Sdílené elektrokoloběžky leží v žaludku mnohým Pražanům. Především proto, že místo toho, aby sloužily jako efektivní dopravní prostředek, jsou podle nich spíše turistickou atrakcí. Praha se je proto chystá za pomocí Poslanecké sněmovny do budoucna omezovat. Koloběžky způsobují také nemalé konflikty v ulicích hlavního města.
Turisté koloběžky mnohdy jen tak pohazují či je nechávají stát uprostřed chodníků, místo aby je parkovali na vyznačená místa, kde by nepřekážely. To je hlavním důvodem, proč Pražanům tolik v centru města vadí.
ČTĚTE TAKÉ: Nastane v Praze přes léto dopravní peklo? Podívejte se, kde můžete očekávat kolony
Důkazem je také video, které se v posledních dnech šíří po sociálních sítích, kde se kvůli sdíleným koloběžkám pohádali přímo na ulici senioři. Postaršímu páru totiž vadilo, že stroje zatarasily chodník. Proto je odvedli na vyznačené místo a tam je pohodili. Způsob pohození, který ale zvolili, se ovšem nelíbil dalšímu kolemjdoucímu.
Dva postarší pánové si pak vyměnili řadu sprostých nadávek: „Blázen jsi ty a navíc kret*n,“ či „tak pojď, ty frajere napudrovanej, ty senilní pitomče.“ To vše kvůli pohozeným koloběžkám.
😁 Neřikám nic…
— Honza Kroha (@Jan_Kroha) June 4, 2023
(Insta, Autor: abuhakim66) pic.twitter.com/v6weURfPjx
Že nemají lidé koloběžky příliš v lásce, dokazuje také anketa CNN Prima NEWS, ve které od dubna hlasovalo skoro 94 % hlasujících pro jejich úplný zákaz v Praze.
Praha chce změnu
Ulice metropole plné sdílených dopravních prostředků se nelíbí také místním politikům, kteří plánují výrazné omezení. „Schůdné chodníky bez rozházených koloběžek a zaparkovaných aut. Není možné, aby na chodnících parkovala auta, válela se tam komerční sdílená kola či koloběžky a chodec nemohl volně projít. Posílíme možnost samospráv zajistit, že budou chodníky průchozí včetně povinností pro komerční provozovatele,“ píše pražská koalice ve smlouvě.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) také nedávno prohlásil, že Praha zvažuje odstraňování špatně odstavených koloběžek z chodníků. Podle jeho náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) je nicméně nutné nejprve připravit právní analýzu toho, zda je to podle stávající legislativy možné. Pokud ne, byla by také nutná změna zákona.
Mezi kritiky se také řadí opoziční Praha sobě. Její lídr Jan Čižinský však upozorňuje právě na legislativní limity města. „Paříž zakázala sdílené koloběžky. Praha tu možnost nemá. Zákon, aby to šlo, jsem ve Sněmovně navrhl, ale neprošel. Za mne lze koloběžky tolerovat pouze v případě, že za prvé nebude technicky možné jezdit po chodníku, tedy při jízdě v protisměru zabrzdí, za druhé budou parkovat na daných místech,“ uvedl starosta Prahy 7 v reakci na letošní rozhodnutí Paříže koloběžky zakázat.