Průměrné teploty se pomalu zvyšují, dny se prodlužují a s blížícím se jarem přichází také finalizace plánů na opravy tuzemských silnic. Které úseky se v letošním roce dočkají modernizace a jak velké komplikace to řidičům přinese? Nejen na to odpověděl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl v informativním podcastu státního podniku.
Ze státního rozpočtu pro letošní rok bylo na údržbu silnic a dálnic vyčleněno celkem 21 miliard korun. Většina významných oprav je již vysoutěžena a jsou podepsány smlouvy se zhotoviteli, takže se řeší pouze poslední detaily před zahájením prací, které by měly začít už na jaře.
ČTĚTE TAKÉ: Za volantem agresivitu neoplácejte, radí ředitel autoškoly. Jak se chovat ve vyhrocené situaci?
Mezi nejvýznamnější letošní opravy patří modernizace dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem, která je podle odborníků na hranici své životnosti. Jedná se o dva úseky (kilometry 122 až 129 a 129 až 139), které budou realizovat různí dodavatelé. Zatím není definitivně rozhodnuto, zda budou práce probíhat současně nebo postupně, přičemž aktuálně je pravděpodobnější druhá varianta. Každý úsek by měl být dokončen přibližně za tři měsíce, což znamená, že opravy pokryjí téměř celou stavební sezonu.
Další významné opravy čekají dálnici D11, kde se budou modernizovat dva vytížené úseky – jeden ve směru na Prahu (kilometry 21 až 25) a druhý směrem na Hradec Králové (kilometry 36 až 40). Ačkoliv lze vzhledem k vysokému provozu očekávat určité komplikace, dobrou zprávou je výrazné zkrácení předpokládané doby výstavby. Každý úsek by měl být dokončen přibližně za jeden měsíc.
Poměrně málo medializovaná rekonstrukce čeká dálnici D8, která má před sebou rozsáhlý zásah. Rovněž půjde o dva úseky – konkrétně mezi Lovosicemi a Bílinkou, kde je potřeba vyřešit špatný stav asfaltu, a poté dlouhý úsek mezi Trmicemi a tunelem Libouchec. V současné době se dokončuje výběrové řízení na dodavatele zakázky a počátek prací se rovněž odhaduje na začátek jara.
Trpět bude i Praha
Řidiče, kteří se často pohybují v okolí hlavního města, jistě nepotěší, že se nezapomnělo na druhou část oprav Lochkovského tunelu na dálnici D0, respektive Pražském okruhu. Také v tomto případě by se mělo začít okolo měsíce března a v červenci už má být definitivně hotovo.
Za tímto tunelem pak bude probíhat také oprava silnice. Ta by měla být zahájena v březnu a dokončena do července letošního roku. Mátl si v rozhovoru pochvaloval velmi dobrou spolupráci mezi ŘSD a jednotlivými dodavateli, kteří původní projektantem odhadovaný čas dokážou mnohdy zkrátit i na polovinu.
Doplnil, že o kvalitu se však není třeba obávat – naopak rychlá návaznost jednotlivých procesů a zhotovení zakázky v jednotných klimatických podmínkách je podle něj lepší, než aby se celý projekt natahoval a vyhotovoval se po krátkých úsecích. Nehledě na to, že firmy následně rozhodně nechtějí řešit reklamační řízení, které by ve výsledku mohlo znamenat začít znovu.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Likvidujete dopravu, obul se Turek do Hřiba. Ten nešetřil útoky, přišel i s novinkou pro Prahu