Reportér, kterého na kole srazil autobus, chybu neudělal, míní dopravní expert

Ta reportáž vzbudila obrovské emoce. Reportér CNN Prima NEWS v ní na kole demonstroval vládou schválený 1,5metrový rozestup, který budou muset řidiči při předjíždění cyklistů dodržovat – zákon má vejít v platnost v lednu. Přímo během experimentu reportéra srazil autobus. Na sociálních sítích pak čelil kritice. Lidé často napadali jeho odstup od okraje vozovky. Dopravní expert ale uvedl, že byl v pořádku.

Nehoda na silnici, která se během natáčení stala, vyčarovala na sociálních sítích řadu reakcí. Některé byly podporujících, jiné přístup cyklisty-reportéra kritizovaly.

Na místo srážky s autobusem se novinář CNN Prima NEWS vypravil ještě jednou. „Pro řidiče ostatních motorových vozidel tam je informace, že se nachází na silnici, kde je zvýšený výskyt jedoucích cyklistů. Čili řidič by měl zvýšit pozornost, ale žádná jiná další práva nebo povinnosti pro kohokoliv z účastníků provozu z této značky nevyplývají,“ sdělil mu dopravní expert Roman Budský.

Vzdálenost od obrubníku

V komentářích na internetu se také řešila vzdálenost cyklisty od obrubníku, což bylo dáno objížděním překážky a také tím, že reportér se k piktogramu, který pro změnu začínal u obrubníku, teprve dostával. „Často u obrubníku bývá nějaká nečistota, kámen – cokoliv, co může cyklistu ohrozit na jízdě. Automobilista to běžně nevnímá, pro něj se jedná o bagatelní překážky,“ pokračoval dopravní expert.

„Myslím, že jízdě není co vytknout. Jinak byste tam byl v roli lovné zvěře, kdybyste byl narván u obrubníku, a pokud by vám někdo neudělal místo, neměl byste kam uhnout,“ zhodnotil jízdu Budský.

Úsek má navíc na šířku necelé čtyři metry. Tím spíš si byl reportér jistý, že právě zde se ho nikdo nebude pokoušet předjet. Jenže se spletl. „Agresivita řidičů narůstá v momentu, kdy něco stojí v cestě, zapříčiní překážku. Když překážku vidí, vzniká tenze, když to nezvládne a zareaguje neadekvátně,“ uvedl dopravní psycholog Martin Kořán.

Cyklisté zákon podporují

Oslovení zástupci cyklistů kritiku experimentu většinou odsoudili a zákon podpořili. „Přišlo mi, že jsme se tady zbláznili. Na jednu stranu řidiči argumentují, co nelze předjet. Zároveň vás tady klidně autobus předjede způsobem, že vás srazí. Ukazuje to, že takový zákon je tu potřeba jako sůl,“ míní předseda mountainbikové asociace Václav Vlk Volráb.

Podle odborníka na lidskou psychiku vše ale kvůli obzvlášť úzkým uličkám v Praze může být problematické. „Objíždět s odstupem 1,5 metru od cyklisty je nezvládnutelné, protože tím pádem by se zastavil protijedoucí provoz, nebo se budou tvořit nejrůznější kolony, které budou velmi dlouhé. A to může zvyšovat agresivitu řidičů,“ řekl Kořán.

Tagy: