Zdálo se, že na okruhu Interlagos v Brazílii spolu soupeří 19 pilotů formule 3 a jeden jezdec z formule 1. Tím byl Lewis Hamilton, který si jel při víkendové Grand Prix vlastní závod, v němž na něj neměl páky ani hlavní konkurent v šampionátu Max Verstappen. Nizozemec nadále vede pořadí a má nakročeno k premiérovému titulu mistra, nicméně Brit ve svém mercedesu s novou pohonnou jednotkou nahání hrůzu.
Pokud by se z celkového balíku 101 vítězství Hamiltona ve velkých cenách formule 1 měla vybrat desítka nejvelkolepějších, víkendový triumf z Brazílie v ní chybět nebude.
Cirkus formule 1 má zamířit do centra Londýna. Piloti by se proháněli kolem Temže
Když se řekne Grand Prix Velké Británie, každému fanouškovi motorsportu naskočí souboje vozů formule 1 na okruhu Silverstone. Brzy zřejmě do kalendáře přibyde další britská velká cena, která se bude odehrávat víceméně v centru Londýna poblíž řeky Temže. Zrealizování velkolepého projektu je blízko.
Před samotnou Grand Prix bylo všechno proti sedminásobnému mistru světa. Britský pilot dopředu kalkuloval s tím, že se kvůli výměně motoru na startovním roštu propadne o pět pozic dozadu. Ovšem nečekanou komplikací bylo, když ho vedení formule 1 diskvalifikovalo z kvalifikace, kterou vyhrál. Na vině byla nepovoleně velká mezera na zadním křídle při použití systému DRS. I když stáj Mercedes cítila křivdu, nic nezmohla.
A tak v sobotním sprintu – který je v letošní sezoně premiérově u vybraných velkých cen vložen mezi kvalifikaci a závod – startoval z posledních 20. místa. Během pouhých 24 kol se dokázal probít až na pátou pozici. Obdivuhodný výkon. „Sr*t na všechny,“ prohlásil směrem k Hamiltonovi prostřednictvím rádia týmový šéf Toto Wolff.
Kvůli zmiňované nové pohonné jednotce do samotného závodu odstartoval z desáté pozice. A dokázal vykouzlit vítězství. Na trati vyloženě likvidoval jednoho závodníka za druhým. Než stihli piloti zpozorovat 36letého Brita ve zpětných zrcátkách, už byl před nimi.
Mistrovský tah Mercedesu
Kombinace dlouhodobě výkonného vozu a nového motoru byla pro ostatní vražedná. Na cílové rovince v Brazílii byl Hamiltonův mercedes při použití systému DRS až o 30 kilometrů za hodinu rychlejší než jiné vozy. Tím německá stáj vyslala úhlavnímu konkurentovi Red Bullu jasný vzkaz: Konec sezony bude ještě pořádně napínavý. A po počáteční frustraci parta kolem Wolffa nijak nešetřila s emocemi.
A mood pic.twitter.com/mq2Om786Lf
— Formula 1 (@F1) November 14, 2021
Nizozemská hvězda Red Bullu Max Verstappen nadále vede šampionát o 14 bodů. Může se zdát, že když do konce sezony zbývají už jen tři závody, není to malý náskok. Ovšem znovuzrozený vůz se zdál být v jihoamerické destinaci tak silný, že není nemožné, aby Hamilton vyhrál všechny zbývající Grand Prix – v Kataru, Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech. I kdyby Verstappen pak skončil hned za rivalem vždy na druhém místě, o premiérový titul mistra světa by přišel. Naopak rodák ze Stevenage by na trůn usedl poosmé, čímž by překonal fenomenálního Michaela Schumachera a vytvořil rekord.
Kouzelný efekt Netflixu: Seriál udělal zejména z amerických ignorantů F1 posedlé fanoušky
V poslední době přibývá zejména mladých lidí, kteří nadšeně usedají o víkendech k televizi a sledují závody formule 1 a přesvědčují královnou motorsportu nepolíbené okolí, že nejen samotná Grand Prix, ale i kvalifikace může být velká zábava. Velký boom má jednu hlavní příčinu – úspěšný dokument dostupný na streamovací platformě Netflix s názvem Drive to Survive.
Světové weby věnující se motorsportu píší, že v dílnách stáje Mercedes se zrodil supermotor. Ten má samozřejmě pozitiva, ale i negativa. Jak ukázal Hamilton v Brazílii, jeho vůz je nyní rychlostně odskočený od ostatních. Ovšem obnáší to úskalí, že tento vysoce výkonný motor vydrží maximálně funkční jen krátkou dobu a může být náchylnější k poruchám.
„Mercedes udělal mistrovský tah, když v klíčové fázi sezony dokázal dát dohromady takovou raketu,“ komentoval instalování „vymazlené“ pohonné jednotky do Hamiltonovy formule dlouholetý poradce Red Bullu Helmut Marko. „Jestli se Mercedesu podaří udržet takový výkon až do posledního závodu, tak to v šampionátu pro nás nebude vypadat dobře. Mercedes tvrdí, že se jejich jednotka šíleně rychle opotřebovává – a to po dvou až třech závodech. Ale to nám moc nepomůže, když po třech závodech končí sezona,“ dodal.
Tento mistrovský tah Mercedesu je nejlepší pozvánkou na závěrečné díly seriálu formule 1. A je vysoce pravděpodobné, že se po dlouhých letech bude o mistrovi světa rozhodovat při vůbec poslední zastávce v Abú Dhabí.