Bezpečnost kolotočů? Je to na majiteli. Inspektor nemůže kontrolovat každý šroub, říká ČOI

Při nehodě velkého řetízkového kolotoče v Havířově na Karvinsku se v sobotu zranilo nejméně 17 lidí.

Při nehodě velkého řetízkového kolotoče v Havířově na Karvinsku se v sobotu odpoledne zranilo nejméně 17 lidí. Podle mluvčího České obchodní inspekce (ČOI) Jiřího Fröhlicha se atrakce kontrolují pravidelně. Inspektoři ale nemohou odhalit například únavu materiálu či špatné sestrojení.

Česká obchodní inspekce bude ve spolupráci s policií nyní zjišťovat, kdo je provozovatelem a výrobcem kolotoče, při jehož zřícení se zranilo nejméně 17 lidí. „Úkolem České obchodní inspekce je ověřit, zda je výrobek uveden do provozu správně, zda splňuje konkrétní zákony, které se na něj vztahují,“ popsal mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že se inspektoři zaměří i na to, zda mohl výrobek vůbec vstoupit na český, případně evropský trh.

Pokud by byl kolotoč uveden na trh řádně, je za bezpečný provoz zodpovědný jeho provozovatel. „Pokud by něco zanedbal, hrozila by v rámci trestněprávní odpovědnosti například sazba konkrétnímu provozovateli,“ řekl Fröhlich. Dodal, že každý rok musí nezávislá osoba zkontrolovat, zda je výrobek v pořádku.

Podle Fröhlicha chodí inspektoři ČOI pravidelně kontrolovat pouťové atrakce. „Inspektor na místě odhalí viditelné nedostatky. Únavu materiálu nebo špatné sestrojení nezkontroluje. Žádný zákon nenařizuje inspektorům prověřovat šroubek po šroubku a ani to nikdo nemůže chtít, protože inspektor to nemůže zjistit,“ vysvětlil Fröhlich a zdůraznil, že důslednou kontrolu zařízení musí na své vlastní riziko provést provozovatel.

Tagy: