Stavbaři v těchto dnech začali po mnohých útrapách konečně pracovat na posledním chybějícím úseku nejstarší české dálnice – D1. Přestože se jedná o pouhých deset kilometrů u Přerova, stavba naprosto změní dopravní návyky řidičů v Česku. Výrazně se zkrátí cesta z Prahy do Ostravy a uvolní se dálnice D46 a D35 na Olomoucku. Velkou pomocí pak dokončení stavby bude především pro obyvatele samotného Přerova. Přípravu projektu provázely mnohaleté spory, proto je takřka zázrakem, že konečně stavba započala. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hovoří o historickém okamžiku.
Pokud aktuálně cestujete autem z Prahy do Ostravy, musíte D1 opustit nedaleko Vyškova a do třetího největšího města pak směřujete přes Olomouc po dálnicích D46 a D35. Konkrétně D46 přitom není úplně vyhovující pro dálkovou tranzitní dopravu, která po ní probíhá právě kvůli chybějícím deseti kilometrům D1 u Přerova. Tento krátký úsek proto naprosto změní dopravní situaci na celé Moravě a po dokončení celé dálnice D35 z Hradce Králové do Mohelnice ovlivní dopravní návyky také řidičů v Čechách.
Zahájili jsme výstavbu posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Během tří let tak bude dokončena naše nejstarší, nejdelší a nejdůležitější dálnice. Celkově bude měřit 377 kilometrů. pic.twitter.com/4SgVSKNFdl
— ŘSD (@RSD_oficialni) December 20, 2022
„Desetikilometrovou dálniční stavbu lze bez nadsázky označit za jednu z nejdůležitějších infrastrukturních staveb v Česku. Zprovozněním posledního úseku D1 bude v první řadě vyřešena složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města,“ uvedl k zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Důležitější však bude dopad na dopravu v celém regionu střední Moravy. „V druhé řadě se výrazně sníží provoz na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou. V neposlední řadě je dokončení dálnice D1 důležité i symbolicky, protože jde o naši nejdůležitější dopravní tepnu,“ dodal.
Ministr dopravy Kupka stavbu označil za historický okamžik. Stavba dálnice D1 začala před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory a debaty, ale rovněž se připravovaly plány. Úsek je posledním dílkem skládačky, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. „Bude to klíčová dopravní tepna ČR,“ uvedl Kupka.
Havlíček: Je to symbol
K úspěchu se vyjádřil také Kupkův předchůdce Karel Havlíček (ANO). „Je to nejen důležitý krok k finále D1, ale je v tom i určitá symbolika. V Česku byly dva dálniční úseky, které byly desítky let ‚zašpuntovány‘, a to zejména ekologickými aktivisty. D1 u Přerova a D49 Hulín Fryšták. Před třemi roky jsme změnili přístup státu, od systému vyjednávání, kompenzací až po změny zákonu,“ uvedl Havlíček pro CNN Prima NEWS.
„Výsledkem je, že jsme mohli zahájit v roce 2021 Hulín–Fryšták a tento týden Říkovice–Přerov. Oba úseky nesmírně pomůžou dopravě v celém regionu. Je to v obou případech dobrá práce jak ŘSD, tak ministerstva dopravy,“ doplnil bývalý ministr dopravy.
Podle dalšího někdejšího ministra dopravy za hnutí ANO, Antonína Prachaře, však měla stavba stát již dávno. „Určitě je pro všechny pozitivní zprávou zahájení dostavby posledního úseku souvislé dálnice mezi Prahou a Ostravou. Nicméně tento stav nastal po 50 letech od prvního úseku. Je to důsledek právního prostředí, ve kterém se ČR nachází. Jako tranzitní země uprostřed Evropy, které se doprava vyhýbá, přicházíme ročně o miliardy,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí. Její historie sahá až do 30. let 20. století. První souvislý úsek D1 z Prahy do Mirošovic byl ale otevřen až v roce 1971. Loni v říjnu skončila rozsáhlá osm let trvající rekonstrukce D1. Zatím je v provozu zhruba 366 kilometrů D1 ve dvou souvislých úsecích, kterými jsou Praha–Říkovice o délce 272 kilometrů a Přerov – hranice s Polskem u Věřňovic s délkou 94 kilometrů. Po vybudování úseku bude dálnice dlouhá 377 kilometrů.