OBRAZEM: Chátrající ostuda Prahy se dočká opravy. Podívejte se, jak se změní některá nádraží

Hned několik pražských nádraží je aktuálně v rekonstrukci. Jedná se o klíčový uzel na Smíchově, o Masarykovo nádraží, které bude výchozím bodem pro cestování na letiště, a ve výstavbě je i moderní stanice v Bubnech. Dobrou zprávou je, že se rekonstrukce po letech chátrání konečně dočká také mnohaletá „ostuda Prahy“ – Vyšehradské nádraží. Mohly by zde vzniknout například obchody a byty.

Smíchovské nádraží

V únoru začala dlouho očekávaná přestavba Smíchovského nádraží v Praze. Rekonstrukce za 5,1 miliardy korun bude zahrnovat opravu kolejí a nástupišť, přestavbu podchodů a jejich prodloužení či vybudování výtahů. Práce se uskuteční za plného provozu. Hotovo má být v roce 2027.

ČTĚTE TAKÉ: Praha potřebuje peníze, chystá zdražení MHD i parkování. Kolik si lidé připlatí?

Smíchovské nádraží je významné pro vlaková spojení Prahy se západem Čech. Budova stanice byla postavena v 50. letech 20. století. Na rekonstrukci nádraží naváže výstavba dopravního terminálu pro MHD, kterou pražský magistrát plánuje vybudovat do konce roku 2030.

„Až dosud si zachovávalo svoji podobu z poloviny minulého století, nyní se dočká velkých změn. Vznikne moderní stanice odpovídající současným požadavkům, navíc bude součástí dopravního terminálu. Cestující se tak dostanou pohodlně nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy,“ komentoval rekonstrukci ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Vyšehrad

Nejnovější zprávy dodávají optimismu, že po letech dojde k vyřešení jedné z největších „bolístek“ pražského centra. Nový majitel chátrající budovy bývalého vyšehradského nádraží v Praze 2 plánuje nádraží zrekonstruovat v původní podobě, v dolní části budou obchody a služby, zatímco v horní byty. Po obou stranách pak vyrostou budovy s malými byty. „Největší železniční ostuda Prahy se konečně opraví,“ komentoval na sociální síti X dopravní expert z webu Zdopravy Jan Sůra.

ČTĚTE TAKÉ: Máte jízdenku a přesto dostanete pokutu? Praha nás okrádá, zlobí se lidé, Hřib chystá změnu

Nový majitel získal v minulých měsících budovu z počátku 20. století od oficiálně neznámého majitele, který ji vlastnil přes firmu registrovanou na Kypru. Památkově chráněný objekt prodaly České dráhy v roce 2007, nádraží tam přestalo fungovat roku 1960. Různí investoři plánovali objekt přestavět, nikdy se jim však nepodařilo prosadit přestavbu u památkářů, a budova tak dlouhodobě chátrá.

Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů.

Masarykovo nádraží

V lednu oficiálně začala přestavba Masarykova nádraží v Praze. Vznikne tam platforma nad kolejištěm a namísto dosavadních sedmi kolejí budou vlaky přijíždět na devět. Dvě nové budou určeny pro vlaky mířící na letiště. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun.

ČTĚTE TAKÉ: Hřib plánuje zdražení parkování v Praze. Pokračuje ve svaté válce proti autům, říká opozice

Nejvýraznější změnou oproti nynějšímu stavu bude právě nová platforma, která překlene celé kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova nádraží na hlavní nádraží. Vznikne rovněž nový vestibul pro cestující čekající na vlak. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště. Schodiště a rampa propojí nádraží s ochozem nedávno vybudovaného komplexu Masaryčka. Přístup bude možný rovněž do sousedního hotelu.

Bubny

Správa železnic již vloni v lednu začala s modernizací železničního úseku mezi stanicí Praha-Bubny a zastávkou Praha-Výstaviště. Ten bude společně s výše zmíněným Masarykovým nádražím součástí moderní tratě z centra Prahy na letiště.

Místo historické stanice Praha-Bubny vzniká nová moderní budova, která bude blíže stanici metra C Vltavská a také plánované filharmonii.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak se cestujícím líbí návrh nového Hlavního nádraží v Praze

Tagy: