Odborové svazy zastupující německý palubní personál schválily dohodu s vedením společnosti Lufthansa o zmrazení mezd a zkrácení pracovních úvazků. Díky tomu by německé aerolinky měly ušetřit nejméně 500 milionů eur. Snižování nákladů je součástí restrukturalizačního programu, v jehož rámci firma obdržela státní pomoc ve výši devíti miliard eur.
Nezávislá organizace palubního personálu (UFO – Unabhängige Flugbegleiter Organisation) zastupuje zhruba 22 tisíc zaměstnanců, kteří pracují jako letušky či stevardi. Dohoda mezi UFO a vedením Lufthansy na nutných úsporných opatřeních byla sice dosažena už v červnu, nyní ji ale odbory ratifikovaly.
Vedle zastavení růstu mzdových tarifů a zkrácení počtu pracovních hodin (a tomu adekvátně také celkového objemu mezd) odbory kývly také na dočasné omezení výplaty příspěvků na penzijní připojištění. Lufthansa by tak díky tomu měla ušetřit 500 milionů eur (přes 13 miliard korun).
Dohoda byla schválena jen týden poté, co Lufthansa oznámila nucené propouštění části svých zaměstnanců, protože dopady koronaviru na hospodaření aerolinek jsou zdrcující. Jen za druhý kvartál Lufthansa vykázala provozní ztrátu ve výši 1,7 miliardy eur (44,4 miliardy korun). Jde o vůbec nejhorší výsledek hospodaření této německé letecké společnosti od svého znovuzaložení v roce 1953.
Do konce roku jen na půl plynu
Ze zveřejněných finančních výsledků Lufthansy vyplynulo, že od dubna do června se počet přepravených cestujících meziročně snížil o 96 procent. Tržby společnosti klesly o čtyři pětiny. Vedení Lufthansy minulý týden uvedlo, že očekává obnovení objemu přepravy jen asi z padesáti procent do konce letošního roku, a přibližně ze dvou třetin do konce roku příštího, a to v porovnání s úrovní před propuknutím koronavirové pandemie.
Management Lufthansy od uzavření evropského i světového nebe dával najevo, že pokud má ikonická letecká společnost přežít, nejspíše se neobejde bez vládní finanční injekce. Tu nakonec aerolinky získaly. Vláda do ní napumpuje celkem devět miliard eur (asi 235 miliard korun) výměnou za dočasné získání dvacetiprocentního podílu ve firmě. Do konce roku 2023 by ale vláda měla svých dvacet procent nabídnout k prodeji poté, co Lufthansa projde restrukturalizací a opět bude moci stát na vlastních nohou.