Konec aut se spalovacím motorem
Dražší auta i zvýšení zájmu o bazary. To čeká Čechy, pokud ministři životního prostředí EU schválí plán Fit For 55, který zahrnuje i omezení prodeje nových aut se spalovacími motory už v roce 2035. Reportér CNN Prima NEWS Matyáš Zrno celou věc označil za největší ekonomickou transformaci od roku 1989, pokud ji schválí i hlavy jednotlivých států. Radikální návrh má napříč členskými státy mnoho kritiků.
Ministři mají na stole pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
EU nemá nahrazovat NATO, ale musí být připravena, tvrdí německý velvyslanec Künne
Česko převezme v pátek 1. července 2022 předsednictví v Radě EU, což sledují také v sousedním Německu. „Kabinet premiéra Petra Fialy bude Evropě ‚vládnout‘ ve složité době,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS velvyslanec Německa v Praze Andreas Künne.
Jedním z hlavních sporných bodů je návrh zavádějící vysoké zpoplatnění emisí z nových benzínových a dieselových aut od roku 2035, o němž se mluví jako o jejich zákazu.
„Čistě právně sice nejde o zákaz. Automobilky by vozy se spalovacími motory mohly teoreticky vyrábět i po roce 2035, jenže zatížené speciální daní. Tak vysokou, že o faktický zákaz prakticky jde,“ vysvětlil Matyáš Zrno. Podle něj půjde o největší ekonomickou transformaci od roku 1989, pokud návrh schválí i hlavy jednotlivých států.
Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) je přesvědčen, že plán nebude mít pozitivní dopad na obyčejné lidi. „Bude to znamenat drahé elektromobily jako alternativu pro bohatší skupinu. Těm chudším nezbude než nakupovat v bazaru. I tam auta budou dražší, protože se po nich zvýší poptávka. Éra, kdy si mladý člověk může koupit nové auto za 250 tisíc korun nebo solidní ojeté za 80 tisíc v bazaru, bohužel skončí,“ uvedl.
Průměrná cena ojetého elektromobilu se pohybuje kolem 800 tisíc korun. Jistě bude v průběhu času klesat. Otázkou ale je, zda nějak výrazně. „Spalovací motor logicky jednou zmizí. Ale děle se to hrozně rychle. Jde o zvláštní diktát z EU. Bude to znamenat tlak na naše peněženky,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl.
„Vyrovnání cen u aut se spalovacími motory a elektromobilů možná nenastane nikdy. Podle dřívějších odhadů nejmenované francouzské automobilky k tomu mělo dojít zhruba už před deseti lety, jenže nedošlo. Je to i kvůli tomu, že se zvedá cena lithia,“ dodal.
Skupina zemí, do které patří Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Portugalsko a Slovensko, návrh Evropské komise kritizuje a požaduje jeho odklad na rok 2040. Připomínky mají také Německo, Polsko i Česko. Konečný výsledek bude záviset na výsledku jednání mezi Evropským parlamentem, radou a komisí.