Jak vnímá aktuální situaci bývalý automobilový závodník Emerson Fittipaldi?
Jezdíš jako Fittipaldi, říká se často v tuzemsku „divokým“ řidičům. Toto přirovnání odkazuje na dvojnásobného mistra světa formule 1 Emersona Fittipaldiho. Legendární Brazilec si ve čtvrtek v Praze převezme ocenění Zlatý volant za celoživotní přínos motorsportu. A při této příležitosti se objevil ve vysílání CNN Prima NEWS, kde mluvil i o sportovních důsledcích nejdiskutovanějšího tématu posledních týdnů – válce na Ukrajině.
„Vždy se rád vracím do Prahy. Myslím si, že převzít toto ocenění bude opravdu mimořádné,“ řekl Fittipaldi v pořadu Nový den k anketě Zlatý volant, ve které dříve získaly trofej jiné ikony formule 1, například Michael Schumacher nebo Mika Häkkinen.
Klan Fittipaldi působí v motorsportu prakticky odjakživa a slavné jméno se objevuje v nejvyšších patrech závodění i nyní. Vnuk Emersona Pietro Fittipaldi už okusil prostředí formule 1, když v sezoně 2020 naskočil do dvou závodů. Před několika dny testoval vůz stáje Haas v Bahrajnu a mluvilo se o tom, jestli se nestane stálým pilotem americké stáje.
Syn oligarchy v F1 dojezdil: Nefér, volá. A zakládá nadaci pro odstřihnuté sportovce
V minulé sezoně formule 1 nebylo jezdce, který by schytával více kritiky a posměchu zároveň. Podle mnohých expertů neměl Nikita Mazepin dostatečnou kvalitu na to, aby působil v nejpopulárnějším seriálu motorsportu. Ale nebyly to výkony, co připravilo 23letého pilota o místo pro ročník 2022. Jednoduše řečeno za ukončení smlouvy s týmem Haas může Vladimir Putin. A sám Mazepin se cítí poškozen.
Ruský mladík Nikita Mazepin, který měl s týmem smlouvu, totiž dostal vyhazov kvůli válce na Ukrajině. Otec Dmitrij je jedním z oligarchů největšího státu světa a mluvilo se o jeho vazbách na Vladimira Putina. Kvůli tomu Haas konal. Emerson Fittipaldi to nevidí jako šťastné řešení.
„Válka je katastrofa pro celý svět. Ovlivňuje to i celý sport. Myslím, že je smutné, když ruští sportovci nemohou soutěžit. Když se nad tím zamyslíte, sport nemá s válkou nic společného. A sportovci z Ruska jsou nyní trestaní ve všech odvětvích,“ podotkl.
Jeho vnuk po konci Mazepina zůstává pouze v pozici rezervního jezdce, stálé místo v kokpitu získal Dán Kevin Magnussen. „Celá Brazílie očekávala, že se to povede, už nějakou dobu jsme neměli pilota, který by se představil ve velké ceně formule 1. Tým se rozhodl vybrat Magnussena – ten je velmi dobrý a zkušený závodník. Ale Pietro je tam stále jako rezervní jezdec. Myslím, že to bude velmi zajímavý rok pro formuli 1,“ okomentoval.
Ruští sportovci přicházejí o sny
Mezinárodní automobilová federace zareagovala na události na Ukrajině tak, že jiní ruští závodníci mohou dále závodit, pokud podepíší jakýsi dokument o neutralitě odsuzující válku. „Je to správný přístup, protože sport nemá nic společného s politikou. Je to právě naopak. Má sílu, aby sjednotil svět. Nejde o barvu pleti, kulturu nebo zemi, ze které pocházíte,“ pokračoval 75letý rodák ze Sao Paula, který na tratích udivoval zejména v 70. letech.
Špinavý vzduch jako hlavní nepřítel, větší kola. Co přinese napínavější éra formule 1?
Pojďme udělat závody napínavější a více vyrovnané, řekli si před lety ve formuli 1. Reputaci seriálu kazila od startu hybridní éry dominance týmu Mercedes a Lewise Hamiltona, proto si promotéři a inženýři lámali hlavu s tím, jak divákům nabídnout atraktivnější show. Původně měla technická revoluce přijít už loni, kvůli pandemii na ni dojde ale až letos. V Barceloně odstartovaly předsezonní testy a vy se můžete podívat, co na autech je a bude v roce 2022 jinak.
Například Roman Rusinov ze seriálu Endurance Championship si myslí, že podpis zmíněné dohody je diskriminační. „Je škoda, když by měli být ruští sportovci omezováni, zejména na takové úrovni. Vzhledem k politickým činům přicházíte o možnost plnit si sny,“ okomentoval to Fittipaldi.
„Podškrábnout“ papír o neutralitě odmítl bývalý jezdec formule 1 Daniil Kvjat a nemůže tak závodit pod hlavičkou FIA. „Je to škoda. Další důsledek války, která je strašná a měla by okamžitě skončit,“ uvedl Fittipaldi.
Teď už se těší na to, co budou předvádět jeho následovníci ve F1. Poslední sezona byla strhující do posledního kola, v neděli závodem v Bahrajnu začíná další ročník. Přichází nová éra s výrazně pozměněnými technickými pravidly a s ní nemožnost odhadnout, kdo bude letos nejsilnější.
„Podle testů to vypadá tak, že McLaren s Ferrari na tom budou velmi dobře. Bude zajímavé už v sobotu sledovat kvalifikaci v Bahrajnu, která ukáže, jak na tom kdo je. Uvidíme, jestli tam nebude i nějaké překvapení od malého týmu. A v samotném závodu mohou díky úpravám monoposty jezdit blíže k sobě, lépe se předjíždět. Ani samotné týmy ještě neví, jak na tom budou. Roli hraje spousta okolností. Nikdo netuší, jak například budou fungovat nové pneumatiky,“ uzavřel Fittipaldi, který dvakrát zvítězil i v prestižním závodě na americké půdě Indianapolis 500.