Jak si zajistit podpultovou nabídku na energie? Češi mohou snadno ušetřit tisíce korun
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- Znáte trik, jak ušetřit za energie?
- Původní dodavatel sníží cenu o desítky procent.
- Retenční nabídky: Kde je najdete?
- Můžete prodělat. Jak se vyhnout sankcím?
Energetické společnosti s klesajícími cenami energií na burze nabízejí stále výhodnější tarify. Spolu s tím ale bojují o každého zákazníka a snaží se ho za každou cenu udržet. Pokud se chystáte přejít k jinému dodavateli, téměř jistě vám přistane na stůl o desítky procent vylepšený tarif s několikatisícovými bonusy od stávající energetické společnosti. Jak výhodnou nabídku získat a na co je naopak dobré dávat pozor?
Oficiálně se podpultovým nabídkám říká retenční nabídky. Ty obvykle přijdou ve chvíli, kdy podáme výpověď u stávajícího dodavatele. Mezi energetickými společnostmi ale probíhá velmi tvrdý konkurenční boj a firmy se přetahují o každého zákazníka. Původní dodavatel, kterému jsme delší dobu mohli platit nadprůměrnou částku, pak přichází se snížením ceny o desítky procent a navrch může nabízet i bonusy v podobě tisícových prémií.
ČTĚTE TAKÉ: Co po volbách se ztrátovou Českou poštou? Ve hře je dokončení transformace i privatizace
Příklad lze uvést na jednom z velkých dodavatelů elektřiny. Spotřebitel u něj donedávna platil 4 356 korun včetně DPH za MWh. Kvůli vysoké ceně přešel k jinému dodavateli, který nabídl částku 3 250 korun za MWh s bonusem 1 500 korun. Po podepsání smlouvy a následném podání výpovědi však téměř okamžitě reagoval původní dodavatel, který nabídl prudké snížení ceny za MWh na 2 704 korun s bonusem tři tisíce korun s fixací na dva roky. Vše lze navíc vyřídit online z pohodlí domova. Ročně tedy lze ušetřit až čtyři tisíce korun.
Čtěte také
Podle ředitele sekce Energo srovnávače Kalkulátor.cz Lukáše Kaňoka se retenční nabídky vyskytují u téměř všech dodavatelů. Kdo tedy není spokojený se svou cenou či zjistí, že platí příliš mnoho, měl by prý okamžitě jednat. „Většinou tyto nabídky slouží pro získávání nových zákazníků, poslední dobou ale vidíme výrazný nárůst podpultových nabídek sloužících pro udržení zákazníka, který se rozhodl ušetřit a změnit dodavatele. Většinou se jedná o neveřejné nabídky, které zákazník snadno nenajde. Ty akviziční, tedy určené novým zákazníkům, dostanete třeba od srovnávacího portálu. Retenční, tedy ty, co mají zákazníka udržet, dostanete naopak většinou od svého stávajícího dodavatele,“ řekl pro CNN Prima NEWS Kaňok.
Retenční nabídky však lidé nikde na stránkách dodavatelů nenajdou. Jsou neveřejné a využívají se právě v případech, kdy je zákazník nespokojený se svou cenou a zvažuje svůj odchod. Můžete je ale získat dvěma způsoby. Aktivnější zákazníci si mohou slevu vyhádat u svého stávajícího dodavatele, ať už telefonicky, nebo když přijdou na pobočku společnosti. Tento scénář ale není příjemný části spotřebitelů, a ti mohou využít druhý způsob, tedy když si obstarají nového dodavatele a ten zašle výpověď stávající energetické společnosti. Ta ještě ve výpovědní lhůtě klienta kontaktuje a nabídne mu vylepšený tarif.
Podle Kaňoka je přesto tento způsob diskutabilní, protože to nic dobrého neříká o našem stávajícím dodavateli. „Vlastně to celé říká, že kdo bude trochu aktivní, ten má šanci doopravdy ušetřit. Já si ale myslím, že to je trochu hlubší věc a lidé by se možná mohli zamyslet. Jsou u svého dodavatele desítky let a platí nesmyslné částky? Pak se rozhodnou, že půjdou jinam, a až na základě toho jim dodavatel najednou nabídne dobrou cenu, aby neodcházeli? Tím spíše bych odešel. Dnes si jsou totiž dodavatelé jistí, že většina zákazníků jim neodejde a klidně jim mohou účtovat vysoké ceny,“ řekl Kaňok.
Spotřebitelé jsou podle něj navíc ovlivněni reklamou, která neustále hlásá zlevňování. „Ano, zlevnili, ale i tak jsou ceny pořád nesmyslně vysoké. A když se někdo rozhodne, že uteče? No, tak toho si udrží retenční nabídkou a v klidu budou zbytku účtovat to, co se jim zlíbí. Až se ale lidé rozhodnou, že to takhle nenechají a prostě jim začnou odcházet ve velkém, pak teprve uvidíme vlnu zlevňování,“ dodává Kaňok.
To potvrzuje i manažerka rozvoje společnosti encall Kristýna Bajer, podle které se s retenčními nabídkami setkáme, když zákazník odstupuje od smlouvy. „Bohužel se často stává, že klient dostane retenční nabídku až ve chvíli, kdy už podal výpověď – přestože byl u stejného dodavatele třeba deset, mnohdy i dvacet let. Lidé jsou pak zklamaní, že o lepší tarif žádali už dříve a byli odmítnuti, a v momentě, kdy se rozhodnou odejít, dodavatel se o ně najednou začne starat,“ řekla pro CNN Prima NEWS Bajer.
Pozor na případné sankce.
Retenční nabídky jsou sice na první pohled příjemné, přesto je dobré pamatovat hned na několik věcí. Lze na nich totiž i prodělat. Energetický regulační úřad například doporučuje, abychom si retenční nabídku nechali předložit u stávající společnosti před podpisem smlouvy. Pokud totiž kontrakt s novým dodavatelem podepíšeme, může z něj plynout riziko v případě sankcí. A to i v případě, kdy stále běží výpovědní lhůta u našeho stávajícího dodavatele.
„V některých situacích vás bez ohledu na smluvní ustanovení chrání zákon. Pokud jste jako zákazník v postavení spotřebitele smlouvu o dodávce elektřiny uzavřeli distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory protistrany, můžete závazek bez sankce vypovědět kdykoliv do patnáctého dne od zahájení dodávky. Výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi. V těchto případech též můžete odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od data podpisu smlouvy,“ uvádí Energetický regulační úřad.
Čtěte také
Odstoupit od smlouvy a získat retenční nabídku je proto výhodné v případě, kdy si ji sjednáme online. Pokud přijdeme na pobočku společnosti a podepíšeme novou smlouvu s jiným dodavatelem, už tuto výhodu ztrácíme. Pokud bychom tedy retenční nabídku přijali, už bychom se vystavili sankci ze strany nového dodavatele.
Kristýna Bajer také upozorňuje na případy, kdy lidé podají retenční nabídky s jasnou snahou dosáhnout lepšího tarifu. To se může týkat menších společností. „Dodavatel může výpověď prostě přijmout a smlouvu ukončit. Pak lidé často v panice míří na pobočku svého či jiného dodavatele a podepisují nevýhodné smlouvy v obavě, že přijdou o dodávky elektřiny nebo plynu. Tyto smlouvy však prakticky nejde vypovědět a klienti mohou být zavázáni na několik let s nevýhodnou cenou. Proto doporučujeme mít vždy připravenou alternativu dříve, než výpověď vůbec podáte,“ dodala.
Energetický regulační úřad varuje i před udělováním plných mocí dodavatelům. Ty nejsou samy o sobě nebezpečné, přesto se vyplatí být na pozoru. „Ani profesionál nevykouzlí nic, co by neumožňovala smlouva nebo zákon. Proto nikdy nerezignujte na to, abyste si sami ověřili, za jakých okolností můžete smluvní závazek s novým obchodníkem ukončit. Následně není na plné moci v principu nic špatného, myslete ale na to, že jejím udělením pro vás nic nekončí: aktivně se zajímejte o aktuální stav řešení vašeho požadavku, v případě jakýchkoliv nejasností se doptávejte a trvejte na objasnění kroků dodavatele,“ dodává regulační úřad.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Češi ochutnávali vzorky potravin z domácích a německých obchodů. Rozdíl v kvalitě byl závratný.