Jedno pražské bistro dalo dohromady sedmero pravidel, ve kterém se obrací na návštěvníky-rodiče. Jednoduše řečeno jim vzkazuje, že pokud nedokážou mít děti pod kontrolou a ostatní hosté přichází o možnost se v klidu najíst a zrelaxovat, pak ať si najdou jiné místo. Příspěvek vyvolal různorodé reakce, některým komentujícím se zdál příliš agresivní.
Bistro Marthy's Kitchen vzkazuje svým stálým návštěvníkům i potenciálním hostům „děti máme rádi“. Zároveň k tomu přidává „ale“. Upozorňuje, že podnik není uzpůsobený dětským návštěvám, a proto se mají přizpůsobit příchozí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Děti tloustnou, rodiče je v „záškoláctví tělocviku“ často podporují. Na stole je několik změn
„K respektujícím rodičům jsme též respektující. Těch se tento post netýká. Víme, že většina hostů se chce u nás v klidu najíst a zrelaxovat, proto pochopitelně hájíme zájmy většiny. Ze zkušenosti víme, jak tenký led dítě v restauraci je,“ píše se v příspěvku a následuje výčet konkrétních pravidel, jejichž dodržování podnik vyžaduje.
Apeluje, ať kočárky nepřekáží obsluze v cestě. Dále klade na srdce, že Marthy's Kitchen není žádný dětský koutek, nenabízí pastelky ani přebalovací pult. „Nejsme přístupní tomu, abyste své dítě přebalovali na stolech nebo našich látkových sedačkách,“ uvádí konkrétně druhý bod. Ve třetím je naléhává žádost, ať rodiče nenechávají děti pobíhat po place.
Věřte nám, že máme rádi jak děti, tak zvířata 🐕🐈🦒🦓🐅🦡🦩👨👩👧👦👨👩👦👦 ALE 👇👇👇 📍 Jsou místa, která jsou pro děti...
Posted by Marthy's Kitchen on Thursday, March 23, 2023
Rodiče by také podle příspěvku bistra razícího francouzský styl měli odhadnout, jestli umí dítě dostatečně ukáznit, aby byla pravidla respektována: „Nepřejeme si, aby dítě rušilo křikem, pláčem nebo pobíháním ostatní hosty.“ Padl rovněž požadavek na etiketu: „Dítě by mělo být schopné jíst na takové úrovni, jak se v lepším podniku očekává. Měli byste vědět, že boty ani zbytky jídla z rukou vašeho dítěte na látkovou sedačku nepatří.“
Neobvyklý příspěvek ze strany gastronomického zařízení vyvolal pestrou škálu reakcí.
„Věřte, že i my jsme stále lidé, kteří se rádi najedí v klidu bez dětského křiku, pobíhání a pláče. A ano, s takto malým dítětem je to mnohdy nemožné, a proto se nikam do restaurací nevypravujeme. Nicméně váš příspěvek se nám zdá poněkud agresivní – jako návod, co dělat, a co ne,“ reagovala jedna uživatelka.
„Možná jste nepochopila naše sdělení. Nejde nám o to zamezit vstupu rodičům s dětmi, ale nevychovaným rodičům,“ vysvětloval správce stránky.
„Já jsem to pochopila tak, že si v podniku nepřejete nevychované a nezvládnutelné děti a připadá mi to absolutně v pořádku. Chodím k vám ráda a myslím, že zákazníci se chtějí v klidu najíst a popovídat si. Nevidím na tom nic zlého,“ podpořila bistro jedna návštěvnice, kterou příspěvek nepohoršil.
„Mně je vždycky trochu smutno, když tohle české nepřátelství vůči dětem vidím. Malé dítě už nemám, ale i tak se cítím lépe tam, kde jsou děti (i se svými obvyklými dětskými projevy) vítané,“ zněl názor zase z opačného pólu.
Část lidí v komentářích také kvitovala, že se podnik nebál ozvat proti tomu, co hosty při návštěvách kaváren či restaurací často irituje. Mnoho lidí zopakovalo větu: „Kéž by takových podniků bylo více.“
Redakce CNN Prima NEWS zástupce podniku oslovila a ke zveřejněným pravidlům se vyjádřil majitel a zároveň šéfkuchař podniku Martin Petrák. „Příspěvek jsme napsali spontánně a autenticky po našich dlouhodobých zkušenostech s některými hosty,“ napsal Petrák.
Podle majitele z kontextu jasně vyplývá, že podnik není nepřátelský vůči dětem a rodičům, ale vůči určitému typu chování. „Naše bistro navštěvuje mnoho rodin s dětmi a jsme ve vzájemné symbióze, takže víme, že vzájemný respekt možný je,“ dodal Petrák.
Obědy zdražily. Podívejte se, o kolik si připlácíme oproti loňsku: