Politolog: Největší rozhazovač za kampaň je Janeček. Zvolil už sedm způsobů, ale zbytečně

Politolog Jan Kubáček hostem pořadu K věci na CNN Prima NEWS

360°, Oto Klempíř, Jan Kubáček, Tomáš Klvaňa, Štěpán Vymětal - 9.11. v 21:59

Seznam kandidátů, kteří vyjádřili vůli zapojit se do prezidentských voleb, je konečný teprve od úterý. Volební kampaň už nicméně běží dlouhé měsíce. Podle politologa Jana Kubáčka je zatím nejvelkorysejší u Karla Janečka. Řekl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

„Nejvelkorysejší kampaň je rozhodně ta Karla Janečka. Když se podíváme, tak ten jenom proto, aby se mu kampaň líbila, zvolil už asi sedm způsobů, jak oslovit národ. Stálo to nehorázné peníze,“ vysvětloval Kubáček, podle kterého miliardář v rámci utrácení vede celý žebříček i před prozatimními favority voleb generálem Petrem Pavlem a předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem.

Limit na celou volební kampaň mají všichni kandidáti ze zákona stejný. Mohou vynaložit prostředky ve výši 40 milionů korun před prvním kolem, dalších 10 milionů poté před kolem druhým.

Expert na politický marketing Oto Klempíř si myslí, že je celá částka hodně podsazená. „Je to zoufale málo. Pamatuji si, že jenom 60 milionů stála před 20 lety roční kampaň jedné nejmenované značky kávy. Ale to byl rok 2002, ty ceny a celková náročnost jsou v této době někde úplně jinde,“ prohlásil s dodatkem, že by nynější maximum mělo být nastaveno alespoň na trojnásobek.

Zatím nejvyšší dar v rámci kampaně obdržela v pondělí Danuše Nerudová od podnikatele Martina Moravce, a to pět milionů korun. Podle Kubáčka si ale většina lidí tak velký dar vždy musí dobře rozmyslet. „Bude se řešit, zda to není nějaká levárna, jestli ten dotyčný nebude ovlivňovat toho kandidáta, jestli si nechce koupit jeho přízeň. Bezesporu to přitáhne pozornost řady vlivných lidí, ale i investigativních novinářů, v některých volbách i pozornost finančního úřadu,“ vypočetl negativa Kubáček.

Stejného názoru je i Klempíř, který dárce rozdělil do dvou kategorií. „Jedna skupina si kupuje moc na Hradě, chce investovat do svého možného budoucího vlivu,“ vysvětlil expert. „Druhá jsou lidé, kteří za každou cenu podporují svého kandidáta. Nic si od toho neslibují. Jsou to srdcaři, bez nich nemůže stát přežít,“ uzavřel Klempíř.

Tagy: