Ministr Havlíček o stavbě dálnic (zdroj: CNN Prima NEWS)
„Za zdržování výstavby Pražského okruhu i dalších dálničních úseků mohou ekologické spolky,“ řekl v pořadu Nový den ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). V pondělí má zahájit výstavbu nového úseku dálnice D4, kterou si vezme na starost soukromé konsorcium a investoři. „Jde o první projekt formou PPP, stát jej bude splácet až po dokončení a finančně se to vyplatí,“ dodal na CNN Prima NEWS.
„Pražský okruh je nesmírně komplikovaná stavba. Mnoho let je tam problém v tom, že dochází k odvolávání různých ekologických spolků, ale to se týká i celé řady dalších dálničních úseků,“ myslí si ministr dopravy. Podle něj ale vláda dělá dobrou práci, protože letos zahájí stavbu 91 kilometrů dálnic, zatímco v letech 2011 až do 2014 to „bylo v průměru 200 metrů“.
V tak velkém objemu dálničních úseků, které chce vláda zprovoznit, dochází ke zdržování asi u čtvrtiny z nich. „Není to kvůli stavebním nebo finančním kapacitám, ale je to dáno tím, že se neustále odvolávají zejména různé ekologické spolky. Musí se to řešit a vleče se to dlouho,“ zopakoval Havlíček v pořadu Nový den.
Určité komplikace vznikaly i na stavebních úřadech. To by měl změnit nový stavební zákon, který Poslanecká sněmovna odsouhlasila ve třetí verzi. „Navíc se nám podařilo uvést v život nový liniový zákon, který zjednodušuje výkup pozemku,“ doplnil Havlíček na CNN Prima NEWS.
Odmítl, že by Česká republika stavěla dálnice nesystematicky, například v porovnání s rychle postupujícím Polskem. Tam se výstavba podle Havlíčka zrychlila právě díky tomu, že změnili zákon o výkupu a vyvlastňování pozemků.
Je to výhodné, chválí si Havlíček výstavbu nového úseku
Stavbaři v pondělí zahájí dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která má být v provozu do konce roku 2024. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku, projektu se tedy ujme soukromé konsorcium a investoři. Stát pak dálnici začne splácet, celkem má stát zaplatit 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.
„Protože jsou kapacity Ředitelství silnic a dálnic ČR poměrně vytížené, využili jsme další možnosti a investorů. Vyšlo to finančně výhodně a můžeme si kontrolovat kvalitu nejen stavby, ale i údržby. Trošku to pomůže státnímu rozpočtu. Až se to dostaví, začne se splácet, a kdyby tam bylo větší množství uzavírek, stát nebude v danou chvíli platit dohodnutou měsíční splátku. To je bič na toho, kdo danou dálnici staví a udržuje,“ pokračoval dále Havlíček v pořadu Nový den.
Nový úsek D4 má vybudovat konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. Poté bude dálnici 24 let a čtyři měsíce provozovat a udržovat. Přípravné práce spojené hlavně s kácením zeleně začaly letos v březnu, od května stavbaři vytyčovali zábory stavby.
Podobný přístup může prý čekat i další dálniční úseky, Nabízí se například dálnice D35 od Hradce Králové, ke zvážení je také dálnice D5 v Posázaví. „Je to skutečně revoluční krok, který se podařilo náležitě vysoutěžit. V minulých pokusech se to nepodařilo,“ rozvedl myšlenku na CNN Prima NEWS.