Nastane v Praze přes léto dopravní peklo? Podívejte se, kde můžete očekávat kolony

Kolona v Praze

Prázdninové uzavírky v Praze

Letní prázdniny bývají obvykle obdobím, kdy pražské komunikace ovládnou stavaři. Jinak tomu nebude ani letos a řidiči se kvůli opravám musejí připravit na řadu dopravních omezení kvůli rozkopaným ulicím. Rekonstrukce se vedle již té probíhající na Barrandovském mostě budou týkat například Karlova náměstí či Průmyslové ulice. Seznam oprav má redakce CNN Prima NEWS k dispozici. Opozice se obává, zda vedení města dokáže stavební sezonu zkoordinovat.

„V roce 2023 je hlavní investiční akcí pokračování v rozsáhlé rekonstrukci Barrandovského mostu, kdy se pracuje na severní polovině jižního mostu, dále práce probíhají na horní části rampy z ulice K Barrandovu a na spodní části jižního mostu přes Vltavu. Omezení by mělo skončit v srpnu,“ popsala pro CNN Prima NEWS mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Největším omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivňuje, je uzavření rampy od Barrandova ve směru na Jižní spojku. Objízdná trasa vede po Pražském okruhu Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět na Barrandovský most a Jižní spojku.

Významnou stavbou je také oprava komunikace s rekonstrukcí plynovodu v ulici Komořanská. Ta probíhá již od konce dubna a potrvá až do října. V dopravní špičce musejí řidiči podle TSK počítat se zdržením kolem 30 minut.

ČTĚTE TAKÉ: Hřib ukončí podporu elektromobilů, již nebudou parkovat zdarma. Mnozí uvažují o prodeji

Další důležitou akcí je rekonstrukce komunikace Badeniho v centru Prahy, která probíhá od 11. 4. 2023 do 31. 8. 2023. Tuto stavbu provádí TSK a probíhá právě v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati v režii Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), který alespoň tramvajovou výluku ukončí již 30. 6. 2023. Tady počítejte v hlavním provozu s 10 až 30 minutami navíc.

🏗️ BADENIHO ULICE | Probíhá montáž kolejové konstrukce a štěrkování. Začali jsme podbíjet automatickou podbíječkou. ❌...

Posted by Dopravní podnik hlavního města Prahy on Friday, June 9, 2023

Auta se ve špičce během léta opozdí o 10 až 30 minut například také na Karlově náměstí a v ulici U Nemocnice. „Také připravujeme rekonstrukci poloviny Průmyslové ulice v úseku mezi křižovatkami Hostivař a Hloubětín, ale v tuto chvíli nemám potvrzený termín, uvádíme 17. 6., nicméně může se to ještě změnit,“ vysvětlila Lišková. Také zde se mohou řidiči zdržet až 30 minut. Během srpna by měla začít také stavba mostu Božanovská přes dálnici D11. Technická správa komunikací plánuje ještě spoustu menších oprav a řadu omezení budou mít na svědomí zase DPP či městské části.

Zvládne město stavby koordinovat?

Zásadním tématem je každé léto, jakým způsobem dokáže město jednotlivé stavby koordinovat. Skeptická je proto pražská opozice. „Myslím si, že dlouhodobě se koordinace dopravních uzavírek a prací nekoordinuje dobře. Za primátora Pavla Béma kdysi tuto agendu měl v kompetenci přímo primátor, který dělal pravidelné porady a politicky se rozhodovalo o tom, jaké uzavírky mohou jít do souběhu a jaké už jsou nepřijatelné. Poslední roky uzavírky nikdo z politiků nekoordinuje a řeší to pouze úředníci, což není správné,“ sdělil pro CNN Prima NEWS zastupitel za hnutí ANO Ondřej Prokop.

Chcete jet autem do centra? Zaplaťte 200, zní z Prahy 1. Hřib návrhu tleská, jiní se ale bouří

Zastupitelé Prahy 1 chtějí zklidnit centrum města, sepsali proto memorandum. Ke snížení počtu motorových vozidel má podle nich pomoct i zpoplatnění vjezdu. Průjezd Smetanovým nábřežím či Malou Stranou by mohl stát 200 korun. Nápad podporuje například náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), některé městské části ale naopak varují, že by doprava mohla zatížit jejich komunikace a problém ucpaných ulic by se jen přenesl jinam.

Přesto si současné vedení města podle něj zaslouží pochvalu za zvládnutí té nejzásadnější rekonstrukce. „Co se týče letošní letní sezony, musím ocenit současné vedení ohledně informování řidičů při opravě Barrandovského mostu, kde je řada opatření a hlavně dobré dopravní značení, které zmenšuje dopady této složité opravy,“ popsal.

Přesto nemůže vyloučit, že v létě dopravní komplikace nenastanou. „Ohledně dalších uzavírek se těžko dá předjímat, jak to vedení města zvládne, když nás náměstek Hřib neinformuje o tom, jak bude tyto plánované práce koordinovat a zda jsou skutečně všechny. Z minulostí víme, že často chybějí akce městských částí, firem a soukromého sektoru. Tedy obavy z dopravních katastrof, které známe z minulých let, bohužel mám,“ sdělil.

Klidné léto

Naopak bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se letošního léta neobává. „Myslím, že nic zásadního se nechystá. Zásadní plánované uzavírky už v podstatě běží – ať už je to omezení na Evropské, nebo právě na Barrandovském mostu. Nedomnívám se, že by mělo být něco extra dalšího přes léto,“ řekl pro CNN Prima NEWS.

Argumentuje tím, že měl sám organizaci na starost. „Harmonogram oprav i celá koordinace byla připravená ještě za mě, protože to už muselo být v lednu hotové. Ani loni v létě jsme nic extrémního nezažili. Krušný byl podzim roku 2021, kdy jsme museli připravovat komunikace navazující na Barrandovský most a objízdné trasy. Tehdy toho bylo trochu víc, a navíc byly parlamentní volby, takže to bylo trochu vyeskalováno,“ doplnil Scheinherr.

Problémy podle něj nastávají v jiných obdobích, než je léto. „Během léta je obvykle doprava v Praze snížená až o 20 procent, takže v tomhle bych problém neviděl. Vždy jsou nejnáročnější ty měsíce, kdy je automobilový provoz vysoký – březen až květen –, a potom září, říjen a listopad. Pak samozřejmě záleží na tom, kdy prší, protože lidé při horším počasí raději volí automobil,“ popsal pro CNN Prima NEWS.

Tagy:
rekonstrukce Adam Scheinherr oprava letní prázdniny Praha Karlovo náměstí Barrandovský most Ondřej Prokop Technická správa komunikací hl. m. Prahy