vzdáleně urazit zázrak, který vozí v kočárku,“ nešetřil kritikou Pohlreich, který stál i za pořady Už dost, šéfe! či Teď vaří šéf!
Jedním dechem konstatoval, že zákazník je stále pánem, nikoliv ale absolutním. „Snažíme se hosty obsluhovat nejlépe, jak umíme, a budeme to tak vždy dělat. Jestli si ale myslí, že si z nich sedneme na zadek a že oni jsou ti, co budou určovat, jak budeme provozovat svůj business, tak je to něco, co bych chtěl odmítnout. Budeme naše služby nabízet v té nejlepší možné formě, ale že by s námi cvičili a kopali nás do zadku, je za mě nepřijatelný koncept,“ doplnila slavná tvář české gastronomické scény.
Kompletní rozhovor se Zdeňkem Pohlreichem o kauze Marthy's Kitchen, chování hostů v restauracích i problémech české gastronomie přineseme příští týden.