Během studených zimních rán je v autě máloco příjemnějšího než okamžik, kdy se naplno rozjede vyhřívání sedadel. Může tato vychytávka, která se dnes stává čím dál častějším prvkem výbavy, cestujícímu nějak ublížit?
Pokud by si člověk konfiguroval nové auto, vyhřívaná sedadla by se rozhodně dostala do okruhu výbavy, za kterou by si byl ochoten vždy připlatit. Bez hřejícího křesla si umí zimní starty do nového dne za volantem představit čím dál méně lidí. Vyhřívání se do sériového automobilu poprvé dostalo v roce 1966, kdy jej jako příplatkovou výbavu dostal Cadillac DeVille Convertible, což byl paradoxně kabriolet. Systém, jak jej známe dnes, však zavedl až později švédský Saab.
Zdraví především
Dnes už vyhřívání sedadel není ničím výjimečným, stále se ale mluví o možných rizicích, která tato komfortní funkce skýtá. Jsou obavy opodstatněné? Respektovaná americká instituce National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) si na tuto komfortní funkci posvítila, aby vyvrátila nebo potvrdila různé dohady, které o této oblíbené funkci kolují.
NHTSA zjistila, že správně fungující systém se pohybuje v teplotním rozmezí od 30 °C až po 45 °C, více by se nahřát neměl. Nad touto hranicí totiž už při dlouhodobém sezení na podobně horkém povrchu hrozí tvorba popálenin třetího stupně. Problémem byl i fakt, že některé nedokonalé systémy uměly povrch sedáku rozehřát až na 66 °C, což už je nebezpečné.
Popáleniny, hemoroidy i neplodnost
Pokud se však budete cíleně smažit, hrozí vašemu organismu závažné zdravotní komplikace, které se mohou vyvinout pozvolna. Když si odmyslíme zmíněné popáleniny, je zde především riziko poškození vnitřních orgánů včetně těch choulostivých. Pozor by si měli dát zejména muži. Kromě bolestí zad mohou mít vyhřívané sedačky vliv také na jejich plodnost.
Teplota kolem 36 °C je totiž zásadní pro ideální růst a vývin spermií. Jenže při dlouhém sezení v autě na vyhřívané sedačce se teplota intimních partií zvyšuje. Přehřátí sedacích partií může také snadno vést ke vzniku hemoroidů, případně kožních defektů.