Benzin a topení rapidně zdraží emisní povolenky. Je to špatně nastaveno, varuje expert

Nové emisní povolenky míří na dopravu a domácnosti

Emisní povolenky pro domácnosti a dopravu mohou děsit obyvatele po celé Evropě. A to už nyní, přestože s jejich rozšířením se počítá až na rok 2027. V současné době už ale probíhá obchodování s tzv. EU ETS II a cena povolenek překonává původní očekávání. Odborníci varují, že v případě negativních scénářů hrozí řidičům zdražení paliv o polovinu. Vyšším účtům se nevyhnou ani domácnosti, protože povolenky míří i na vytápění budov. Nejvíce biti na tom budou lidé, kteří topí v kamnech uhlím.

S novými emisními povolenkami se už volně na trhu obchoduje. Zatím jde o tzv. termínované kontrakty, protože se jejich spuštění plánuje až na rok 2027. Evropská unie vydala dříve strop na rozšířené povolenky ve výši 45 eur za tunu emisí. Obchodování s emisními povolenkami je ale velmi oblíbené u spekulantů, a proto cena vyšplhala až k 75 eurům a posléze i na hranici 80 eur za tunu emisí.

ČTĚTE TAKÉ: Válka supermarketů v Německu. Obchody se předhánějí ve slevách, ceny klesají o desítky procent

I bez skokového navyšování znamená rozšíření emisních povolenek pro domácnosti jen jediné – zdražení běžného života. Povolenky se totiž promítnou v ceně vytápění budov. S navyšováním ceníků počítají už nyní energetické společnosti u nabídek několikaletých fixovaných produktů.

„Klienti, kteří sjednávají smlouvu na dodávku zemního plynu s platností přesahující 1. leden 2027, jsou informováni, že počínaje tímto datem se cena za dodávku plynu upraví o cenu emisní povolenky EU ETS. Záměrem Evropské komise bylo, že cena nemá přesáhnout 45 eur za tunu CO2, což při současném kurzu představuje 225 korun na MWh zemního plynu,“ řekl pro CNN Prima NEWS marketingový ředitel a člen představenstva společnosti Centropol Jiří Matoušek.

Pokud by se tedy udržela cena na 225 korunách za MWh zemního plynu, musí lidé počítat se zdražením i o několik tisícovek ročně. Obecně se totiž uvádí, že v řadovém domě je spotřeba plynu využívaného i na vytápění mezi 17 až 20 MWh. Rodinné domy mohou mít vyšší spotřebu okolo 20 až 30 MWh ročně.

Matoušek také upozorňuje, že systém obchodování s emisními povolenkami je špatně nastaven. Evropská směrnice totiž uvádí možnost cenové korekce pro případ, kdy cena povolenky přesáhne 45 eur za tunu emisí. Podle něj dojde jen k omezené cenové korekci. „Prakticky to bude znamenat, že ‚zásah‘ sníží cenu emisní povolenky na krátkou dobu, např. měsíc, kdy se cena udrží pod hranicí 45 eur, dále může ale cena růst a již nebude možné postup opakovat. Ochrana před růstem ceny nebude fungovat dlouhodobě a nebude plnit svůj účel. Že cena povolenky může výrazně překročit 45 eur za tunu CO2, demonstrovaly nedávné obchody s opcemi,“ uvedl Matoušek.

Tvrdý dopad to bude znamenat zejména pro domácnosti, které vytápějí uhlím. Pro ně bude zavedení zeleného zdanění téměř likvidační. „Největší dopady budou mít povolenky na cenu uhlí, protože to je z hlediska udržitelnosti vůbec nejhorší. Pokud se cena povolenky zastaví na 70 eurech, uhlí zdraží o téměř 75 procent. Takže ten, kdo dnes za uhlí platí 40 tisíc korun ročně, by si po roce 2027 připlatil dalších 30 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Kaňok, ředitel sekce energie a finance ve společnosti Kalkulátor.cz.

V následujících letech se ale počítá s postupným zvyšováním ceny povolenek na trhu a v roce 2030 by podle studie Univerzity v Kolíně nad Rýnem měla být pokořena hranice 250 eur za tunu emisí.

Povolenky zdraží i naftu a benzin

Rozšíření emisních povolenek dopadne ale také na silniční a námořní dopravu. Kvůli tomu zdraží i běžné produkty, které jsou dovážené do obchodů či provozoven. Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu počítá s tím, že cena povolenky na hranici 45 eur za tunu zvýší ceny pohonných hmot o 3,20 koruny za litr.

„Každých deset eur v ceně povolenky navíc pak cenu podle asociace zvedne o 0,71 Kč/l. Růst ceny povolenky na 250 eur za tunu emisí by pak tedy zdražil pohonné hmoty v ČR o dalších 14,60 Kč/l. Dohromady by tak cena pohonných hmot v Česku narostla během prvních let fungování povolenek druhého typu o 17,80 Kč/l,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Asociace řidičů osobních vozidel na sociálních sítích upozorňuje, že znatelný růst bude patrný už při pokoření hranice 200 eur za tunu emisí. Podle nich by v takovém případě došlo ke zdražení benzinu o 14,50 koruny za litr a u nafty o 15,70 koruny za litr.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi budou žít jako sardinky, říká ekonom. Smrskflace už zasáhla i trh s bydlením

Tagy:
ceny uhlí zemní plyn ekonomika Evropská unie Česko topení makroekonomie pohonné látky emisní povolenka produkty a služby ekonomika, obchod a finance energie a zdroje