Smartwings můžou dostat státní záruku až 900 milionů korun, řekl Karel Havlíček

Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v sobotu oznámil eventuální podporu pro aerolinky Smartwings kvůli důsledkům pandemie koronaviru. Aerolinky můžou dostat státní záruku až 900 milionů korun. Havlíček to řekl po jednání v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem. Záruky mají Smartwings pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli pandemii koronaviru. Podmínkou je podle Havlíčka přejmenování firmy na ČSA a zůstat musí dva a půl tisíce zaměstnanců. Možnost finanční podpory však kritizuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

I když podle ministryně financí Aleny Schillerové by letecká skupina Smartwings neměla mít státní záruky, jiný názor má její vládní kolega Karel Havlíček. Ministr dopravy i průmyslu a obchodu to řekl v sobotu po jednání s prezidentem. Záruky mají Smartwings pomoci ustát situaci způsobenou pandemií koronaviru.

Stát by se mohl zaručit za úvěry až 900 milionů korun. Podmínkou však bude přejmenování aerolinek na ČSA (Československé státní aerolinie, pozn. red.) a majitelé si navíc deset let nebudou vyplácet dividendy. Dále musí ve firmě zůstat dva a půl tisíce zaměstnanců.

Ministryně financí nesouhlasí

Alena Schillerová již 7. června projevila nesouhlas s jakoukoliv podporou Smartwings. „Není to na pořadu dne. Jsou tam akcionáři. Státní podpora je těžko obhajitelná, nikdy jsem to nepodporovala,“ uvedla Schillerová v nedělní Partii na CNN Prima NEWS.

Ostatní členové vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili. „Podpora státu by nespočívala ve vkladu či odkupu akcií, ale v zárukách. V tuto chvíli diskutujeme o výši záruk 500 až 900 milionů, já bych si představoval zhruba 800 milionů,“ představil svůj plán Havlíček.

Nynější plán má podle Havlíčka podporu prezidenta Zemana, také o něm informoval premiéra Babiše. Příští týden chce návrh představit ve Sněmovně. „Byl bych rád, abychom na to našli širší shodu,“ řekl Havlíček, který mimo jiné poukazuje na to, že svoje aerolinky po koronavirové krizi podpořily také další evropské země.

„Udrželi bychom vztah s českými cestovními kancelářemi, které požadují vysloveně, aby ČSA byla jakožto značka, ale hlavně jakožto dopravce udržen,“ řekl dále ministr. Zachování ČSA by podle něj také udrželo provoz na lokálních letištích, jmenoval Brno a Ostravu.

Média nedávno poukazovala na to, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až 2 miliardy korun.

Tagy: