Pojďme udělat závody napínavější a více vyrovnané, řekli si před lety ve formuli 1. Reputaci seriálu kazila od startu hybridní éry dominance týmu Mercedes a Lewise Hamiltona, proto si promotéři a inženýři lámali hlavu s tím, jak divákům nabídnout atraktivnější show. Původně měla technická revoluce přijít už loni, kvůli pandemii na ni dojde ale až letos. V Barceloně odstartovaly předsezonní testy a vy se můžete podívat, co na autech je a bude v roce 2022 jinak.
Přichází jedna z nejzásadnější a největších revolucí v historii formule 1. Fanoušci si stěžovali, že vidí málo přejíždění, nedostatek akce, což velmi často znamenalo nudné závody. Teď by se pořadí šampionátu mohlo značně promíchat, souboje budou podle slibů daleko těsnější. Z čeho plynou tyto ambice?
- Jiné přední křídlo: Hlavním úkolem pro pracovní skupinu spadající pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) bylo zredukovat množství špinavého vzduchu, který monoposty produkují. V originále „dirty air“ komplikuje pilotům přiblížení se k před ním jedoucímu vozu, protože snižuje přítlak, tím pádem i šanci předjíždět. K tomu má dopomáhat oproti předchozím rokům jinak tvarované přední křídlo, které je prvním místem, ve kterém se špinavý vzduch potkává s autem. Jak vypadá? Je vyšší, jednodušší, jeho prvky se přímo upínají na „čumák“ a nemá ostré hrany, které příliš špinavého vzduchu nezlikvidovaly.
Out with the old, in with the new. 👋 pic.twitter.com/2rk9U2zCEP
— McLaren (@McLarenF1) February 15, 2022
- Nová podlaha: Plochá podlaha je minulostí, do akce vyráží „přísavný efekt“(ground effect). A to za pomoci vychytávky zvané Venturiho tunely, které zrychlují proudění vzduchu pod autem, čímž vytváření podtlak, jenž monopost vyloženě „přisává k trati“. Znamená to daleko méně aerodynamického odporu. V tomto tunely výrazně posilňují funkci předních a zadních křídel a k tomu vytvářejí méně špinavého vzduchu, o kterém byla řeč. Při pohledu zezadu i zepředu je nelze přehlédnout.
Nejde o novinku ve formuli 1, s konstruktérským majstrštykem přišly některé stáje už na začátku 80. let, ale novely v pravidlech nakázaly plochou podlahu.
Nyní bude snazší, aby auta byla daleko blíže u sebe a přitom si zásadně neničila pneumatiky a nepřehřívala motor. Pokud bude jedna formule v závěsu 10 metrů za druhou, měla by podle výpočtů ztrácet pouze 18 procent přítlaku. Loni to bylo 48 procent.
Simple but big gurney flaps on the floor edge, and the tunnel strakes extend towards it) pic.twitter.com/SjEBoGMSa5
— Alpeeen F1 technical updates (@PhoenixSTK19) February 23, 2022
- Širší čumák: Tato novota poslouží především k bezpečnosti jezdců – absorbuje daleko větší množství energie při případných kolizích.
Keep it up, Lewis 🙌
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) February 23, 2022
Enjoying seeing W13 back on track, #BestFans? 🥰 pic.twitter.com/Po0Aros4HK
- Nehranaté zadní křídlo: Není zvykem, aby nejzadnější součást závodních aut byla zaoblená, nikoliv hranatá. Revoluce v F1 přináší výjimku, a to opět souvisí s „vyčistěním“, respektive lepším nasměrováním, vzduchu. Ten teď křídlo odvádí více směrem vzhůru, čímž ulehčuje situaci autu pohybujícímu se vzadu.
That’s one fine looking machine 😎#HaasF1 pic.twitter.com/lHjbq1lmTQ
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 23, 2022
- Bočnice pryč: Boční část aut již nebude jakousi pěstí na oko. Z estetického hlediska je varianta 2022 daleko sympatičtější.
Past 🆚 Present
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) February 19, 2022
Here’s how the F1-75 compares with its predecessor #essereFerrari 🔴 @Charles_Leclerc @Carlossainz55 pic.twitter.com/FWrF7karTf
- Větší kola: Jedna z nejviditelnějších změn se týká kol. V Barceloně při testech už po okruhu krouží monoposty s těžšími nízkoprofilovými 18palcovými pneumatikami. Doteď bylo trochu zvláštní, že při obrovském výkonu aut jsou kola tak malá – 13palcová. To znamená, že průměr je nyní o šest centimetrů větší, šířka zůstává stejná – vpředu 305 milimetrů, vzadu 405 milimetrů. Budou mít menší bočnici a měla by se méně přehřívat.
Změnu kromě pilotů pocítí i mechanici, kteří se v boxech starají o výměnu a měli rutinérsky zažité „třináctky“. Při adaptaci se proto nedá čekat, že by byl v první sezoně nové éry překonán rekord pitstopu, který stanovil tým Red Bull v roce 2019 časem 1,82 sekundy.
- Blatníčky: S koly souvisí také nový doplněk, který doposud k vidění nebyl. Jsou jím nepatrné blatníčky opět sloužící k efektivnější práci s prouděním vzduchu.
- Celkově těžší vůz: Maximální váha naroste oproti předchozí sezoně o 40 kilogramů na 795 kg. V porovnání s ročníkem 2008 je to dokonce rozdíl 200 kilogramů.
This season sees the introduction of the 18-inch @pirellisport tyres but there's more to them than just aesthetics.
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) February 22, 2022
In the last instalment of our six-part series, join Andrew Green, AMF1 Chief Technical Officer, as he explains what to expect from these new tyres.
K nespokojenosti některých příznivců zůstává systém DRS, který díky otevření zadního křídla ve vybraných částech trati zrychluje vůz a pomáhá tak s předjížděním. Vpředu jedoucí pilot se může bránit jen minimálně. Éra královny motorsportu startující v sezoně 2022 by každopádně neměla být o nic hlučnější – pod kapotou formulí zůstává hybridní šestiválcový motor o objemu 1,6 litru.
O tom, jak bude reálně vypadat dopad všech výše uvedených změn, začne být jasno 20. března, kdy sezona startuje v Bahrajnu. Finále v Abú Dhabí je naplánováno na 20. listopadu.