Král Max. Do Verstappenovy nadvlády už rýpe i Hamilton, zábavu přináší neštěstí Ferrari

Minulý rok nabídla formule 1 neuvěřitelné drama. Pokud se někdo díval na královnu motorsportu při závěrečném prosincovém závodě sezony v Abú Dhabí vůbec poprvé, trefil jackpot. Max Verstappen totiž rozhodl o svém premiérovém titulu mistra světa v posledním kole. Tentokrát se může Nizozemec stát šampionem už o prvním říjnovém víkendu. Ne, ročník není zkrácený, jen si „Super Max“ jede vlastní ligu.

Formule 1 se v poslední dekádě dlouho celkem marně snažila divákům nabídnout opravdu atraktivní show. Fanoušků elitního šampionátu sice díky úspěšnému seriálu Drive to Survive, poutavě přibližujícímu prostředí, přibývalo, ale noví či staronoví příznivci museli sledovat „nudnou“ nadvládu stáje Mercedes, která navázala na předchozí hegemonii Red Bullu.

Bolestivé poznání formule 1. Last minute záskok oslnil, ale z kokpitu ho museli vytahovat

O uplynulém víkendu toho Nyck de Vries zažil příliš na to, aby na něj někdy mohl zapomenout. Původní scénář byl takový, že do Velké ceny formule 1 v italské Monze zasáhne jen jako expert. A zčistajasna se ocitl mezi těmi, které měl kritizovat, chválit nebo jen hodnotit. Při premiéře v královně motorsportu navíc získal s monopostem týmu Williams – patřící mezi slabší stáje – dva body. Nutno říct, že pořádně vytrpěné.

Minulá sezona nepříliš zábavnou éru utnula. Kralujícího Lewise Hamiltona z trůnu sesadil stále ještě mladý pilot Max Verstappen. Nebylo to jen o tom, že se fanoušci dočkali změny, způsob jejího uskutečnění byl strhující. Dvojice se střídala ve vítězstvích, vzájemné nehody daly vzniknout pořádné rivalitě, která se postarala o drama na trati i mimo ni. A o titulu se rozhodlo – byť za kontroverzních okolností – až v posledním kole posledního závodu.

Byla to nejlepší možná reklama na další ročník. Tentokrát se měl Verstappen přetahovat s Charlesem Leclercem, a i když pilot Ferrari vypadal po prvních závodech jako ten silnější, poté ho soupeř z Red Bullu kvůli různým problémům u italské stáje naprosto válcoval. Má 335 bodů, druhý Monačan 219. Do finále v Abú Dhabí zbývá odjet ještě šest Grand Prix, ale Verstappen může slavit už teď o víkendu v Singapuru.

Druhý vavřín získá, pokud:

  • Vyhraje a zajede nejrychlejší kolo závodu, Leclerc skončí na osmém a horším místě a prozatímní třetí muž pořadí Sergio Pérez nebude lepší než čtvrtý.
  • Vyhraje, Leclerc bude devátý nebo horší a Pérez bez nejrychlejšího kola nebude lepší než čtvrtý.

Jakmile nizozemský úřadující šampion v Singapuru neprojede cílem na prvním místě, musí titul potvrdit o týden později v Japonsku nebo později v USA, Mexiku… Zkrátka se ve formuli 1 jen čeká na chvíli, kdy 25letý Verstappen doručí stvrzenku a odpálí šampaňské.

Rozhodnuto. Tak se těšme, co opět předvede Ferrari

Jediný Čech, který kdy odjel závod ve formuli 1, Tomáš Enge, trochu doufá, že korunovace ještě bude odložena. Zpestření by mohl přinést déšť, který v městském státu predikuje předpověď počasí.

„Závod může být nevyzpytatelný. Za deště – navíc na městském okruhu za tmy – může nastat větší drama. Čekám, že to může být zajímavé, ale zároveň už můžeme takto brzy poznat nového mistra světa. Nebo spíše staronového,“ říká pro CNN Prima NEWS Enge.

Jemu samotnému nijak zvlášť nevadí, že se na startovním roštu nachází muž, který nemá konkurenci. „Měli jsme tady dominantní jezdce jako Nigela Mansella v roce 1992, Alaina Prosta v roce 1993, Michaela Schumachera na začátku tisíciletí, pak Sebastiana Vettela a Lewise Hamiltona. Ten měl největšího soupeře v podobě týmového kolegy, což ve finále nemůžeme brát jako konkurenci.“

Za vším hledej ženu. Verstappen zametá s konkurencí i díky šéfce stratégů Red Bullu

Max Verstappen za volantem svého monopostu řádí, a i když do konce sezony seriálu formule 1 zbývá mnoho závodů, obhajobu titulu mistra světa má prakticky v kapse. Jezdecké schopnosti stále mladého Nizozemce jsou základem dominance, ale těžko by porážel konkurenci, kdyby za sebou neměl ukázkově šlapající stáj. A možná někoho překvapí, že kardinální součástí fungujícího kolosu Red Bull Racing je žena. Šéfka stratégů Hannah Schmitzová.

Podle Engeho se diváci mohou při rozhodnutém stavu věci uchylovat k hledání zábavy v cizím neštěstí. A to nabízí skrze své pozoruhodné a opakované omyly tým Ferrari. „Nefanoušci Ferrari a příznivci Maxe se těší na to, co zase italská stáj vymyslí, v čem udělají chybu. Těší se, z čeho si budou pak dělat legraci. Protože už jsme kroutili hlavou mockrát a velká část světa se tím baví,“ zmiňuje s úsměvem liberecký rodák.

Za Verstappenovy neohrožené krasojízdy vzniká už takový paradox, že zmiňovaný symbol předchozí nudnější éry Hamilton vyjadřuje soucit s fanoušky, kteří nyní postrádají napětí.

„Rozhodně mám pro ně pochopení. Loni to pro nás všechny bylo velmi intenzivní, nikdy není skvělé, když sezona prakticky končí brzy,“ podělil se o své dojmy na tiskové konferenci před singapurským závoděním.

Pak tedy férově přiznal, že i on má na svědomí nudné koncovky sezon. „Byl jsem u toho, když bylo rozhodnuto už ve fázi, kdy jsme závodili třeba v Mexiku. Pro vás jako jednotlivce je to skvělé,“ poznamenal Hamilton k tomu, jak se stal šampionem s předstihem, nikoliv až v posledních závodech. To jeho první titul mistra světa z celkových sedmi se zrodil za infarktových okolností.

„Z pohledu zvenčí ale není příliš oslňující, když dominujete. Proto jsem vděčný za sezonu 2008, kdy o mém triumfu rozhodlo posledních 17 sekund,“ mluvil o šoku z Brazílie, kde ještě jako jezdec McLarenu díky předjetí Tima Glocka v závěrečné zatáčce posledního kola rozesmutnil už pomalu slavícího domácího miláčka Felipeho Massu.

Takovéto nervy se letos na 99 procent konat nebudou. Verstappen vyhrál 11 ze 16 dosavadních závodů. V Maďarsku vyskočil na nejvyšší stupínek pódia, ačkoliv do velké ceny startoval až z desátého místa a během závodu dostal „hodiny“.

Skoro to vypadá, že by si letos hvězda Red Bullu pro vítězství dojela, i kdyby se v boxech nezastavila dvakrát jen pro nové pneumatiky, ale také na šálek dobré kávy.

Tagy: