Praha má velkou dopravní novinku, kterou je stupátko
Praha má velkou dopravní novinku, kterou je stupátko. To má zpříjemňovat život cyklistům, ale podle odborníků jde jen o další vyhazování peněz. Jak navíc redakce CNN Prima NEWS zjistila, uživatelům v husté dopravě moc nepomůže.
Dopravní infrastruktura v Praze jen kvete. I když jak pro koho. Zatímco řidičům prostoru ubývá, cyklisté se mohou radovat. Vedle přibývajících cyklopruhů se v metropoli navíc objevila novinka – stupátko. To by mělo zásadně zvýšit na cyklostezkách komfort. Ale je tomu opravdu tak?
ČTĚTE TAKÉ: Za dopravní peklo v Praze může přestavba století. Mizerná koordinace, vyčítá městu opozice
Na sociálních sítích se s novinkou pochlubil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Komentáře u něj ale nebyly vždy pozitivní. „Jé hele, to máme v Pardubicích taky. Říkáme tomu obrubník,“ zněl jeden. „To je skvělé, na výpadovce na dálnici na Plzeň jezdí denně tisíce cyklistů,“ rýpl si další.
Pokud si na stupátku dostatečně odpočinete, můžete si přivolat zelenou, a to tlačítkem, které je ale víc jak metr vzdálené, takže na něj nedosáhnete. Je nutné si tak s sebou vozit hůl nebo deštník, tedy pomůcku, se kterou si zelenou přivoláte, popsal reportér, který inovaci otestoval na vlastní kůži.
„Instalovali jsme zkušebně pouze jedno stupátko, které jsme objednali ze zahraničí. Vyjde zhruba na 30 tisíc korun a Technické správě komunikací to zadal magistrát hlavního města Prahy,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Praha má u křížení sjezdu z Rozvadovské spojky a Bucharovy své první cyklozábradlí s cyklostupátkem! 👍 Cyklistům umožní...
Posted by Zdeněk Hřib - náměstek pro dopravu on Tuesday, November 14, 2023
Na smysl inovace se CNN Prima NEWS chtěla zeptat na magistrátu přímo náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Dorazila ovšem jen odpověď od jeho asistentky Martiny Vackové, že má Hřib nabitý program důležitějšími věcmi.
Podle mnohých je stupátko nesmysl. „V době, kdy nám kolabuje doprava a nikdo nekoordinuje dopravní uzavírky, tak je to typický příklad toho, že se odvádí pozornost někam jinam,“ nechal se slyšet zastupitel Prahy Ondřej Prokop (ANO). Podobný názor má i veřejnost. „Nechci být sprostá, ale je to totální blbost,“ odpověděla jedna z dotázaných. Další uvedl, že komfort by se měl objevit jinde než na cyklostezkách.
„Každá věc, která může přispět k bezpečnosti, je dobrá věc. Teď je otázkou, jestli k ní tohle pomůže. Zda není vhodnější kumulovat prostředky a udělat něco zásadnějšího. Třeba je investovat na cyklostezky, které odkloní provoz cyklistů,“ míní dopravní expert ÚAMK Igor Sirota. V Praze jsou totiž cyklopruhy i na místech, kde by je člověk nečekal. Někdy navádí pod kola aut nebo třeba do příkopu.