Končí nejdelší předvolební kampaň. Podívejte se na pět klíčových momentů, které ji provázely

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Důležitý moment kampaní je spojování stran.

  • Vítězem kampaně jsou už nyní Piráti.

  • STAN se dobrá kampaň nemusí vyplatit.

  • Kauzy jako bitcoin, Čapí hnízdo a Dozimetr neměly na voliče takový vliv.

  • Proč hraje zahraniční politika v letošních volbách větší roli než dříve?

Více

Končí jedna z nejdelších kampaní před parlamentními volbami. Jak byla úspěšná, se dozvíme v sobotu. Už dnes jsme ale o hodnocení dlouhé kampaně požádali politology, sociology i odborníky na politický marketing. Klíčovými momenty podle nich byly spojování do koalic, brzký start hnutí ANO, dobrá kampaň Pirátů a naopak nejistá pozice STAN. Zdůrazňují i silný vliv zahraniční politiky a naopak omezené dopady velkých kauz.

„Je třeba říct, že kampaň tím, jak byla skutečně dlouhá, tak byla vlastně nudná. To, co sledujeme, je odklon od politických programů a strany už si tentokrát ani nedaly moc práce s jeho přípravou. Vystačí si čistě s emocemi,“ zhodnotil pro CNN Prima NEWS kampaň, která v podstatě odstartovala v lednu 2025 a provázelo jí mnoho různých fází nepřehledných zahájení, politolog Lukáš Jelínek.

Lednový start a postupný pád ANO

Už v lednu se do víru kampaně zostra pustil Andrej Babiš, který začal své putování po Moravskoslezském kraji, kde kandiduje jako jednička ANO. Šéf výzkumné agentury STEM Martin Buchtík v rozhovoru pro CNN Prima NEWS z dubna varoval před tím, že bude pro hnutí ANO problematické, aby tak dlouho udrželo mobilizované své voliče.

Podobně už v lednu rozjelo hnutí STAN tzv. podpisovku a od té doby až do dneška vystřídalo několik dalších forem, jak kampaň vést. Žádná z nich není podle politologů zcela úspěšná. Koalice Spolu odstartovala kampaň v květnu tzv. road show s premiérem a v celé kampani obecně hodně vsadila na osobu Petra Fialy v ulicích. Podobně se do ulic vrhla i SPD se svými jarmarky. Piráti načasovali začátek kampaně až na červen a léto, stejně jako hnutí Stačilo nebo Motoristé.

„Velký důraz v letošní kampani byl návrat off-line prostoru. Vypadá to, jako byste vyvětrali veterána a vzali ho na projížďku. Zase se vracíme k off-line prvkům, které jsou ale, jak se zdá, velmi účinné a politici se nebojí nechat si od lidí nadávat,“ řekl CNN Prima NEWS Michal Malý z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd. A je pravdou, že kontaktní kampaň tvořila jádro všech stran.

Nejlepší kampaň mají Piráti

Možná se to může zdát překvapivé, ale podle odborníků jsou to právě Piráti, kterým se podařilo kampaň vyladit a načasovat nejlépe a nakombinovat i se sociálními sítěmi.

„Po nástupu Zdeňka Hřiba přišla větší centralizace, zrušil stranické orgány jako mediální odbor. Peníze, které Pirátům zbyly v kasičce, investoval do propracované kampaně. Ze strany, která byla tři roky ve vládě, se stala opoziční strana, kterou s vládou nikdo nespojuje. Podařilo se jim skutečně otočit směr. Samozřejmě, že jim pomohla i bitcoinová kauza. Boj proti korupci byl už dost klišé a najednou se to téma obecně vrátilo a opět nabylo na důležitosti,“ pokračuje Malý z FSV.

Podobně to vidí i politolog Jan Kubáček. „To, jak využili nejen bitcoinové kauzy, byl pirátský majstrštyk, možná štěstěna, možná výhoda. Podle mě jsou Piráti už teďka vítězové. Dostali se do polohy, kde vlastně mohou vůbec hrát tuto kartu, a to je obrovské vítězství,“ řekl CNN Prima NEWS Kubáček.

Souhlasí s tím i novinář a politický komentátor Bohumil Pečinka. „Podařilo se jim úplně zatemnit, proč museli odejít z vlády, že totálně nezvládli svůj hlavní resort a že ani v ostatních resortech nepředvedli manažerské schopnosti. Úplně to přikryli přátelskou kampaní. To je první věc. A druhá věc je, že dokázali zatemnit svůj volební program. Oni jsou jediná strana, společně se STAN, která stále prosazuje všeobecně nepopulární evropské projekty, jako je Green Deal nebo ETS 2,“ uvedl Pečinka pro CNN Prima NEWS.

„Nutno dodat, že jim k tomu pomohl takový čivaví postoj Starostů,“ doplnil Kubáček a myslel tím především nerozhodný postoj v prvních týdnech vypuknutí bitcoinové kauzy.

Dobrá kampaň STANu nefunguje

S úspěchem Pirátů se podle politologů logicky pojí i ne tak výrazný výsledek STAN, kteří si ještě na začátku roku pomýšleli na 15 procent a nyní budou rádi, pokud uhájí 12 a nespadnou třeba pod 10.

„To, co se asi v budoucnu budeme v politologii učit, je, že něco, co nazvete jako dobrá kampaň, Čech neocení. Nefunguje to, ničím to nevoní, nevryjete si žádnou vzpomínku, naopak si spíš řeknete, že to má strana i běžný člověk dělat tak nějak automaticky. STAN to špatně přečetli. Dostalo je to do křeče a od té doby mění permanentně polohy a není to dobře. Je to, jako byste chvilku hráli detektivku, chvilku thriller, chvilku romanťárnu,“ zhodnotil kampaň STAN Jan Kubáček.

STAN skutečně prošel různými formami kampaně. Ještě loni vyrazil do hospod v problematických regionech, pak se přesunul k podpisovce, následně přišel s dobrou kampaní, aby v září rozjel kampaň STAN do čela a na poslední týden si nechal akci 101 demokratů. Podle odborníků je to trochu překombinované a volič se může ztrácet v tom, zda je Vít Rakušan tím tvrďákem, který se postaví Tomio Okamurovi, nebo hodným klukem. „V posledních dnech navíc trochu doplácí i na Dozimetr. Může to Starostům odebrat voliče a přihrát je Pirátům nebo jiným stranám,“ doplnil Jelínek.

Podle Bohumila Pečinky se výraznou kampaní nemůže pyšnit ani koalice Spolu. „STAN, ale ani Spolu nebylo nijak zvlášť dobré. Starostové měli špatnou kampaň, ale pokud získají deset procent, tak je to volební úspěch, kdežto jestli Spolu získá dvacet procent, tak to pro ně bude daleko větší katastrofa,“ doplnil Pečinka.

Bitcoin, Čapí hnízdo i Dozimetr mimo zájem voličů

Nicméně šéf výzkumné agentury STEM Martin Buchtík v rozhovoru z posledního týdne před volbami uvedl, že jim týdenní výzkumy potvrdily, že kauzy tyto volby téměř neovlivnily. „V zásadě se ukazuje, že kauzy, které se dlouhodobě táhnou, jsou pro voliče složité a moc abstraktní a nerozlišují, jak moc je to závažné,“ řekl Buchtík.

Podobně to vidí i Jelínek. „Bitcoinová kauza sice lehce znejistila středopravicové voliče, ale vzhledem k tomu, že Spolu má celkem pevné voličské jádro, tak dopad nakonec nebyl tak velký, jaký by si zejména ODS zasloužila,“ dodal ještě Jelínek. A není to jen u bitcoinové kauzy, ale i u Čapího hnízda, Dozimetru nebo kauzy kolem IKEMu.

Vliv podle odborníků neměly ani ty menší kauzičky, byť potenciál měly. „Drobnější kauzy jako útok na Andreje Babiše nebo rychlá jízda Filipa Turka vývoj volebních preferencí neovlivnily. Motoristé se Turka spíš snaží spíš skrývat a sází víc na pana Macinku, který komunikuje klasický pravicový program. Zatáhli celkem včas za záchrannou brzdu,“ doplnil Jelínek s tím, že voliči se spíše rozhodují na základě ekonomických témat.

Vliv zahraniční politiky

Nebývala to zahraniční politika, která v předchozích letech rozhodovala volby do Sněmovny, tentokrát je její podíl na rozhodování voličů ale znatelně vyšší. „Mezinárodní situace je vlastně nejdramatičtější od vzniku ČR. Letos podíl zahraniční politiky bude zdaleka největší za 35 let,“ pokračuje Jelínek a ostatní kolegové mu dávají za pravdu.

„Zahraniční politika skutečně bude hrát významnou roli. Také je to téma, které se neustále snaží držet ve hře koalice Spolu a dostat tím do pozadí domácí problémy a peněženku,“ doplnil Kubáček.

Volič má rád spojování

Poslední z podstatných rysů voleb je podle odborníků spojování stran a to jak napravo, tak nalevo. „Ukázalo se, že český volič má rád koalice. Je úplně jedno, jestli je to napravo nebo nalevo. Novinka ale je, že je to důležité i pro protestního voliče,“ dodal Kubáček.

A podobně to vidí i Martin Buchtík. „Za mě jednoznačně velká věc je spojování stran. Vlastně se před volbami pročistilo politické pole a máme osm relevantních subjektů. Zmizela nám Trikolora, PRO, Svobodní, SOCDEM, Zelení. Všechny tyto strany, které měly jedno až dvě procenta, zmizely a síly se přerozdělily,“ doplnil Buchtík.