I na Den bez aut čekali řidiči v Praze v kolonách. Dopravní peklo pokračuje

Doprava v Praze

Den bez aut

Zrodil se v padesátých letech, má poukázat na přehlcení měst automobilovou dopravou a propagovat jiné přijatelnější formy cestování po městě. To vše je cílem Dne bez aut, který každoročně připadá na 22. září. Reportér CNN Prima NEWS Josef Kolina vyrazil do pražských ulic, aby se podíval, jak tento den ovlivnil dopravu v Praze.

V metropoli nebylo ve středu vůbec poznat, že se koná mezinárodní Den bez aut. V ulicích byl vidět stejný počet vozidel jako kterýkoliv jiný pracovní den. Reportér CNN Prima NEWS se ale rozhodl dostát záměru celé akce a po městě se s veškerým vybavením pohyboval bez auta.

Na Karlovo náměstí proto dojel tramvají. „Tak jsem tady a jdu hledat koloběžku,“ vylíčil Kolina. Podařilo se mu ji najít během pár minut díky mobilní aplikaci. „A už drncám na Václavské náměstí. Ujel jsem nějakých 780 metrů a je pravda, že cesta po dlažbě ve Vodičkově ulici není úplně ideální pro tento stroj,“ okomentoval jízdu.

I když mu cesta na Václavské náměstí dala zabrat, byl rychlejší než auta, která desítky minut stála v kolonách. Několik souběžných uzavírek v těchto dnech opravdu brnká řidičům na nervy. „Aktuálně jsme v situaci, kdy máme ještě více automobilů než v roce 2019. Každé procento navíc znamená, že to zaznamená v ulicích každý řidič,“ vysvětloval pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle předsedy spolku Jedeme autem Mojmíra Mikuláše však jde o záměr úřadů. „Oni se vnitřně těší z toho, že jsou zácpy a kolony, protože chtějí autodopravu lidem otrávit, aby auta nechali doma a využívali MHD,“ řekl Mikuláš.

Mnozí vyměnili auto za kolo

Jak se jezdí lidem po Praze? „Když je všechno rozkopané, je to nejhorší,“ uvedla řidička v anketě CNN Prima NEWS. Mnozí přitom netušili, že na středu připadá Den bez aut. „Dojíždím do práce z Mělníka a pěšky bych to opravdu nestihl,“ řekl další řidič.

Auta lze vyměnit například za kola. Někteří zkušení cyklisté na nich zvládají odvézt i skříň. „Uvezl jsem s tím dva televizory i klozet kombi,“ popsal jeden z nich.

Stejně jako v dalších evropských velkoměstech přibývá cyklistů i v Praze. Pro násobně více lidí ale kolo ani městská doprava řešením není. „Po nějakých pěti hodinách v terénu jsme po přesunech tramvají, koloběžkou, pěšky a metrem zpátky u redakce. Příště jedeme na natáčení autem,“ uzavřel Kolina.

Tagy: