Konec snu o pražské lanovce budí emoce. V ohrožení je i Pražský okruh, varuje Scheinherr

Lanovka z Bhnic do Podbaby (William Matthews Associates)

Lanovka z Podbaby do Bohnic

Zamítnutí projektu pražské lanovky, která by propojila Bohnice s Podbabou, vzbuzuje značné emoce mezi pražskými politiky. Podle někdejšího náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) vytváří totiž rozhodnutí úřadu nebezpečný precedent, který může ohrozit další významné stavby. Naopak pirátská náměstkyně Jana Komrsková má z výsledku radost.

„Z hlediska vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví představuje záměr významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny a nezanedbatelnou změnu a snížení krajinného rázu zdůvodňují úředníci, proč stavbu lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic zamítli.

ČTĚTE TAKÉ: Chátrající ostuda Prahy se dočká opravy. Podívejte se, jak se změní některá nádraží

Z rozhodnutí má radost právě Komrsková. „Lanovka nebude! Bláznivý nápad tohoto dopravního spojení z Podbaby do Bohnic byl zamítnut. Důvodem je její nepřijatelný vliv na krajinný ráz Trojské kotliny a ekologické funkce krajiny. Toto rozhodnutí vítám,“ napsala na sociální síti X.

Nebezpečný precedent

To se však nelíbilo Scheinherrovi, který za nápadem výstavby lanovky stál. „Zamítnutí EIA lanovky Podbaba - Troja - Bohnice, nad kterým se bůhvíproč náměstkyně Jana Komrsková z Pirátů tak raduje, ve mně vyvolává obrovské obavy, přesahující případ lanovky. Jedná se totiž o precedent pro veškeré další stavby v Praze i České republice,“ napsal Scheinherr na sociální síti X.

Podobné rozhodnutí by totiž podle něj mohlo potkat i další klíčové infrastrukturní stavby na severu Prahy včetně tramvajového mostu, který je další alternativou propojení Podbaby a Bohnic. „Může nyní získat kladné stanovisko EIA zde zvažovaný tramvajový most? Nebo Pražský okruh s mostem u Suchdola? Pokud by se takto posuzovalo v minulosti, opravdu by mě zajímalo, jak by dopadla například jižní část Pražského okruhu u Zbraslavi s obří mimoúrovňovou křižovatkou,“ napsal.

Lidé si tak na nové propojení břehů v Praze budou muset počkat. „Lanovka mohla být hotová v tomto volebním období. Mohla sloužit Pražanům, dokud se nepostaví tramvaj. I ten nejoptimističtější harmonogram uvádí termín tramvaje za 11 let! Já dle zkušeností říkám minimálně 15-20 let,“ varoval Scheinherr.

Nešťastný z rozhodnutí je také náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Mohli jsme mít vtipné řešení městské dopravy. Z Bohnic na Kulaťák za 15 minut i s vyhlídkou. Lanovky neodmyslitelně patří k moderním městům jako Londýn, Berlín či Madrid. Propojila by Dejvice, Troju a Bohnice. Projekt ale zastavily úřady, zbývá už jen dražší řešení – tramvaj,“ napsal na sociální síti X.

Tramvajové řešení však podle něj bude podstatně dražší. „Lanovka by jezdila do čtyř let. Dle úřadů by ale narušila krajinný ráz. Teď budeme připravovat tunel pro tramvaj, dokončit ho zvládneme za 20 let a vyjde na cca 6,5 miliardy. Nic proti tomu. Je to také super řešení, jen si počkáme,“ doplnil.

Tagy: