V povinném odstupu při předjíždění cyklistů se plánují změny
Povinný odstup při předjíždění cyklistů platí sotva půl roku a už se v něm plánují změny. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) by rád, aby se často probíraný metr a půl, případně metr, při pomalém předjíždění nemusel dodržovat. Nově by do třicetikilometrové rychlosti stačilo cyklistu pouze neohrozit.
Bezpečná vzdálenost při předjíždění cyklisty je věčné téma, které se teď možná znovu dočká změny. „Je to především odpověď na celou řadu výhrad a problémů, které vznikly v souvislosti s novou právní úpravou. V nižších rychlostech předjíždění nevyvolává žádné vážné nehody ani vážná rizika,“ popsal ministr dopravy Martin Kupka.
Tam, kde je rychlost omezená na 30 kilometrů za hodinu, se teď musí dodržovat bezpečná vzdálenost jeden metr, nad třicítku metr a půl. Ministrův návrh obsahuje dvě změny. Zaprvé by nezáleželo na značce, ale na reálné rychlosti auta, a zadruhé by místo metrové vzdálenosti bylo nutné jenom dodržet bezpečnou vzdálenost.
Na dovolenou autem? Experti radí, kdy je nejvhodnější vyrazit a jak předejít nehodám
Mnoho turistů volí jako dopravní prostředek pro cestu na dovolenou automobil. Dlouhé cesty však mohou být i zrádné. Podle expertů není radno podceňovat únavu ani přípravu. V jakou hodinu je nejlepší vyrazit?
Třeba v místech, kde byste cyklistu o metr a půl předjížděli jen stěží, by nově mělo stačit jenom zpomalit pod třicet a cyklistu normálně předjet. „Nám jde o to přiblížit zákon reálným situacím. Vypustit zbytečné konfliktní momenty,“ řekl Kupka. Podle ministra je cílem najít mezi řidiči a cyklisty kompromis. A u občanů by změna měla podporu. „Nápad by to byl dobrej, proč ne,“ popsal jeden z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Asi je to rozumný. I z pohledu cyklisty. Ve městě se počítá s tím, že ten provoz kolem vás je,“ uvedla další dotazovaná.
„Pokud by se to zrušilo při rychlosti do 30 kilometrů, tak by to asi ničemu nevadilo,“ sdělil bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Třeba bezpečnostní experti se ale v názoru na možnou změnu neshodují. Část jich upozorňuje, že by úprava mohla ohrozit především cyklisty mimo města.
„U vozidel, jako jsou například traktory a kombajny, je špatný výhled a špatně vidíte, jestli jste cyklistu přimáčkli, nebo nepřimáčkli. A žádná regule tam už nebude,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Igor Sirota. „Je to krok správným směrem. Nemá smysl si hrát na to, jestli tam byl, nebo nebyl alespoň metr. Hlavně při malých rychlostech skutečně i menší boční odstup může být bezpečný,“ podotkl dopravní expert Roman Budský.
Shodnou se ale na tom, že pokud změna projde, měla by být alespoň na nějakou dobu poslední. „Současné ministerstvo neupravuje chaos, který vznikl na začátku. Ale už nastal čas, kdy bychom měli říct, že tato pravidla jsou na dlouhou dobu definitivní, a pojďme je tedy společně dodržovat,“ vysvětlil Budský. Pokud by se ministerstvo pro změnu opravdu rozhodlo, nejdříve by mohla začít platit v lednu 2024.