reklama

Lidé budou mít problém uživit se, na koupi auta zapomenou, tvrdí exšéf Škody Kulhánek

Tržby automobilek vyrábějících v Česku se podle expertů propadnou oproti loňsku o 215 miliard korun, výroba klesne asi o 20 procent. O tom, jak koronavirová pandemie ovlivnila český automobilový průmysl, debatovali bývalý šéf Škoda Auto a neúspěšný kandidát na prezidenta ve volbách 2018 Vratislav Kulhánek s novinářem a pedagogem Univerzity Karlovy Davidem Klimešem v pořadu Silný hlas Markéty Fialové televize CNN Prima NEWS.

reklama

„Pokles výroby automobilů v Česku je dramatický, v dubnu se propadla až o 90 procent. Odhadujeme, že za celý rok se v Česku vyrobí asi 300 tisíc vozidel méně z celkového obvyklé produkce 1,5 milionu,“ řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, který si přesto myslí, že česká ekonomika má před sebou díky automobilovému průmyslu slibnou budoucnost.

Bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek tvrdí, že propad prodejů automobilů nebude krátkodobou záležitostí. „Odhaduji to na dva až tři roky. Dokonce si myslím, že se životní standard v zemi propadne o tři roky zpátky. Když si vzpomeneme, před třemi lety nám tak zle nebylo. V posledních letech to vypadalo jako nekonečně rostoucí vývoj, ale žádný strom neroste do nebe. Takže kdyby nebyl koronavirus, přišla by normální krize. Továrny se s tím budou muset vypořádat, ty velké přežijí,“ popsal Kulhánek.

Bohatí budou mít peníze jako doteď

Automobilový trh se podle Kulhánka skládá z šedesáti, možná sedmdesáti procent z fleetového prodeje, tedy prodeje firmám. Zbytek je retail, koncoví zákazníci. „U fleetového prodeje si myslím, že k velkým propadům nedojde, podniky budou vozové parky nějakým způsobem obnovovat. Retail zase musíme rozdělit na drahá auta, bohatí budou mít peníze jako doteď, a na levná auta,“ uvedl Kulhánek.

„Mám obavy z nižší a středně nižší třídy automobilů, protože nejistota zachování pracovního místa a výdělků povede k tomu, že zbytnější potřeby budou lidé potlačovat ve prospěch těch nezbytných. Když se podíváme na trend růstu cen potravin, zeleniny a ovoce, to je neskutečné. Lidé budou mít problém, aby se uživili normálním způsobem a na koupi auta spíš zapomenou,“ doplnil Kulhánek.

Stát by měl automobilový sektor podpořit

David Klimeš tvrdí, že stát by měl automobilový sektor podpořit. „Automobilky jsou velké firmy, ne nadarmo říkáme, že Česká republika je tzv. Autoland. Na automobilovém průmyslu stojí česká ekonomika, celý automotiv znamená 10 procent HDP. Bylo by hazardem nepodpořit celý tento sektor,“ vysvětlil Klimeš.

Podle Kulhánka by se měla česká vláda poučit od německé. „Měli bychom udělat to, co Němci,“ pravil Kulhánek, podle kterého německá vláda jasně vymezila mantinely a firmy se nastaveným pravidlům musejí přizpůsobit. „V Německu významně snížili DPH a na nové elektroautomobily dokonce zdvojnásobili státní subvenci,“ popsal Klimeš s tím, že i toto musí rozhodnout česká vláda, a doplnil: „Vláda by měla také rychle naplánovat budoucnost –⁠ nejen na druhou polovinu roku 2020, ale také určit, jaké budou její priority do dalších let.“ Nedostačujícím řešením by bylo tzv. šrotovné, tedy finanční příspěvek státu za nákup nového osobního automobilu při současném odevzdání starého na vrakoviště.

V šrotovném je háček

Dva úhly pohledu na pomoc státu automobilovému průmyslu nabízí Kulhánek. „Měl by do toho vstupovat tak, aby lidé měli peníze a mohli si kupovat auta. To znamená třeba zařídit, aby byly levnější potraviny. Druhá věc je, jak pomůže stát automobilkám i dodavatelským firmám v automobilovém průmyslu, aby udržely výrobu. Tam je pomoc nezbytná,“ upozornil Kulhánek.

Ke šrotovnému má manažer a podnikatel ale kritičtější přístup. „Jsem daňový poplatník a uvítám šrotovné v Německu, kde má Škodovka asi desetiprocentní podíl na trhu. Ale nebude se mi líbit, aby se z mých daní podporovalo šedesát procent dodaných automobilů z jiných zemí, takže to je podle mě háček ve šrotovném. Vím však, že by to pomohlo jednorázovému zvýšení prodeje,“ uznal Kulhánek, který tvrdí, že stát má mnoho možností, jak český automobilový sektor podpořit. „Mzdy jsou v Česku relativně nízké, ale mzdové náklady, když k tomu připočteme 35 procent, jsou opravdu vysoké. Vláda by proto prostor pro snížení právě těch mzdových nákladů měla, to je i otázka výše daní. Cesty se rozhodně najít dají. Garance úvěru by byla velmi dobrá záležitost, jestli by se to však provedlo rychle a rozumně, zejména v dodavatelské průmyslu. Tady bych velké obavy neměl. Některé firmy tzv. zahynou, ale velké automobilky určitě ne,“ poznamenal s úsměvem Kulhánek.

Neumíme pomoci velkým firmám

Klimeš naopak obavy má. „Co se týče úvěrů, chtěl bych připomenout dlouhou debatu o společnosti Smartwings. Podstata je v tom, že neumíme pomoci velkým firmám. Při současném nastavení legislativy můžeme pomoci firmám do 500 zaměstnanců. Mám obavy, že pokud se na podzim dostanou velké firmy do problémů, tak stát nebude schopný rychle a adekvátně reagovat,“ upozornil novinář a pedagog Univerzity Karlovy.

Podle něj musí vláda vyřešit současnou i budoucí situaci co nejdříve. „Stejně tak udržme slušný příjem domácností. Ze statistik víme, že mnozí lidé ze střední příjmové skupiny plánovanou koupi auta odkládají jako první,“ popsal Klimeš.

Podle Kulhánka se dá pomáhat velkým firmám snadno. „V Česku se odehrává velká komedie kolem Smartwings. Nejsem s nikým spřízněn, takže bych s pomocí problém neměl, pokud by firma byla schopná úvěr splácet. Ford také není pro Ameriku strategickou firmou, ale když byl v krizi, tak do něj americká vláda investovala velké peníze. A dostala je zpět ještě se ziskem. Podpora není dotace, je to záruka úvěru. A firma buď úvěr bude splácet, nebo ne,“ podotkl Kulhánek. Klimeš dodal, že chyba je na straně státu, že v tuto chvíli neumí podporu naplánovat.

Tagy:

Hlavní zprávy

Vláda omezuje platnost očkování bez třetí dávky. Nařízení se týká jen dospělých
Vláda

Vláda omezuje platnost očkování bez třetí dávky. Nařízení se týká jen dospělých

Omezení platnosti očkování proti covidu na devět měsíců po 1. únoru se bude týkat jen dospělých, vyplývá z materiálu, který ve středu projedná vláda. Přeočkováním se platnost prodlouží na zatím neomezenou dobu. Podle informací ministerstva zdravotnictví je z milionu lidí, kteří už byli očkovaní před více než devíti měsíci, ale zatím nemají posilující dávku, zhruba 120 tisíc.

Čech se těžce zranil při neštěstí jachty v Karibiku. Jeho rodina teď prosí o pomoc
Nehody

Čech se těžce zranil při neštěstí jachty v Karibiku. Jeho rodina teď prosí o pomoc

Rodina českého podnikatele Michala Průši, který při nehodě v Karibiku utrpěl vážná zranění, zažívá těžké chvíle. Kromě obav o stav zraněného musí řešit i nečekané problémy s pojištěním a úhradou peněz za jeho léčbu. Už teď musela vynaložit vysoké peněžní částky a zatím netuší, jak se bude situace vyvíjet. Založila proto finanční sbírku, ve které prosí o pomoc.

Měli jste omikron? Vláda chystá nové opatření, výjimka z testů se má ale týkat jen někoho

Prodělali jste omikron? Na měsíc se zřejmě vyhnete testům i karanténám. Ve středu večer by měla nová pravidla schválit vláda. Podle informací CNN Prima NEWS se ladí poslední detaily. Diskuze se vede o to, zda by mělo opatření platit i retrospektivně a zda se omikronem už znovu nakazit nemůžete. Podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) je taková šance alespoň po dobu 30 dnů téměř nulová.

Detaily podezřelé smrti slovenského generálmajora: Svázané ruce i muž blízký Kočnerovi

Smrt Petera Bučky, bývalého šéfa slovenského vojenského zpravodajství, začala vyšetřovat Národní kriminální agentura (NAKA) jako úkladnou vraždu. Slovenskými médii totiž prolétla informace, že měl svázané ruce. Tamější ministr obrany navíc naznačil, že by za případem mohl stát muž blízký Marianu Kočnerovi a straně SMER. Co přesně se stalo? A kdo Peter Bučka vlastně byl?

Detektiv leteckých neštěstí: Hledám důvod zkázy. 11. září si letadlo sestřelili Američané

Karlu Burgerovi se dá s mírnou nadsázkou říkat detektiv leteckých neštěstí. Inspektor z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod v rozhovoru pro CNN Prima NEWS popisuje, jak přesně před 50 lety proběhla zkáza jugoslávského letadla nad Československem –⁠ zemřelo tehdy 27 lidí, svět ohromilo přežití letušky po pádu z 10 tisíc metrů. Burger ale vypráví i o dalších velkých leteckých tragédiích. K některým podle něj došlo úplně jinak, než si myslíme.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna na CNN Prima NEWS i přímo zde v tomto článku. Ve 22:30 bude první hodina diskuze mimořádně odvysílána na Primě.

Blíží se konec plastových příborů a brček. Poslanci podpořili zákon v prvním kole

Sněmovna v prvním kole podpořila zákon, který zakáže jednorázové plastové příbory, talíře či brčka, jak to vyžadují předpisy Evropské unie. Rozhodla o tom ve středu téměř jednomyslně. Lhůtu na jeho další projednávání ve výboru pro životní prostředí prodloužila na 80 dní, i když se norma měla do českého právního řádu dostat už loni v červenci. Podobný návrh předložila před rokem tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO), bývalá Sněmovna jej ale do konce volebního období nestihla projednat.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama