Poměrně kuriózní koncept se rodí v hlavách představitelů Mezinárodní automobilové federace (FIA). Tenisový žebříček zná asi každý sportovní fanoušek. Hráči jsou podle výkonů – získaných bodů – za uplynulý rok seřazeni a ti nejlepší usilují o post světové jedničky. A takovýto „ranking“ by se měl brzy zrodit také v motorsportu napříč různými disciplínami – rallye, formule 1, formule E a tak dále.
Právě žebříček v tenisu i golfu průběžně a nezpochybnitelně odpovídá na otázku, kdo je momentálně nejlepším hráčem planety. Snadno tak zjistíte, že mezi mužskými tenisty vládne světu Novak Djokovič, zatímco na ženském golfovém trůnu sedí Nelly Kordová, dcera českého tenisty Petra Kordy.
Je to celkem jednoduché. Kdo vyhrává zvláště na nejprestižnějších akcích, najde své místo v pořadí velmi vysoko. Kdo vyhrává neustále, drží se úplně nejvýše. Ale jde o jeden sport, v rámci kterého je jednoduché porovnávat.
F1 závodí proti lidským právům. V kalendáři už chybí jen Afghánistán, zlobí se fanoušci
Bahrajn, Katar, Saúdská Arábie i Spojené arabské emiráty. Země, ve kterých naleznete spoustu luxusu, ale také značný nedostatek respektování lidských práv. Právě to je důvod, proč se veřejnost bouří proti tomu, aby tyto země hostily populární seriál – formuli 1. Na konci roku budou mít všechny zmíněné země účast v královně motorsportu odškrtnutou. V listopadu se bude závodit v Kataru.
Naopak motorsport je značně roztříštěný. Těžko určit, kdo je nejlepším jezdcem či pilotem. Mohl by to být Lewis Hamilton, který v posledních čtyřech sezonách formule 1 pokaždé šampionát ovládl a celkově už vlastní sedm titulů mistra světa? Proč ne. Ale proč by tento titul neměl patřit třeba Francouzi Sébastienu Ogierovi, jenž vládne mistrovství světa v rallye od roku 2013 s výjimkou sezony 2019, kdy ho výjimečně vystřídal estonský závodník Ott Tänak?
Dodatečné klání s piloty z různých disciplín
Hamilton jezdí na asfaltovém okruhu, Ogier často na šotolině v kompletně jiném autě a z bodu A do bodu B. Přesto se uvnitř federace FIA klube nápad, že by bylo dobré tyto dvě disciplíny (a nejen je) z úplně jiného těsta porovnat a jejich zástupce seřadit do žebříčku. Ten by pak i v motorsportu vygeneroval světovou jedničku. Navíc by se v závěru sezony uskutečnila vrcholná akce pro ty nejlepší. I to je inspirace z tenisu a golfu, kde na konci ročníku ti nejúspěšnější poměřují síly. Tenisový Turnaj mistrů či mistryň je celkem známou záležitostí.
„Skutečně pracujeme na vytvoření systému, který by se podobal žebříčku ATP (mužské tenisové asociace, pozn. red.) a na konci roku bychom mohli mít dodatečné klání, na něž by se dostali jen nejvýše klasifikovaní jezdci,“ uvedl pro web The Race ředitel FIA pro formuli E a inovativní sportovní aktivity Fréderic Bertrand.
Dále řekl, že debaty o žebříčku nejsou žádným čerstvým nápadem, na celé věci se pracuje už několik měsíců. „Zahrnoval by širokou škálu disciplín z celého motorsportu. Chceme dát dohromady rallye a okruhové závody a zajistit, že se do systému budou moci zapojit všichni jezdci. Jednali jsme o tom i s Tomem Kristensenem (devítinásobný vítěz Le Mans, pozn. red.), který je teď šéfem komise jezdců FIA.“
Svérázný vtip: Laudovo ucho se po letech našlo na místě jeho nehody
Sedmdesátá léta patřila ve formuli k jedné z nejdramatičtějších epoch. Slovy klasika šlo o dobu, kdy sex byl bezpečný, ale závodění nikoliv. Mezi řadou dramat vyčnívá to, které se odehrálo před pětačtyřiceti lety na záludném okruhu pod hradem Nürburg.
Systém by neměl být záležitostí vzdálené budoucnosti. Už příští rok by měl být otestován a v sezoně 2023 plně spuštěn. Čeká se na to, jestli odvážný tah posvětí Světová rada motorsportu.
Jako porovnávat rugby, fotbal a basketbal
Zůstává však mnoho otazníků. Jak lze férově porovnávat piloty, když nemají možnost zúčastnit se vinou odlišných kalendářů stejného počtu závodů? A třeba konkrétně formule E – série monopostů poháněných výhradně elektricky, založená v roce 2014 – zastoupená právě Bertrandem na rozdíl od jiných disciplín nekopíruje kalendářní rok. Jak je tedy pak možné seřadit jezdce a uspořádat univerzální závěrečnou akci pro všechny, respektive ty nejlepší z jednotlivých oblastí? V jakém voze by se při tomto klání šampionů závodilo, aby nikdo nebyl zvýhodněn? A byly by do žebříčku zařazeny i závody nespadající pod FIA jako NASCAR nebo dakarská rallye?
Fanouškům motorsportu se podle reakcí zdá celá idea, která má podle Bertranda zařídit u pilotů univerzálnější přístup k závodění, absurdní. Mluví o tom, že nejde porovnávat kompletně odlišná odvětví. „Nevidím nikoho, že by se snažil seřadit hráče rugby, fotbalu a basketbalu. Přesně tak tenhle nápad vypadá,“ uvedl k tématu, které přinesl web The Race, jeden z uživatelů. „Tenis je tenis, golf je golf. O motorsportu se nelze bavit stejným způsobem. Nikdy,“ podotkl další.
Ať jsou názory na žebříček jakékoliv, bylo by zajímavé vidět v závěru sezony konfrontaci rallye závodníků a dalších s Maxem Verstappenem nebo Lewisem Hamiltonem z formule 1.