Senioři se bouří proti omezení letáků
Vlnu nevole mezi seniory a představiteli byznysu vyvolal plán ministerstva životního prostředí, který by omezil počet tištěných slevových letáků obchodních řetězců. Obchody by měly za letáky začít platit recyklační poplatky. Následkem toho by mohlo dojít ke zrušení distribuce letáků nebo ke zdražení nabízených produktů. Podle expertky na vzdělávání seniorů Terezie Šmídové ale část seniorů jiný přístup k informacím o levnějších potravinách nemá.
Ministerstvo argumentovalo vlivem na životní prostředí. „Tištěné letáky se v ČR produkují ve velkém množství a to má nepochybně důsledky na životní prostředí,“ vysvětlil ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů ministerstva životního prostředí Jan Maršák. Podle něj je přirozené, aby se producenti odpadu také podíleli na nákladech za likvidaci.
ČTĚTE DÁLE: WHO bije na poplach. Vyhlásila nejvyšší stupeň pohotovosti kvůli nebezpečnému viru z Afriky
Podle Rady seniorů ČR se jedná o nešťastný krok. „Náhrada tištěných letáků za digitální verzi nebo zavedení recyklačního poplatku pro jejich výrobu znemožní důchodcům šetřit na jídle,“ domnívá se předsedkyně Rady Lenka Desatová.
„Tištěné letáky jsou důležitým informačním zdrojem pro řadu starších lidí, kteří nemají přístup k internetu,“ podotkla ve vysílání CNN Prima NEWS manažerka sociálních služeb neziskové organizace Život 90 Terezie Šmídová.
Nesouhlasí ani část byznysu
S návrhem nesouhlasí ani představitelé průmyslu a obchodu. „Vliv letáků na životní prostředí v ČR je naprosto zanedbatelný,“ přiblížil předseda Asociace českého papírenského průmyslu Miloš Lešikar. „Jsou tištěny na papíry, které se v tuzemsku nevyrábí a jsou dováženy,“ popsal.
Jak upozornil marketingový manažer společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk, roznos letáků je důležitým zdrojem příjmů pro řadu lidí. „Zavedení recyklačního poplatku za letáky by mělo zcela zásadní dopad na zaměstnanost osob se zdravotním postižením. Také by to jednoznačně vedlo ke zrušení pracovních míst,“ varoval Staněk.
Tištěné letáky se stále těší velké oblibě mezi širokou veřejností. „V posledních dvou letech kvůli ekonomické krizi zájem o letáky dokonce ještě vzrostl,“ přiblížil mluvčí obchodního řetězce Penny Market Tomáš Kubík. Dobrovolné omezení distribuce letáků řetězec neplánuje.
Rovněž oslovení senioři by se letáků vzdávali neradi. „Není to o tom, že bych chtěla plné schránky letáků. Je to o tom, že lidé opravdu potřebují vědět, kde levně nakoupí,“ uvedla jedna z respondentek. „Já jsem stařec skoro před smrtí, tak se rád bavím. Letáky jsou taková osvěžující záležitost v mém životě,“ glosoval další z dotázaných seniorů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rozpočet nemá žádnou vatu, shodil Hampl požadavky odborů. Promluvil o kolapsu školství