Stavaři se o víkendu znovu vrátí na Barrandovský most kvůli druhé fázi oprav nejvytíženější komunikace v Praze. Vedení metropole navíc varuje, že dopravní komplikace budou letos horší než během loňska. Vyzývá proto řidiče, aby se místu vyhnuli, a nabízí objízdné trasy či linky MHD.
Stavební práce se na mostu spustí v pondělí 15. května a potrvají 92 dní, tedy do pondělí 14. srpna. Řidiči musí ale s problémy počítat s dvoudenním předstihem. Silničáři totiž začnou na pražském Barrandovském mostě vyznačovat dopravní omezení už o víkendu. Původně přitom druhou fázi rekonstrukce měli odstartovat již zkraje května. „Museli jsme to posunout kvůli koordinaci s dalšími opravami. Hlavní část prací začne startovat až 15.5,“ uvedl na tiskové konferenci náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
ČTĚTE TAKÉ: Mosty na dálnici D1 jsou nebezpečné, uvedl NKÚ. Ministerstvo modernizaci za miliardy hájí
„Značení začne od soboty. Nějaké omezení už to znamenat bude, protože, když se tam značky umisťují, je potřeba dbát na bezpečnost lidí, kteří je tam dávají. To znamená, že je nutné počítat s tím, že k nějakému omezování provozu dojde už tento víkend. Jedná se ale o víkend, takže provoz bude nižší. Zároveň bych všechny řidiče rád požádal o ohleduplnost," řekl exprimátor.
Co se bude opravovat
Opravy zahrnou práce na levé straně mostu ve směru do Braníku a na barrandovské rampě z ulice K Barrandovu. V každém směru budou fungovat dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací, tedy v režimu 3 a 3 v obou směrech.
ANKETA: Zaveďme třicítku v rezidenčních částech Prahy, navrhuje Hřib. Byli byste pro?
Pochody aktivistů požadujících zavedení plošného omezení rychlosti v Praze na 30 kilometrů v hodině se stávají folklórem. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) připustil, že by se jejich požadavku mohlo alespoň částečně vyhovět, přesto podle něj není možné, aby se „třicítkou“ jezdilo všude. Aktivisté ale ustoupit nehodlají. Zastání však nemají ani u koalice Spolu, která by se zklidňováním centra města chtěla počkat až do vybudování okruhů.
„Požádal bych občany Prahy, aby se chovali maximálně ohleduplně a v ideálním případě se vyhýbali Barrandovského mostu. Počítejte s tím, že se v této oblasti setkáte s nejrůznějšími změnami rychlostí podle toho, jak bude doprava vypadat,“ sdělil na tiskové konferenci primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
„Bude uzavřená barrandovská rampa, takže dopad na dopravu bude ještě výraznější než vloni. Obrňte se prosím trpělivostí. Když narůstá nervozita, je tam vyšší riziko nehod,“ doplnil Hřib.
Kudy most objet
Největším omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude zmiňované uzavření rampy od Barrandova ve směru na Jižní spojku. Objízdná trasa povede po Pražském okruhu Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět na Barrandovský most a Jižní spojku.
Pro vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk či Chodov, bude možné pokračovat po okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje v době rekonstrukce mostu otevřít, a poté do centra po Libušské ulici či jet dál po D0 na sjezd Vestec. Možností je také dojet až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra po ulicích Brněnská a 5. května. „Je možné využívat Pražský okruh bez dálniční známky,“ upozorňuje Hřib. Doporučil také využívat nejrůznější dopravní aplikace, které nabídnou nejlepší možnou trasu v daný moment.
Objízdné trasy během oprav Barrandovského mostu Zdroj: TSK Praha
Varianta MHD
Další variantou, jak se vyhnout dopravním zácpám, je využít některou z linek MHD. „Plynulejší příjezd k Barrandovskému mostu bude pro linky 118, 170, 190, 196 a 197 řešen využitím nových i stávajících, mírně prodloužených vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy,“ uvádí TSK na stránkách.
Bolavá jizva Prahy. Hřib chystá rapidní zklidnění magistrály, plán může narazit u Spolu
Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) by si přál zklidnění severojižní magistrály, která je aktuálně klíčovou dopravní tepnou centra hlavního města. Podle něj není s omezováním automobilové dopravy nutné čekat na dostavbu okruhů, jak by si přála velká část pražské politické scény. Argumentuje, že magistrálu využívají řidiči pro zajíždění do centra, nikoliv pro tranzit.
Naopak částečně omezená bude linka 125. V pracovní dny cca od 6 do 20 hodin budou jezdit spoje této linky odděleně v úsecích Smíchovské nádraží – Háje – Jižní Město (pod číslem X125) a Háje – Skalka (125). Ve špičkách a v případě mimořádnosti dopravu podpoří také mimořádná tramvajová linka 21 v trase trase Sídliště Modřany – Nádraží Braník – Dvorce – Podolská vodárna – Palackého náměstí – Anděl – Smíchovské nádraží.
Co dělat v případě nehody
Téma, které se velice řešilo během loňských oprav, byla otázka, co dělat, pokud se člověku na mostě stane nehoda. Docházelo totiž ke zbytečnému zablokování dopravy, pokud někdo trval na své vlastní odtahové službě.
„Jsou připravené městské odtahové služby. Nechte se prosím v takové situaci odtáhnout naší městskou společností. Odtáhne vás pár stovek metrů za most a tam si můžete zavolat vlastní odtahovou službu. Bude to zadarmo,“ řekl ředitel TSK Jozef Sinčák.
Podívejte se, jak probíhala loňská první fáze oprav Barrandovského mostu: