Seriál formule 1 letos nabízí roky neviděnou bitvu o post mistra světa. Přetahovaná mezi mladým Nizozemcem Maxem Verstappenem a sedminásobným šampionem Lewisem Hamiltonem už přinesla řadu dramat. Emoce nabídla i zářijová Grand Prix v Monze, ve které do sebe dva hlavní favorité nabourali a závod pro ně skončil. Podle bývalého pilota Tima Glocka měl Hamilton štěstí, že se podobný incident nestal v předchozích letech. To by prý od Verstappena schytal ránu pěstí.
V neděli je na programu už 17. díl letošní formule 1. Verstappen z Red Bullu má skvěle nakročeno k tomu, aby ukončil nadvládu týmu Mercedes trvající od roku 2014, o kterou se staral zejména Lewis Hamilton. Nizozemec vede nad Britem o šest bodů a těsný náskok bude chtít navýšit v americkém Austinu.
I když spolu soupeřili už několik předchozích sezon, až letos lze jejich souboje označit za rivalitu v pravém slova smyslu. Nechybí parádní předjížděcí manévry, ani momenty, po kterých jsou u obou jezdců nervy na pochodu.
Velké pozdvižení vzbudila v létě chvíle kolize ve Velké ceně Británie. Po ní skončil Verstappen v nemocnici s lehkým otřesem mozku. Mohla za to kolize právě s Hamiltonem. Sedminásobný mistr světa v jedné ze zatáček soupeře vytlačil a ten pak ve vysoké rychlosti naletěl do bariéry. Hamilton nakonec domácí Grand Prix vyhrál, velkolepě slavil s britskou vlajkou, což Verstappenovi přišlo vzhledem k okolnostem cesty za triumfem nefér. Zvlášť, když byl v tu chvíli na vyšetření.
Porovnávat piloty formule a rallye? Absurdní, žasnou fanoušci nad chystanou revolucí
Poměrně kuriózní koncept se rodí v hlavách představitelů Mezinárodní automobilové federace (FIA). Tenisový žebříček zná asi každý sportovní fanoušek. Hráči jsou podle výkonů – získaných bodů – za uplynulý rok seřazeni a ti nejlepší usilují o post světové jedničky. A takovýto „ranking“ by se měl brzy zrodit také v motorsportu napříč různými disciplínami – rallye, formule 1, formule E a tak dále.
Nizozemec utrousil pár štiplavých poznámek, pak už se zase plně soustředil na závodění. Ovšem netrvalo dlouho a musel s Hamiltonem řešit další spor.
Minulý měsíc na italském okruhu Monza Brit vyjížděl z boxové uličky a Verstappen uháněl po cílové rovince. Jezdec Mercedesu i pilot Red Bullu si mysleli, že v úvodní „šikaně“ budou první. A proto se opět střetli, a to dokonce tak, že oba skončili mimo hru.
Hamilton měl ještě štěstí, že formule 1 v roce 2018 zavedla ochranný rám halo, který zabránil zadnímu kolu Verstappenova monopostu trefit rodáka ze Stevenage přímo do hlavy. Sám mluvil o tom, jakou má kliku, že zůstal naživu.
Obrovský pokrok, vyzrál a dospěl
Každopádně po incidentu, který byl dle názoru expertů spíše chybou Hamiltona, jen 24letý Verstappen tiše prošel kolem vozu soupeře. A to je podle někdejšího člena formule 1 Tima Glocka důkaz o tom, že stále teprve 24letý pilot vyzrál, dospěl a ubral na vznětlivosti.
„Za mě udělal obrovský pokrok, stal se mnohem uvolněnějším, v mnoha ohledech se daleko více kontroluje,“ míní bývalý německý pilot, který se vyjádřil pro web Daily Mirror. „Před dvěma lety – v takové situaci, jakou byla havárie v Monze – by pravděpodobně sundal Lewisovi helmu a dal by mu ránu pěstí,“ pokračoval Glock, jenž ve formuli 1 jezdil za stáje Jordan, Toyota nebo Marussia.
„Teď ho (Hamiltona) jen nechá po svém boku a říká si sám pro sebe: ‚Tak jak se z toho dostanu, co udělám dál?‘“ uvedl dále 39letý Glock. Podle něj se Verstappen v tomto ohledu dost naučil právě od Hamiltona, který takřka vždy působí vyrovnaně. „Moc dobře ví, jak působit klidným dojmem. Samozřejmě také ví, že když si nasadí helmu, jde o všechno. Ale našel způsob, jak působit uvolněně a chladně. A Max to zatím v této sezoně také zvládá,“ dodal.
Ze sezony 2021 zbývá odjet ještě šest závodů. Po víkendové Velké ceně Ameriky budou následovat Grand Prix v Mexiku, Brazílii, Kataru, Saúdské Arábii a Abú Dhabí.