Evropské a zejména německé automobilky se potýkají s velkými problémy. Důvodem je ztráta konkurenceschopnosti na trhu a také tlak levnějších asijských firem. Největší rušno panuje kolem společnosti Volkswagen, jež v současné době jedná s odbory o zavírání provozů. Klid zatím hlásí z tuzemské Škody Auto, která propouštění zatím neplánuje.
Generální ředitel automobilky Volkswagen Oliver Blume na začátku září uvedl, že se musí podniknout drastické kroky, aby německá firma zůstala konkurenceschopná. Má jít o zavření některých provozů a zrušení zhruba 15 tisíc pracovních míst. Portál Manager Magazin napsal, že o práci by mohlo přijít dokonce 30 tisíc zaměstnanců.
ČTĚTE TAKÉ: Fiala musel být v šoku z Bartošovy drzosti, míní Zdechovský. Lipavský má podle něj k lidovcům velmi blízko
Odboráři z centrály IG Metall s tím nesouhlasí a pohrozili výstražnou stávkou. Zástupci zaměstnanců dokonce protestovali ve středu v Hannoveru. Odbory ale zatím ničeho nedosáhly.
Volkswagen se už několik let potýká se ztrátou konkurenceschopnosti. V poslední době se k tomu přidal i problém se ziskovostí, který vrcholné manažery donutil k úsporným opatřením. Firmě nepomohl v minulosti ani skandál kolem dieselgate a rychlý přechod na elektromobilitu.
Zaměření společnosti kritizuje například hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Není pravda, že by Volkswagen zaspal. Naopak, byl ve své snaze ozelenit se tak horlivý, že byl až ideologický. A ideologie se s trhem moc nepotkává. Na to automobilka doplatila. Její pragmatičtější konkurenti v takových trablech nejsou. Volkswagen jim teď poslouží spíš jako odstrašující případ než jako vzor k následování,“ uvedl Kovanda.
Volkswagen ale čekají problémy i do budoucna. Němečtí dodavatelé dílů totiž hodlají také propouštět, a to kvůli přechodu automobilek na elektromobily. Největší dodavatel součástek ZF Friedrichshafen plánuje propustit do roku 2028 asi 14 tisíc lidí, technologická společnost Bosch zruší okolo tří tisíc pozic. Obě firmy se specializují na výrobu převodovek, které se využívají u konvenčních pohonů, při přechodu na elektromobilitu ale jejich specializace zanikne.
Propouštění ve Škodě zatím nehrozí
Vývoj ve společnosti Volkswagen se znepokojením sleduje Škoda Auto, která pod německý koncern spadá. Tamní odborový předák a předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík vyzývá k zachování chladné hlavy. „Společnost Škoda Auto působí již 130 let a její představenstvo se společně s odbory KOVO zasadí o zachování její udržitelné perspektivy i do budoucna,“ uvádí list Škodovácký odborář.
Na zářijovém zasedání Podnikové rady byl přítomen i člen představenstva za oblast výroby a logistiky Andreas Dick. Přiznal, že situace v koncernu Volkswagen je skutečně složitá, protože elektromobily se neprosazují tak rychle, jak společnost očekávala.
„Situace je taková, že trh se nevyvíjí tak, jak jsme plánovali. Dá se říci, že je to chybný odhad z doby před čtyřmi lety, který těžko můžeme vzít zpátky. Ale snažíme se situaci co nejrychleji napravit. Pomáhá nám, že ve Škodě Auto můžeme na jedné lince vyrábět elektrovozy a zároveň konvenční vozy se spalovacími motory,“ řekl Dick.
Podle něj je ale cesta elektromobility správná. Koncern jen musí rozprostřít síly a optimálně zatížit vývoj.
MOŽNÁ JSTE PŘEHLÉDLI: Vláda si ohledně rezervy sama naběhla na vidle, míní Kovanda. Ať škody neplatí jen stát, dodává