KOMENTÁŘ: Sešup Motoristů lemují rychlý Turek, hubatý Macinka i kritika Klause kvůli Rusku

Exkluzivní výzkum: Obrovský propad Motoristů pod tři procenta. ANO si drží náskok před Spolu

Co stojí za očividným propadem preferencí Motoristů? Správnou odpovědí na tuto otázku nemusí být pouze arogance Filipa Turka při vysvětlování rychlé jízdy a instagramová hranatá challenge. Lidé si možná v poslední době říkají, zda jsou Motoristé skutečně svěžím pravicovým větrem či ODS revival, jak o sobě sami tvrdí.

Politický vzestup Motoristů v loňském roce snad ani nemohl být přímočařejší. Pojďme se ale nejdříve vrátit na jejich úplný začátek. V roce 2022 se dlouholetý spolupracovník prezidenta Václava Klause Petr Macinka stal předsedou Strany nezávislosti ČR, kterou posléze přetransformoval na Motoristy sobě.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Lámat nad Motoristy hůl je teď zbytečné. Prospěla by jim ale změna, vysvětluje Macháček

Tehdy šlo o regionální projekt, jehož prostřednictvím chtěl Macinka po komunálních volbách v Praze učinit přítrž politice Zdeňka Hřiba či Jana Čižinského. Motoristé nicméně obdrželi pouze 2,29 procenta a do zastupitelstva hlavního města se vůbec nedostali.

Komentáře a glosy

Texty zveřejňované v rubrice Názory se nemusí ztotožňovat s postoji redakce CNN Prima NEWS. Jedná se o autorské komentáře redaktorů a externích přispěvatelů.

Zlomový byl rok 2024, kdy se Macinkovi Motoristé dohodli se zkušenější Přísahou Roberta Šlachty, aby kandidovali jako koalice do Evropského parlamentu. Lídrem uskupení se stal Filip Turek, do té doby známý hlavně jako automobilový závodník a politický komentátor.

Turek i díky antireklamě, kterou mu zadarmo poskytli představitelé hnutí STAN, prorazil do povědomí široké veřejnosti s až raketovou rychlostí. Tandem Přísahy a Motoristů se stal černým koněm eurovoleb. Dvojkoalice skončila na třetím místě a s výsledkem 10,26 procenta dosáhla na dva mandáty. Samotný Turek získal přes 150 tisíc preferenčních hlasů – druhý nejvyšší počet mezi českými kandidáty.

Paradox Marka Výborného

V další fázi se Motoristé zbavili Přísahy, která pro ně v průběhu vztahu změnila podobu z milované manželky na nechtěnou milenku. Po odkopnutí Roberta Šlachty už Motoristům nic nebránilo v tom, aby se pokusili stát novou a svěží pravicovou stranou, která nahradí ODS – toho času rozpouštějící se v koalici Spolu.

Jestli se to Motoristům povede, ukážou podzimní volby do Sněmovny. Podle posledních průzkumů to ale zatím moc nevypadá. A ani nejde o konkrétní procenta, spíš o viditelnou sestupnou tendenci. Kde se stala chyba? Výzkumná společnost STEM upozorňuje například na jízdu Filipa Turka na českých dálnicích, kdy europoslanec výrazně překračoval nejvyšší povolenou rychlost.

Podobnému průšvihu čelil před časem i ministr zemědělství Marek Výborný. Jak je možné, že si na malér lidoveckého předsedy v podobě 92 kilometrů za hodinu v obci Heřmanův Městec dnes už prakticky nikdo nevzpomene, zatímco Turkova kauza žije vesele dál? Rozdíl je v přístupu obou politiků.

Výborný si totiž nasypal popel na hlavu a bez problému uznal svou chybu. Kdyby se Turek zachoval podobně, možná by se veřejnost na jeho prohřešek dívala o poznání jinak. Přiznejme si také – ať hodí kamenem řidič, který nikdy na silnici výrazněji nepřekročil rychlost. Jde spíš o princip.

Z drsňáka ublížená oběť?

Turek místo omluvy zvolil raději cestu mlžení a urážení svých kritiků i novinářů, kteří měli tu „drzost“ o kauze informovat. V samotném počátku také na svém Instagramu sdílel desítky fotek a videí tachometrů s rychlou jízdou vlastních fanoušků. Tuto výzvu, která si vysloužila označení „hranatá challenge“, Turek šířil naprosto dobrovolně. Později z toho ale poněkud nepochopitelně obvinil novináře.

Europoslanec také na sociálních sítích tvrdí, že se Motoristé dostali do kulturně-politické války, v níž se je všichni – včetně mainstreamových médií a výzkumných agentur – snaží zničit. Jenže s tímto tónem ublížené oběti (připomínající přístup Andreje Babiše) už bude o hodně složitější hrát si na drsňáka, který voličům Motoristů tolik imponuje.

Macinkově straně by možná prospělo, kdyby navenek komunikovala podobně jako její moravskoslezský lídr a šéf mládežnické organizace Matěj Gregor. Ten kromě jiného dokáže alespoň uznat, že Turek s šířením hranaté výzvy prostě udělal chybu. Gregor zároveň ve svých výstupech nepůsobí dojmem, že by chtěl všechno špatné házet na novináře nebo politické konkurenty.

Také své kritiky netituluje označeními „bobku“ nebo „aby ses nepos*alo“ (což s oblibou dělá Petr Macinka) ani jim nenaznačuje, že jim dá koleno nebo pěstí. Ono to občas trochu vypadá, jako kdyby Macinkovi a Turkovi s krizovou komunikací na internetu radil řeporyjský starosta Pavel Novotný. Teď je otázka, zda platí, že s vulgaritami, hulvátstvím a arogancí nejdál dojdeš... Není to přísloví trochu jinak?

Topolánek se za Klause stydí

Stěžejním aspektem v podzimních volbách bude také výsledný počet voličů, kteří od ODS přejdou k Motoristům. Turek a spol. sami sebe vnímají jako ODS revival. Rovněž se hrdě hlásí k odkazu zakladatele občanských demokratů Václava Klause. Je ovšem současný Václav Klaus stejný jako ten z 90. let či ze začátku nového tisíciletí?

V současnosti se ve veřejném prostoru hodně probírá například exprezidentův výrok o ruské invazi na Ukrajinu, který Klaus pronesl v rozhovoru pro Český rozhlas: „Selhali jsme my všichni a Rusko bohužel zvolilo tohle řešení, protože bylo pod obrovským tlakem. Myslím, že mělo šanci hledat nějakou jinou cestu, taky ji nehledalo nebo nenašlo. Ale to selhání vidím na nás. My jsme tomu měli za každou cenu zabránit.“

Ne... Tohle není citace politika z KSČM nebo SPD. Tohle je prohlášení bývalého prezidenta Václava Klause. Otázkou je, jestli zklamaným voličům ODS takové názory imponují a zda jsou tím správným lákadlem ve stylu: „Dost bylo ODS, volte raději Motoristy!“

Jako příklad může posloužit názor expremiéra Mirka Topolánka, který směřování současné ODS často kritizuje. Jenže Klausovo pojetí ruské invaze Topolánek očividně vnímá jako o poznání větší problém: „Dvakrát jsem zásadním způsobem přispěl ke zvolení Klause prezidentem. V roce 2003 jsem ve třetím kole třetí volby zajistil klíčový hlas. V roce 2008 jsme ho zvolili s Kalouskem. Vždy mi šlo hlavně o politickou záchranu. Za to se chci upřímně omluvit. Už se za něj fakt stydím.“

Přitom lidé jako Topolánek by teoreticky mohli přesně odpovídat vzorku voličů, které by Motoristé chtěli získat – pokud tedy skutečně usilují o to být pravicovou alternativou ODS, a nikoliv béčkem SPD.

ČTĚTE TAKÉ: Turek by byl dobrý šéf diplomacie, tvrdí Šťastný. Která ministerstva chtějí Motoristé rušit?

Tagy: