Ministr Havlíček o stavbě dálnic (zdroj: CNN Prima NEWS)
„Za zdržování výstavby Pražského okruhu i dalších dálničních úseků mohou ekologické spolky,“ řekl v pořadu Nový den ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). V pondělí má zahájit výstavbu nového úseku dálnice D4, kterou si vezme na starost soukromé konsorcium a investoři. „Jde o první projekt formou PPP, stát jej bude splácet až po dokončení a finančně se to vyplatí,“ dodal na CNN Prima NEWS.
„Pražský okruh je nesmírně komplikovaná stavba. Mnoho let je tam problém v tom, že dochází k odvolávání různých ekologických spolků, ale to se týká i celé řady dalších dálničních úseků,“ myslí si ministr dopravy. Podle něj ale vláda dělá dobrou práci, protože letos zahájí stavbu 91 kilometrů dálnic, zatímco v letech 2011 až do 2014 to „bylo v průměru 200 metrů“.
Hradec Králové se stává chytrým městem. Dopravu tam bude řídit umělá inteligence
Inteligentní dopravní systém je technologie, kterou začíná zavádět na svém území město Hradec Králové. Východočeská metropole se potýká každé všední ráno a odpoledne s dlouhými kolonami a dopravními zácpami. Právě novinka, která bude město stát 230 milionů korun, by měla v dopravních špičkách řidičům ulevit.
V tak velkém objemu dálničních úseků, které chce vláda zprovoznit, dochází ke zdržování asi u čtvrtiny z nich. „Není to kvůli stavebním nebo finančním kapacitám, ale je to dáno tím, že se neustále odvolávají zejména různé ekologické spolky. Musí se to řešit a vleče se to dlouho,“ zopakoval Havlíček v pořadu Nový den.
Určité komplikace vznikaly i na stavebních úřadech. To by měl změnit nový stavební zákon, který Poslanecká sněmovna odsouhlasila ve třetí verzi. „Navíc se nám podařilo uvést v život nový liniový zákon, který zjednodušuje výkup pozemku,“ doplnil Havlíček na CNN Prima NEWS.
Odmítl, že by Česká republika stavěla dálnice nesystematicky, například v porovnání s rychle postupujícím Polskem. Tam se výstavba podle Havlíčka zrychlila právě díky tomu, že změnili zákon o výkupu a vyvlastňování pozemků.
Je to výhodné, chválí si Havlíček výstavbu nového úseku
Stavbaři v pondělí zahájí dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která má být v provozu do konce roku 2024. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku, projektu se tedy ujme soukromé konsorcium a investoři. Stát pak dálnici začne splácet, celkem má stát zaplatit 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.
„Protože jsou kapacity Ředitelství silnic a dálnic ČR poměrně vytížené, využili jsme další možnosti a investorů. Vyšlo to finančně výhodně a můžeme si kontrolovat kvalitu nejen stavby, ale i údržby. Trošku to pomůže státnímu rozpočtu. Až se to dostaví, začne se splácet, a kdyby tam bylo větší množství uzavírek, stát nebude v danou chvíli platit dohodnutou měsíční splátku. To je bič na toho, kdo danou dálnici staví a udržuje,“ pokračoval dále Havlíček v pořadu Nový den.
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Nový úsek D4 má vybudovat konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. Poté bude dálnici 24 let a čtyři měsíce provozovat a udržovat. Přípravné práce spojené hlavně s kácením zeleně začaly letos v březnu, od května stavbaři vytyčovali zábory stavby.
Podobný přístup může prý čekat i další dálniční úseky, Nabízí se například dálnice D35 od Hradce Králové, ke zvážení je také dálnice D5 v Posázaví. „Je to skutečně revoluční krok, který se podařilo náležitě vysoutěžit. V minulých pokusech se to nepodařilo,“ rozvedl myšlenku na CNN Prima NEWS.