Digital Future Awards: Umělá inteligence zachraňuje životy, automatizované prodejny mění města

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 29. říj 2025, 11:58

  • V době, kdy se technologie stávají základem téměř každého odvětví, inovace a digitalizace už nejsou volbou – ale nezbytností. Právě na nich závisí úspěch a odolnost organizací, i jejich schopnost přizpůsobit se změnám. Česká inovační platforma proto prostřednictvím soutěže Digital Future Awards oceňuje ty, kteří technologie využívají chytře a s přínosem pro společnost.

    Soutěž už třetím rokem ukazuje, že digitalizace není jen o nástrojích nebo datech, ale především o odvaze měnit zaběhlé způsoby myšlení a práce. Firmy, které digitalizaci zvládnou, mají jasnou konkurenční výhodu. Ty, které zaostávají, riskují, že jim ujede vlak. Digital Future Awards, které letos přechází pod taktovku České inovační platformy, upozorňují na inspirativní příběhy organizací, které díky technologiím dokázaly zvýšit efektivitu, inovovat služby nebo zlepšit kvalitu života zaměstnanců či zákazníků.

    „Digitalizace už dávno není otázkou volby, ale otázkou přežití,“ vysvětluje v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS Dana Vaníčková, CEO České inovační platformy. Podle ní dnes žádná organizace, která chce být relevantní pro své zákazníky či občany, nemůže ignorovat digitální technologie.

    Evropská komise každoročně sleduje úroveň digitalizace v jednotlivých zemích pomocí indexu DESI (Digital Economy and Society Index). Česká republika se podle Vaníčkové pohybuje přibližně uprostřed žebříčku. „Například pokročilé technologie, jako je cloud, umělá inteligence nebo práce s velkými daty, u nás využívá jen asi 43 procent firem. Evropská unie přitom chce do roku 2030 dosáhnout úrovně 75 procent,“ upozorňuje. „V obrazném vlaku digitalizace už jedeme, ale měli bychom svištět výrazně rychleji.“

    Firmy inovovat chtějí, ale brzdí je kapacity

    Česká inovační platforma provedla letos na jaře spolu se Svazem průmyslu a dopravy průzkum mezi více než stovkou tuzemských firem. Výsledky ukázaly, že většina podniků si nutnost digitalizace uvědomuje. „Sedm z deseti firem uvedlo, že chtějí digitalizovat a inovovat,“ popisuje Vaníčková. „Nejčastěji zmiňují automatizaci nebo využití umělé inteligence. Přesto ale narážejí na překážky – chybí jim lidské a časové kapacity, a často i odborník nebo dedikovaná osoba, která by digitální transformaci ve firmě skutečně řídila.“

    Zarážející je, že podle průzkumu má méně než čtvrtina organizací člověka přímo zodpovědného za inovace. „To ukazuje, že sice víme, že inovovat je nezbytné, ale v praxi tomu nevěnujeme dostatečnou pozornost,“ dodává Vaníčková.

    Digital Future Awards: Digitální Oscaři Česka

    Aby se podařilo zviditelnit ty, kteří digitalizaci zvládli, vznikla soutěž Digital Future Awards – podle Vaníčkové jde o „české digitální Oskary“. Smyslem ocenění je vyzdvihnout projekty, které chytrým využitím technologií zlepšují lidem život. „Hledáme organizace a lídry, kteří pomocí digitalizace mění svět kolem sebe – může jít o efektivnější procesy, kvalitnější služby nebo třeba i úplně nové možnosti a zážitky pro zákazníky,“ popisuje Vaníčková.

    Zároveň chce Česká inovační platforma inspirovat ostatní. „Chceme, aby se příběhy těchto digitálních hrdinů dostaly do povědomí veřejnosti. Aby ostatní firmy viděly, že to jde – a že digitalizace není strašák, ale příležitost,“ říká.

    Příběhy, které inspirují

    Historie soutěže ukazuje, že digitální inovace se neomezují jen na technologické obory. „Například společnost COOP loni zvítězila se svými automatizovanými prodejnami, které jsou otevřené 24 hodin denně a umožňují lidem nakupovat i v menších obcích, kde by se klasické prodejny nevyplatily,“ uvádí Vaníčková.

    Digitalizace ale proniká i do zdravotnictví. „Fakultní nemocnice Ostrava využívá umělou inteligenci pro dlouhodobé sledování srdeční činnosti pacientů. Díky tomu dokáže odhalit poruchy mnohem dříve než běžné vyšetření,“ vysvětluje.

    A ani kultura nezůstává pozadu. „V prvním ročníku uspělo Národní muzeum, které díky digitální aplikaci Muzeum v kapse nabídlo návštěvníkům zcela nový zážitek z prohlídky tradiční instituce. Je to důkaz, že digitalizace má místo i tam, kde bychom to možná nečekali,“ doplňuje Vaníčková.

    Kdo se může přihlásit

    Do soutěže se mohou zapojit firmy, instituce i jednotlivci. „Stačí, když využívají digitální technologie k pozitivní změně – ať už ve výrobě, službách nebo veřejné správě,“ říká Vaníčková. Nominace a přihlášky je možné podávat do konce letošního roku prostřednictvím webu www.digitalfutureawards.cz.

    CEO České inovační platformy zároveň upozorňuje, že soutěž není určena výrobcům technologií. „Hledáme uživatele, ne dodavatele. Ale pokud by tyto firmy chtěly podpořit hledání digitálních hrdinů, mohou se stát partnery soutěže – a přidat se do skvělé společnosti firem, jako je Vodafone Business, SoftwareOne, MoroSystems, onsemi, ČSOB nebo IDC,,“ dodává.

    Vaníčková v rozhovoru zdůrazňuje, že digitalizace není jen o technologiích, ale hlavně o lidech a jejich odvaze zkoušet nové věci. „Je to proces, který vyžaduje velkou odvahu a otevřenost, a často se musí doslova odmakat. Odměnou jsou pak efektivnější procesy, kvalitnější služby a spokojenější zaměstnanci, klienti i občané,“ shrnuje. „A právě proto chceme ukazovat příklady těch, kteří se nenechali odradit, vytrvali, a díky tomu dnes posouvají Česko vpřed.“ Celý rozhovor najdete ve videu.