O uplynulém víkendu toho Nyck de Vries zažil příliš na to, aby na něj někdy mohl zapomenout. Původní scénář byl takový, že do Velké ceny formule 1 v italské Monze zasáhne jen jako expert. A zčistajasna se ocitl mezi těmi, které měl kritizovat, chválit nebo jen hodnotit. Při premiéře v královně motorsportu navíc získal s monopostem týmu Williams – patřící mezi slabší stáje – dva body. Nutno říct, že pořádně vytrpěné.
Piloti formule 1 zdaleka jen nekroutí volantem a nešlapou na pedály. Řídí pekelné stroje, byť ne už tak hlučné jako například v éře Michaela Schumachera, ve kterých zažívají nepředstavitelné síly. Běžný smrtelník by se s nimi nepopral. Do toho spoustu energie ubírá při závodě trvajícím takřka dvě hodiny neustálá koncentrace a nepředstavitelné napětí, ve kterém není prostor na jakékoliv zaváhání.
Doposud nepoznanou úroveň náročnosti závodění okusil Nizozemec Nyck de Vries. Rozhodně to není nezkušený jezdec – v lednu mu už bylo 27 let. Vyhrál seriál formule E, ještě dříve i šampionát formule 2, který je bránou do královské kategorie. Právě ale v „ef jedničce“ zatím neměl zapsaný jediný start, byť je rezervním pilotem hned tří stájí včetně Mercedesu.
Původně měl i po Grand Prix v Monze stále čekat na premiéru ve formuli 1. Jenže nakonec se stalo, že v neděli projel cílem ve voze týmu Williams, zaparkoval v boxech a skrze jeho slova v týmové vysílačce bylo evidentní, jaká je top kategorie motorsportu fuška. „Může mi někdo pomoct ven? Ani nemůžu zvednout ruce,“ pronesl. Po chvíli skutečně přiklusal jeden z členů stáje a De Vriese vysvobodil.
Somebody help that man! @nyckdevries was elated but also exhausted after Sunday's race 😀😰#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/XVaAonAbz3
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Pak už si mohl naplno užívat, co se mu povedlo. Při své první velké ceně F1 skončil na devátém místě a zapsal tak dva body. V autě, které normálně body nesbírá, protože Williams za předchozích 15 závodů získal jen čtyři. Vzhledem k možnostem vozu to lépe dopadnout nemohlo. Debut jako hrom, za který byl De Vries odměněn cenou „Pilot dne“, o níž rozhodují fanoušci.
Radost mohl mít i díky tomu, že se popasoval s tlakem, který se logicky před velkým milníkem kariéry dostavil. „V noci před závodem jsem nespal, byl jsem nervózní a zvlášť ráno bylo utrpením,“ prozradil později víkendový hrdina, který pochází z vesnice s krkolomným názvem Uitwellingerga.
Za vším hledej ženu. Verstappen zametá s konkurencí i díky šéfce stratégů Red Bullu
Max Verstappen za volantem svého monopostu řádí, a i když do konce sezony seriálu formule 1 zbývá mnoho závodů, obhajobu titulu mistra světa má prakticky v kapse. Jezdecké schopnosti stále mladého Nizozemce jsou základem dominance, ale těžko by porážel konkurenci, kdyby za sebou neměl ukázkově šlapající stáj. A možná někoho překvapí, že kardinální součástí fungujícího kolosu Red Bull Racing je žena. Šéfka stratégů Hannah Schmitzová.
Za volantem měl mít v Monze odpracováno už v pátek. To v tmavě zelených barvách týmu Aston Martin výjimečně zaskakoval v prvním volném tréninku za Sebastiana Vettela. Po zbytek víkendu už mělo být jeho jedinou činností „expertování“ pro kanál F1 TV. V sobotu dopoledne si vychutnával cappuccino, sledoval stupně vítězů formule 3. Klídek ale narušil hovor, ze kterého se vyklubal „povolávací rozkaz“ do Williamsu.
V britském týmu se totiž jen krátce před tréninkem předcházejícím kvalifikaci dozvěděli, že stálý jezdec Alexander Albon nemůže do akce kvůli akutní operaci slepého střeva. Neveselou věc vzal absentující podle twitterového příspěvku s humorem. „Negativa: Přijdu o závodní víkend, který pro nás mohl být slibný. Bolest. Pozitiva: Pro další závod v Singapuru budu lehčí. Cool jizvy.“
De Vries měl hodinu a půl na to, aby se z experta přeorientoval zase na pilota. A tuto úlohu splnil v konečném součtu nad očekávání dobře. Řekl si o to, aby jeho premiéra ve formuli 1 nebyla zároveň derniérou.