Technická kontrola může překvapit. Automechanik prozradil, na co si dát velký pozor

Kontrola na STK

Nehody kvůli technickému stavu aut

Každý majitel osobního automobilu musí jednou za dva roky absolvovat technickou kontrolu vozidla (STK). Často však může být nepříjemně překvapen, když mechanici objeví řadu závad, kterých si laickým okem nevšiml. Jaké jsou ty nejčastější prozradil redakci CNN Prima NEWS automechanik Ladislav Rosička.

„Lidé dokážou posoudit jen vizuální stránku auta, ale položek, které se kontrolují na STK, jsou desítky,“ vysvětlil Rosička.

ČTĚTE TAKÉ: Chystají se vaši prarodiče autem na dovolenou? Před cestou je připravte, radí dopravní expert

Mezi základní kontrolované položky patří například světlomety. „Na technické se měří svítivost světel, takže pokud je světlo například jen na padesáti procentech, máte měsíc na to, abyste závadu odstranili,“ poznamenal.

Vážnou závadou, kvůli které vás mohou z technické vyřadit, jsou také špatné brzdové kotouče. „Na první pohled mohou vypadat bezchybně, ale když je sundáte, zjistíte, že jsou třeba zrezlé, což ovlivňuje účinnost brzd,“ upozornil automechanik.

Na STK se kontrolují i takové detaily, jako jsou upevnění sluneční clony, funkčnost bezpečnostních pásů nebo zda fólie na oknech splňují předepsané normy. „Na předních oknech žádné fólie být nesmějí, a na zadních nesmí průchodnost světla překročit určitá procenta,“ uvedl Rosička.

Automechanik se také podělil o nejčastější nešvary, se kterými se při kontrole setkává. „Lidé mi třeba říkají, že jezdí jen tři kilometry do práce a nechtějí řešit některé závady. Ale i když s autem ujedete jen pár metrů, jste účastníkem silničního provozu. Takové věci jako montážní pěna na prahy, zalakované různé části a izolepou připevněné zadní světlomety jsou nepřijatelné,“ zdůraznil Rosička.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Největší škody na silnicích způsobují nejmladší řidiči ,říká expert. Popsal i „nehodovou“ inflaci

Tagy:
bezpečnost nehody doprava ČAP Bezpečně na cestách