Za vším hledej ženu. Verstappen zametá s konkurencí i díky šéfce stratégů Red Bullu

Max Verstappen za volantem svého monopostu řádí, a i když do konce sezony seriálu formule 1 zbývá mnoho závodů, obhajobu titulu mistra světa má prakticky v kapse. Jezdecké schopnosti stále mladého Nizozemce jsou základem dominance, ale těžko by porážel konkurenci, kdyby za sebou neměl ukázkově šlapající stáj. A možná někoho překvapí, že kardinální součástí fungujícího kolosu Red Bull Racing je žena. Šéfka stratégů Hannah Schmitzová.

Měl to být vyrovnaný souboj. Na začátku ročníku 2022 dokonce vypadala stáj Ferrari silněji než Red Bull s loňským šampionem Maxem Verstappenem. Zdálo se, že by si tým z Maranella mohl jít pro první sezonní triumf od roku 2007, kdy auto se vzpínajícím se černým koněm ve znaku řídil Kimi Räikkönen.

Teď, nebo nikdy. Chci do formule 1, netají se Staněk pod hrozbou otcova ultimáta

Dá se říct, že má nůž na krku. Paradoxně tuto tíživou situaci vytvořil jeho vlastní otec. Pilot Roman Staněk je momentálně jediným Čechem, který má reálnou šanci na to, aby se za pár let objevil v nablýskaném světě formule 1. „Musím ve zbytku sezony ukázat, co ve mně je a že ve formuli 3 už nemám co dělat,“ vypráví v rozhovoru pro CNN Prima NEWS 18letý talent.

Ovšem v Red Bullu počáteční mouchy postupem času vychytali, naopak u kolegů ve Ferrari se „otravný hmyz“ přemnožil. Výsledkem je, že po 15 závodech z celkových 22 má Verstappen náskok na druhého Charlese Leclerca z Ferrari 109 bodů. O lecčems vypovídá také to, že dvojka „býků“ Sergio Pérez sdílí druhou příčku s Leclercem.

Éra, kdy dominoval Mercedes, je pryč a začíná se vracet hegemonie Red Bullu, kterou formule 1 zažila při čtyřech titulech Sebastiana Vettela v řadě mezi lety 2010 až 2013. Nutno říct, že Ferrari k pohodlnému náskoku konkurenci dost dopomohlo. Chyb – často nepochopitelných – udělalo přespříliš, mnoho z nich bylo strategického rázu.

Právě ve strategii Red Bull ostatní letos zatím naprosto válcuje a tato ideální rozhodnutí pocházejí z hlavy Hannah Schmitzové. Nabourává často opakovaný názor, že královna motorsportu je až příliš mužská. Britka sice nesedí v kokpitu, ale na úspěších svého týmu má zásadní podíl. Naposledy vyrobila plán pro Grand Prix v nizozemském Zandvoortu a 24letému Verstappenovi dopomohla už k desátému vítězství v sezoně.

Přes stáž na vrchol pyramidy

I když stále zůstává trochu v pozadí, momentálně se o jejích zásluhách mluví více než kdy jindy. Přitom do formule 1 si proklestila cestu už v roce 2009. Bylo to okamžitě poté, co získala titul ze strojního inženýrství na Cambridgeské univerzitě. A jelikož se o svět motorů zajímala odmala, zamířila do Red Bullu nejprve na stáž. Musela zaujmout, protože zanedlouho byla povýšena na seniorskou pozici, inženýrku pro strategii.

První větší slávu si užila v sezoně 2019, kdy se vrátila do „roboty“ po mateřské. Tehdy Verstappen projel při památné Velké ceně Brazílie cílem na prvním místě a Schmitzová šla na podium převzít trofej pro vítězný tým, aby ho opouštěla promočená od šampaňského. Loni byla povýšena na šéfku stratégů a na této pozici mohla na konci ročníku s vědomím, že k tomu výrazně přispěla, oslavit mistrovský titul.

Reagovat bleskově na vývoj, analyzovat enormní množství dat a na jejich základě určit, kdy zajet do boxů a do jakých pneumatik obout vozy Red Bullu. To jsou jedny z veledůležitých úkolů 37leté Schmitzové sedící na boxové zídce. A přešlapy byste u ní hledali velmi těžko. Když Verstappen před několika týdny kraloval v Maďarsku navzdory tomu, že startoval až z desátého místa, právě vítěz vzýval strategickou šéfku. „Šíleně klidná,“ popisoval Nizozemec precizní práci své „navigátorky“. „Celý tým excelentní, ale vyhráli jsme hlavně díky Hannah,“ dodal.

Klid namixovaný s velkým sebevědomím a bohatými znalostmi. To jsou pilíře úspěšné kariéry Schmitzové. „Hodně lidí pro takovou práci nemá dostatek sebedůvěry,“ poznamenala v podcastu podcastu Beyond the Ordinary. „U lidí si musíte vybudovat důvěru. Bohužel si myslím, že v tomto sportu to ženy mohou mít těžší. Proto doufám, že i další holky uvidí, že to není nemožné, přijmou to a uvidíme jich v budoucnu v našem sportu více.“

Kdyby se někde vyklubala další takto schopná žena, Mattia Binotto – šéf trápícího se Ferrari – by ji měl brát všemi deseti.

Tagy:
Ferrari Formule 1 strategie sport Red Bull Max Verstappen Sergio Pérez Mattia Binotto motorsport Hannah Schmitzová