
Pavel Košek: nepodceňujte bezpečí vašich dětí v online prostředí
Děti jsou vystaveny moderním technologiím od prvních okamžiků svého života. Dříve nebo později se s nimi začnou chtít seznamovat zblízka a časem je také začít běžně používat. A ideálně bez dospělých, kteří by jim stáli za zády a hlídali každý jejich krok. Jak ale dosáhnout bodu, kdy budou nejmladší členové rodin schopni samostatného fungování v online světě? A co znamená být dobrý digitální rodič? Odpovědi přináší Pavel Kašek, odborník na online bezpečnost ve společnosti Huawei.
Vyhledávání informací, hraní her, psaní zpráv i sdílení videí a fotek. Tohle všechno a ještě mnohem víc je dnešní internet. Propadla mu většina světa. Život bez něj si neumí představit především mladí. A to dokonce i ti velmi mladí. Na ulicích běžně vídáme malé školáky, jak na mobilech sledují oblíbené influencery v nejrůznějších aplikacích nebo právě absolvují videohovor se svými spolužáky.
Jak jim radost z nejmodernějších technologií a jejich výhod dopřát, zužitkovat je a přitom naše nejdražší udržet v bezpečí? To je jeden z nejnáročnějších úkolů rodičovství v 21. století.
Dobrý digitální rodič
Univerzální rada, jak být dobrým digitálním rodičem, neexistuje. Nicméně všem mámám i tátům pomůže být svým dětem nablízku. A to i v online prostředí.
„Digitální rodičovství je v podstatě skoro stejné jako normální rodičovství. Je to obrovská dřina. Musíte to prostě odmakat. Je to každodenní práce s dítětem a základem je opravdu zdravý přístup. To znamená dávat mu dávku dat z digitálního světa vyváženě a zároveň mu dávat i možnost rozvíjet se v dalších oblastech,“ otevírá téma online samostatnosti Pavel Košek, odborník na online bezpečnost a šéf korporátní komunikace ve společnosti Huawei.
Rodiče by měli mít přehled o tom, co dítě na internetu nejvíc zajímá. A stejně tak by měli vědět, kolik času na něm potomek tráví. Současně je důležité také hlídat hranici, kdy se z dobrého pomocníka stává náhražka vlastního myšlení. „Za největší riziko považuji to, že technologie přestanou pomáhat. Dítě si zvykne řešit všechno za pomoci internetu, mobilního telefonu atd. a není schopné řešit situace bez pomoci těchto technologií. Pro rodiče by bylo asi nejvíc žádoucí nechat dítě se normálně vyvíjet, učit je, jak si poradit v různých kritických situacích nebo při různých problémech a jakým způsobem k tomu potom přidat vybranou technologii tak, aby si to usnadnili,“ vysvětluje dále Pavel Košek, který je vyznavačem dvou důležitých pilířů vztahů jako takových a mezi rodičem a dítětem obzvlášť: Důvěra a komunikace. „Kromě toho, že přístup ke všem činnostem dítěte musí být zdravý a vyvážený, tak vy musíte jako rodič budovat i v téhle oblasti důvěru a komunikovat s dítětem ideálně na každý den. Zajímat se o to, co dítě dělá v online světě, jakým způsobem komunikuje, s kým komunikuje, co ho baví, co ho nebaví, čeho se bojí. A i vy se vlastně můžete nějakým způsobem rozvíjet, protože se seznamujete nejenom s tím, co dítě dělá, ale seznamujete se i s technologiemi, které vaše dítě ve finále ovládá lépe než vy.“
Největším odborníkem na dítě by měl být rodič
Právě vztah založený na vzájemné důvěře a zdravé komunikaci pomůže zvládnout fázi osamostatňování dítěte oběma stranám. Děti vědí, že se na rodiče mohou v případě potíží beze strachu obrátit a rodiče zase vědí, že jim mohou věřit. Přesto je na místě stanovit si pravidla. „Já bych byl pro tři základní pravidla, co nedělat.“
Primárně bych doporučoval rodičům a případně prarodičům nezakazovat, protože děti si se zákazy umí poměrně dobře poradit, v digitálním světě ještě lépe. Tady rodiče tahají za ten kratší konec, děti umí ovládat technologie velmi intuitivně. A mohou si poradit a zákazy velmi jednoduše překonat,“ říká Pavel Košek a plynule navazuje s druhým pravidlem.
Nezaostávat. „Rozvíjet se i s tím dítětem a zajímat se, jaké jsou trendy. Seznamovat se s tím, co se v digitálním světě a světě dětí děje. Klidně třeba s rodiči spolužáků. Vědět, čeho se můžu bát a s čím můžu třeba dítěti pomoct,“ vypočítává možnosti specialista na online bezpečnost.
Třetím pravidlem je nezanedbávat. „Pokud dítě technologie používá, vypadá, že je v klidu, nic se neděje, nemusí to tak být. A je důležitá opravdu každodenní komunikace, bavit se s dítětem, zajímat se. Před několika lety to bylo třeba zajímat se o to, kdo je jeho oblíbený youtuber a podívat se s ním na to, co ten youtuber dělá, jak se chová, jestli je to prostě pro něho vhodné. Teď jestli nečelí nějakým výzvám v rámci fenoménu, který se jmenuje online hecování. Jestli se cítí na internetu bezpečně, jestli komunikuje s lidmi, které zná, a ne s cizinci. Jestli se nechystá třeba se s těmi lidmi vidět, přestože je v životě neviděl atd. Čili každodenní komunikace s vaším dítětem je naprosto klíčová. Rodič se musí zajímat o to, jak dítě digitálně žije, to je opravdu úplně stejné jako v reálném životě.“
Poslechněte si celý rozhovor s Pavlem Koškem, specialistou na online bezpečnost a šéfem korporátní komunikace ve společnosti Huawei.