Ačkoliv je druhá etapa opravy Barrandovského mostu plánovaná do 14. srpna, tedy na 92 dní, už nyní víme, že se to nestihne. V tomto duchu se ve vysílání CNN Prima NEWS vyjádřila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Přiblížila také, jaké práce jsou nyní naplánované.
Druhá fáze oprav Barrandovského mostu oficiálně započala v pondělí 15. května. „Doprava poměrně houstne. Veškeré informace a aktuality o tom, jak momentálně rekonstrukce vypadá a kudy vedou objízdné trasy, najdou lidé na stránkách Barrandak.cz,“ uvedl přímo z mostu v pondělí ráno reportér Karel Rychlý. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) doplnil, že „doprava jede, kolaps se nekoná“.
Letošní opravy zahrnují práce v levé polovině jižního mostu ve směru ze Smíchova do Braníku a na barrandovské rampě z ulice K Barrandovu. Doprava bude podobně jako loni vedená ve třech namísto nynějších čtyř jízdních pruhů v každém směru. Barrandovská rampa bude uzavřena.
Konečné přípravy na začátek jejích oprav podle Liškové odstartovaly již v sobotu kolem poledne. „Rampu jsme uzavřeli, vyznačila se objízdná trasa a následně se převáděla doprava. Kompletně se to stihlo v neděli v odpoledních hodinách před dopravní špičkou,“ přiblížila.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: PŘEHLEDNĚ: Další problémy kvůli opravám Barrandovského mostu. Kudy povedou objížďky?
Ačkoliv je podle smlouvy oprava plánovaná do 14. srpna, už nyní se ví, že se tento termín odsune. „A to z toho důvodu, že tam navíc bude dobetonávka z vysokopevnostního betonu. Proto počítáme s tím, že práce ukončíme do konce prázdnin,“ avizovala mluvčí ve vysílání CNN Prima NEWS. Letošní rekonstrukce je podle Liškové složitější zejména dopravně. „Nyní opravovaná rampa je až dvojnásobně více zatížena než ta strakonická,“ vysvětlila mluvčí.
Práce probíhají již od března
„Stavební práce jsou velmi podobné jako loni. Rampu tentokrát ale nebouráme, jako jsme to částečně udělali u strakonické, ale pouze rekonstruujeme. Musíme kompletně odfrézovat vozovku, odbourat celou část horní vrstvy na mostě, udělat vyrovnávku, položit izolaci. Stejně tak budeme bourat římsy. Počítáme s tím, že kompletně obnovíme vozovkové souvrství na rampě, kterou musíme i přeizolovat,“ vyjmenovala Lišková plánované práce.
Samotné práce přitom probíhají již od března. „Konkrétně uvnitř mostu vrtáme speciální otvory, kde jej budeme dodatečně předpínat skrze lana, která most zpevní. Prodloužíme tak jeho životnost. Most bude opraven na dalších minimálně 50 let, aniž by se na něj muselo zásadněji sáhnout,“ dodala Lišková.
„Je pondělí ráno, prší. To je tradičně nejhorší, co lze mít pro pražskou dopravu, ale to jsme si vybrat nemohli,“ podotkl k zahájení druhé fáze oprav Hřib. Zdůraznil, že vzhledem k rekonstrukci jsou posíleny i linky MHD. „Mohou sloužit jako náhradní trasa. Vznikla také nová preferenční opatření,“ uvedl.
Kvůli počasí hodnotil primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) začátek druhé fáze oprav jako „nejhorší možnou zkoušku“. „Déšť, zhoršené podmínky na silnici a zvýšené riziko kolizí aut kvůli špatné viditelnosti. Řidiči jsou ale velmi ukáznění a solidární. Přes most projížděla sanitka, a i když jsem si myslel, že nemá kam uhnout, tak projela,“ líčil redakci CNN Prima NEWS.
Řidiči by měli využít objízdné trasy přes Pražský okruh, bude otevřen sjezd do Písnice. Rozšířena už byla sjízdná rampa z Modřanské na Jižní spojku. Stejně jako loni bude v provozu vratná rampa u Lihovaru, kterou využijí řidiči jedoucí z ulice K Barrandovu na Jižní spojku. Posílena bude po dobu oprav MHD, ve vybraných ulicích budou provizorní vyhrazené pruhy pro autobusy. Zvýšena je preference MHD v křižovatkách.