360°, Lukáš Hataš, Jan Macek, Jan Hrbáček, Tomáš Zdechovský - 21.12. v 21:59
Evropská unie připravuje zákaz spalovacích motorů, což vzbuzuje rozporuplné reakce. Podle profesora Jana Macka z Centra vozidel udržitelné mobility na ČVUT sice tento trend nezastavíme, avšak „zelenější“ cestou neušetříme. S tím však v pořadu 360° na CNN Prima NEWS nesouhlasil ředitel Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš.
„Elektromobily jsou dnes už v celkové ceně levnější. Když si elektromobil pořídíte, vydrží déle, než spalovací motor, za kilometry i při současných cenách zaplatíte méně a co je hlavní, tak vám na výměnu celé flotily šesti milionu aut, když se budeme bavit o zdrojové části, stačí méně než jeden Temelín,“ uvedl v pořadu 360° ředitel Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš.
Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný. Ohrozil by mnoho Čechů, zlobí se Fiala
Návrh Evropské komise na zákaz výroby a prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2035 je pro vládu nepřijatelný. V exkluzivním rozhovoru CNN Prima NEWS to řekl premiér Petr Fiala (ODS). Jádro podle něj musí být mezi podporovanými zdroji energie, nutností je dostavět další bloky jaderných elektráren, jinak nebude mít Česko dost energie v rozumných cenách.
Za elektromobily se postavila Evropská komise, která chce zakázat výrobu a prodej automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Podle profesora Jana Macka z Centra vozidel udržitelné mobility na ČVUT to však ale není tak úplně jednoduché.
„Kdybychom to udělali, jak navrhuje pan Hataš, tak by to bylo ideální pro volnost silnic. Auta by nejezdila, protože by na ten průměrný výkon musela být pořád připojena k síti. Výpočet výkonu je naprosto nesmyslný, protože výkon je něco jiného než spotřebovaná energie,“ oponoval Macek s tím, že cena elektromobilů je stále dost vysoká.
Podle Hataše je však potřeba si uvědomit, že nadpoloviční většina aut je v tuzemsku z takzvaných secondhandových trhů. „V roce 2025 se sem začnou dovážet auta, která se teď prodávají v Německu. U sousedů se za minulý rok prodalo více než 400 tisíc aut s možností externího dobíjení,“ reagoval. Je proto podle něj potřeba vybudovat infrastrukturu k dobíjení vozů.
Macek připustil, že trend nezastavíme, avšak připomněl finanční nevýhodu. „Ojetá elektroauta už tady jsou, ale nejsou testovací metody, aby se zjistila kvalita akumulátoru. Když si chcete koupit nový do ojetého auta, tak se radši ani neptejte na cenu. Je to skoro v ceně toho auta,“ zmínil. Ceny za výměnu se pohybují v řádech statisíců korun.
Proti zákazu spalovacích motorů se postavily české politické špičky. Premiér Petr Fiala za ně vyhlásil boj. „Návrh na zákaz automobilů se spalovacími motory by ohrozil existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Fiala.
Co se týče jaderné energetiky, je podle premiéra nutné najít v Evropské unii širší koalici zemí, která má zájem to prosadit. Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) nesmí podle Fialy znamenat zchudnutí občanů. Považuje za důležité využít nástroje, které EU nabízí, tak, aby to pro Česko bylo výhodné. Prezident Miloš Zeman by však byl ještě mnohem radikálnější. V Partii Terezie Tománkové prohlásil, že by se Česko mělo z celého Green Dealu vyvázat.