ZPRÁVY PLUS - 9.11. v 13:30
Petr Fiala není typ pro sociální sítě. Kdyby jeho tým natočil video, jak peče buřty, oblek s kravatou by si vzal i tam. Ve vysílání CNN Prima NEWS se k celkové image premiéra vyjádřil komentátor MF Dnes Petr Kolář, který rovněž ostře zkritizoval jeho cenovou výpravu do Německa. „Nutellu má spíš v hlavě jeho PR,“ nešetřil poradce předsedy vlády. Podle odborníka na politický marketing Petrose Michopulose se mediální prezentace bude přesouvat hlavně na sociální sítě. Fiala se tedy podle experta bude muset naučit s touto platformou pracovat, jinak ho ODS nahradí jiným „sekáčem“.
Podle Koláře není Fiala vhodným typem pro politické působení na sociálních sítích. „Kdyby chtěl jeho tým natočit video, jak opéká buřty někde v přírodě, měl by u toho na sobě oblek a kravatu,“ glosoval komentátor. PR pracovníci okolo předsedy vlády mají prý v poslední době tendenci tuto strnulou image měnit, a dopouštějí se proto „roztodivných kousků“.
K TÉMATU: Nutella jako priorita státu? Nevím teď, koho mám volit, glosoval Kalousek Fialův nákup
Tým okolo premiéra se podle komentátora dříve podobnému stylu bránil. „Proti takovému marketingovému vedení politiky vystupoval a tvářil se, že se nejedná o jeho šálek čaje. Nedávno mě ale pobavil příspěvek na jeho Instagramu, kde byla umístěna fotka s jeho kocourem. Každý by si spíš měl na poli internetu hledat, co mu osobnostně sedne,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Kolář.
Video předsedy vlády, v němž vyjel do Německa, aby porovnal ceny potravin, vzbudilo v mediálním prostoru velký ohlas. Mnozí politici se tomuto způsobu komunikace vysmáli. Podle komentátora byl příspěvek bezobsažný. „Vidělo to sice velké množství lidí, ale víceméně všichni se tomu vysmívají. Problém je v tom, že Fiala působí neautenticky a koženě. Navíc si z něj utahují i v německých médiích. Teď bude mít přezdívku Profesor Nutella... Nutellu možná měli v hlavě členové jeho týmu, kteří něco takového vymysleli. A poté, co to odvysílali a viděli ty reakce, tak ji možná mají v trenkách “ shrnul.
Michopulos však namítl, že Fiala se videem snažil vstoupit do debaty o cenových nepoměrech. „Napodobil tím Andreje Babiše, přičemž tato rovina mu vůbec nesedí. Premiér je zcela jiný typ politika, který se odlišně prezentuje, a nyní přijde s takovým kouskem. Kdyby se jeho tým zamyslel a celou věc by pojal kreativněji, mohl být výsledek mnohem lepší,“ je přesvědčen expert.
Nový politický mainstream
Mainstreamovou platformou pro politiky se podle něj čím dál více stávají právě sociální sítě. „Gros mediální prezentace bude tvořit právě tento prostor. Fiala je přitom jeden z posledních, kteří se tomuto trendu dosud bránili. Jeho aktuální preference mu nejspíše nedělají dobře, takže tým vymýšlí způsoby, jak na sítě prorazit. A zjevně to nejde dobře,“ zhodnotil Michopulos.
„Vládní špičky už pochopily, že kožená a standardní komunikace ušitá na míru obvyklým médiím vede k propadu volebního potenciálu. Pokud se tedy Fiala nenaučí těmto novým pravidlům a nevytvoří si nový styl, který bude stravitelný i pro jeho voliče, pak ho ODS nahradí jiným sekáčem,“ shrnul odborník.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Premiér Petr Fiala porovnal nákupy v Česku a Německu