GLOSA: Dopravní horor v Praze a pět důvodů, proč to lidé dávají Hřibovi zaslouženě sežrat
Praha v posledních týdnech zažívá doslova dopravní peklo a zejména řidiči osobních automobilů hledají viníka. Logicky se nabízí jméno pirátského předsedy Zdeňka Hřiba, který je již skoro tři roky náměstkem primátora zodpovědným za dopravu a předtím byl přes čtyři roky primátorem. Stal se symbolem dopravní apokalypsy po právu? Nebo mu Pražané křivdí, přičemž za problém mohou všichni ostatní – jen ne Hřib?
Chaos
Co v poslední době zažívá řidič v hlavním městě? Často jen popojíždí v zácpách, a to i na místech, kde si to před časem neuměl představit. Zatímco se rozčiluje za volantem, má alespoň chvilku na sledování toho, co se kolem něj vlastně děje. Velká část Prahy je naprosto nesmyslně rozkopaná či uzavřená, a to bez jakékoli hlubší koordinace.
ČTĚTE TAKÉ: Kdo může za kolabující dopravu v Praze? Hřib ukázal i na policii, ta jeho obvinění rázně smetla
Je perfektní, že byl v minulosti dostatek času na to danou silnici rozhrabat a uzavřít. Méně veselá je pak skutečnost, když kolem ní řidič jede krátce po poledni a nevidí jediného dělníka nebo stroj, který by pracoval na nápravě. Kdo za to může? Starostové jednotlivých městských částí? Pražský primátor? Nebo jeho náměstek pro dopravu?
Čtěte také
Kdo je vlastně v současnosti primátorem hlavního města? Zkuste se zeptat Pražanů na ulici. Mnoho z nich vám vzhledem k nečinnosti a neviditelnosti Bohuslava Svobody (ODS) bude tvrdit, že jím je stále Zdeněk Hřib.
Priority
Předseda Pirátů proslul v pražské bublině mimo jiné obhajobou nesmyslných cyklopruhů, na nichž prakticky nepotkáte cyklistu, či propagací stupátek, která mají cyklistům zpříjemnit čekání na zelenou. První taková vymoženost se objevila koncem roku 2023 ve Stodůlkách, přičemž měla stát zhruba 30 tisíc korun. Vskutku suprová cena za to, že cyklistu při čekání na červené už nebudou bolet nožičky.
V zájmu pěší dopravy vznikají nové přechody pro chodce, a to i na místech, kde jsou přes silnice zavedeny nadchody či podchody. Typickým příkladem je Karlovo náměstí a jeho blízké okolí. Z některých dříve dvouproudových silnic se kvůli postavení betonových ostrůvků staly jednoproudové, a to prý v zájmu bezpečnosti chodců.
Je to špatně, nebo dobře? Toť otázka pro každého Pražana. Běžný řidič ovšem příliš spokojený nebude. A vedení hlavního města se pak nemůže tvářit, že snad bojuje za jeho zájmy, když za poslední roky proslulo neexistující koordinací silničních oprav a nesmyslně načmáranými cyklopruhy po celé Praze.
Výmluvy
Další otázkou je, jak Hřib na kritiku a nařčení z dopravní apokalypsy reaguje. Jeho asi nejčastější výmluvou je pád Trojské lávky, k němuž došlo v prosinci 2017, kdy Prahu vedla Adriana Krnáčová (tehdy ANO). Hřib obvykle argumentuje tím, že Piráti v Praze neustále opravují to, na co předchozí vedení kašlalo.
Skoro to zní, jako by Krnáčová byla primátorkou ještě předevčírem a Hřib nastoupil do vedení města před pár hodinami. Realita je taková, že už mezi roky 2018 až 2023 byl primátorem a od roku 2023 je prvním náměstkem pro dopravu.
Arogance a pokrytectví
Adriana Krnáčová přitom není jediným Hřibovým fackovacím panákem. Vinu za problémy s dopravou nesou také dopravní inženýři, Technická správa komunikací, Policie ČR, ministerstvo dopravy a zejména pak běžní občané, kteří se ještě nenaučili, kdy nasednout do auta a kdy radši využít MHD.
Jenom Hřib ze své pozice zákonitě za nic nemůže. Když se ale naopak v Praze něco povede, je to právě šéf Pirátů, který si hrdě nasadí přilbu na hlavu a na sociálních sítích se pak prezentuje způsobem, že to byl snad on sám, kdo vlastníma rukama opravil Barrandovský most nebo započal výstavbu metra D.
Čtěte také
Poslední kapkou pro trpělivost mnoha Pražanů je pak arogance, s jakou jim Hřib vysvětluje, že on sám jezdí do práce pomocí MHD a problémy s kolonami nemá. Otázkou pak je, proč měl jeho osobní řidič zaevidováno za pár měsíců tisíce naježděných kilometrů a 250 hodin přesčasů.
A jak je vidět, trpělivost došla už i Hřibovým koaličním partnerům. Za vše mluví nedávný vzkaz Alexandry Udženiji (ODS) na zastupitelstvu: „Jako kolegyně z Rady se tě ptám. Cos tady dělal ty tři roky? Že ti to není trapný, styď se.“
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Sněmovna se vysmála Hřibovi. Vymyslete něco jiného, reagovala na neobvyklý návrh Kovářová