Pařížanům již došla se sdílenými koloběžkami trpělivost a v referendu se většina hlasujících vyslovila pro jejich konec. Také v české metropoli se netěší velké oblibě obyvatel ani politiků. Na jejich výrazném omezení se shoduje jak vládnoucí pražská koalice, tak opozice. Možné řešení však záleží na Poslanecké sněmovně. Zda byste si přáli konec sdílených koloběžek v pražských ulicích, můžete hlasovat v naší anketě.
Poházené koloběžky na chodnících pijí krev mnoha Pražanům. Přestože jejich zastánci mluví o ekologické dopravě či mikromobilitě, působí koloběžky na mnohé spíš jako turistická atrakce, která je mnohdy kvůli jízdě po chodnících nebezpečná pro samotné chodce. Proto Praha hledá možnosti, jak problém vyřešit.
ČTĚTE TAKÉ: Smažte to, špehují nás. Svět se bojí čínského TikToku, kde všude už ho zakázali?
Přestože politická vůle namířená proti koloběžkám v Praze nechybí, má řešení velkou překážku, změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích totiž musí prosadit Poslanecká sněmovna. Současná koalice má však výhodu, že kopíruje tu vládní, a tudíž má řešení problému s koloběžkami zanesené ve své smlouvě. Tam se píše o takzvaných zákonech pro Prahu, které bude chtít hlavní město protlačit ve Sněmovně.
Další rány pro řidiče v Praze: Hřib chce dostat auta z Malé Strany. Zavede se i třicítka?
Pražské řidiče v budoucnu možná čekají další výrazná omezení. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvažuje o zklidnění Malé Strany a možném konci tranzitní dopravy v této části města. Podle jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) to již bylo schváleno před dvěma lety. Naopak u koaličních partnerů ze Spolu bude Hřib hledat podporu těžko. Omezovat automobilovou dopravu chtějí až po dostavění okruhů. V Praze se kromě toho diskutuje také o zavedení zón s pouze třicetikilometrovou rychlostí.
„Schůdné chodníky bez rozházených koloběžek a zaparkovaných aut. Není možné, aby na chodnících parkovala auta, válela se tam komerční sdílená kola či koloběžky a chodec nemohl volně projít. Posílíme možnost samospráv zajistit, že budou chodníky průchozí včetně povinností pro komerční provozovatele,“ píše pražská koalice ve smlouvě.
Téma se objevilo také na posledním jednání zastupitelstva. Primátor Bohuslav Svoboda na březnové schůzi prohlásil, že Praha zvažuje odstraňování špatně odstavených koloběžek z chodníků. Podle jeho náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) je nicméně nutné nejprve připravit právní analýzu toho, zda je to podle stávající legislativy možné. Pokud ne, byla by také nutná změna zákona.
Praha po vzoru Paříže
Pařížské referendum však rétoriku proti koloběžkám v Praze ještě zintenzivnilo. Koalice Spolu například na svém Twitteru naznačilo také možné pražské referendum: „V neděli 2. 4. obyvatelé Paříže rozhodli v referendu o zákazu sdílených koloběžek. Dle pařížské radnice koloběžky nesplňovaly svůj původní účel a byly nebezpečné. Proti koloběžkám se vyslovilo 90 % Pařížanů. Jak byste hlasovali vy v pražském referendu?“
🛴 V neděli 2. 4. obyvatelé Paříže rozhodli v referendu o zákazu sdílených koloběžek. Dle pařížské radnice koloběžky nesplňovaly svůj původní účel a byly nebezpečné. Proti koloběžkám se vyslovilo 90 % pařížanů.
— SPOLU pro Prahu (@KoaliceSpoluPha) April 3, 2023
Jak byste hlasovali vy v pražském referendu❓ pic.twitter.com/u1g3AU3M16
Na otázku, zda byste v případném referendu hlasovali pro konec sdílených elektrických koloběžek v hlavním městě, můžete hlasovat v anketě CNN Prima NEWS.
Velkým kritikem koloběžek je také opoziční Praha sobě. Její lídr Jan Čižinský však upozorňuje právě na legislativní limity města. „Paříž zakázala sdílené koloběžky. Praha tu možnost nemá. Zákon, aby to šlo, jsem ve Sněmovně navrhl, ale neprošel. Za mne lze koloběžky tolerovat pouze když, za prvé nebude technicky možné jezdit po chodníku, tedy při jízdě v protisměru zabrzdí, za druhé budou parkovat na daných místech,“ uvedl starosta Prahy 7.
Pařížské referendum
Pařížané se v referendu vyslovili pro zákaz provozu sdílených elektrických koloběžek v ulicích svého města. Proti tomuto dopravnímu prostředku hlasovalo 90 procent účastníků plebiscitu. Veřejnosti nejčastěji vadí, že koloběžky se válí bez ladu a skladu v ulicích, uživatelé na nich jezdí i po chodnících, jezdí rychle a bezohledně a dopravní prostředek navíc údajně není tak šetrný k životnímu prostředí, jak se doufalo.
Hlasovat mohlo téměř 1,4 milionu registrovaných voličů, referenda se však zúčastnilo pouze přibližně 7,5 procenta z nich, proto jsou mnohými výsledky zpochybňovány.