Lidé budou mít problém uživit se, na koupi auta zapomenou, tvrdí exšéf Škody Kulhánek

Vratislav Kulhánek a David Klimeš byli hosty pořadu Silný hlas

SILNÝ HLAS MARKÉTY FIALOVÉ, Vratislav Kulhánek, David Klimeš - 2.7. v 12:31

Tržby automobilek vyrábějících v Česku se podle expertů propadnou oproti loňsku o 215 miliard korun, výroba klesne asi o 20 procent. O tom, jak koronavirová pandemie ovlivnila český automobilový průmysl, debatovali bývalý šéf Škoda Auto a neúspěšný kandidát na prezidenta ve volbách 2018 Vratislav Kulhánek s novinářem a pedagogem Univerzity Karlovy Davidem Klimešem v pořadu Silný hlas Markéty Fialové televize CNN Prima NEWS.

„Pokles výroby automobilů v Česku je dramatický, v dubnu se propadla až o 90 procent. Odhadujeme, že za celý rok se v Česku vyrobí asi 300 tisíc vozidel méně z celkového obvyklé produkce 1,5 milionu,“ řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, který si přesto myslí, že česká ekonomika má před sebou díky automobilovému průmyslu slibnou budoucnost.

Bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek tvrdí, že propad prodejů automobilů nebude krátkodobou záležitostí. „Odhaduji to na dva až tři roky. Dokonce si myslím, že se životní standard v zemi propadne o tři roky zpátky. Když si vzpomeneme, před třemi lety nám tak zle nebylo. V posledních letech to vypadalo jako nekonečně rostoucí vývoj, ale žádný strom neroste do nebe. Takže kdyby nebyl koronavirus, přišla by normální krize. Továrny se s tím budou muset vypořádat, ty velké přežijí,“ popsal Kulhánek.

Bohatí budou mít peníze jako doteď

Automobilový trh se podle Kulhánka skládá z šedesáti, možná sedmdesáti procent z fleetového prodeje, tedy prodeje firmám. Zbytek je retail, koncoví zákazníci. „U fleetového prodeje si myslím, že k velkým propadům nedojde, podniky budou vozové parky nějakým způsobem obnovovat. Retail zase musíme rozdělit na drahá auta, bohatí budou mít peníze jako doteď, a na levná auta,“ uvedl Kulhánek.

„Mám obavy z nižší a středně nižší třídy automobilů, protože nejistota zachování pracovního místa a výdělků povede k tomu, že zbytnější potřeby budou lidé potlačovat ve prospěch těch nezbytných. Když se podíváme na trend růstu cen potravin, zeleniny a ovoce, to je neskutečné. Lidé budou mít problém, aby se uživili normálním způsobem a na koupi auta spíš zapomenou,“ doplnil Kulhánek.

Stát by měl automobilový sektor podpořit

David Klimeš tvrdí, že stát by měl automobilový sektor podpořit. „Automobilky jsou velké firmy, ne nadarmo říkáme, že Česká republika je tzv. Autoland. Na automobilovém průmyslu stojí česká ekonomika, celý automotiv znamená 10 procent HDP. Bylo by hazardem nepodpořit celý tento sektor,“ vysvětlil Klimeš.

Podle Kulhánka by se měla česká vláda poučit od německé. „Měli bychom udělat to, co Němci,“ pravil Kulhánek, podle kterého německá vláda jasně vymezila mantinely a firmy se nastaveným pravidlům musejí přizpůsobit. „V Německu významně snížili DPH a na nové elektroautomobily dokonce zdvojnásobili státní subvenci,“ popsal Klimeš s tím, že i toto musí rozhodnout česká vláda, a doplnil: „Vláda by měla také rychle naplánovat budoucnost –⁠ nejen na druhou polovinu roku 2020, ale také určit, jaké budou její priority do dalších let.“ Nedostačujícím řešením by bylo tzv. šrotovné, tedy finanční příspěvek státu za nákup nového osobního automobilu při současném odevzdání starého na vrakoviště.

V šrotovném je háček

Dva úhly pohledu na pomoc státu automobilovému průmyslu nabízí Kulhánek. „Měl by do toho vstupovat tak, aby lidé měli peníze a mohli si kupovat auta. To znamená třeba zařídit, aby byly levnější potraviny. Druhá věc je, jak pomůže stát automobilkám i dodavatelským firmám v automobilovém průmyslu, aby udržely výrobu. Tam je pomoc nezbytná,“ upozornil Kulhánek.

Ke šrotovnému má manažer a podnikatel ale kritičtější přístup. „Jsem daňový poplatník a uvítám šrotovné v Německu, kde má Škodovka asi desetiprocentní podíl na trhu. Ale nebude se mi líbit, aby se z mých daní podporovalo šedesát procent dodaných automobilů z jiných zemí, takže to je podle mě háček ve šrotovném. Vím však, že by to pomohlo jednorázovému zvýšení prodeje,“ uznal Kulhánek, který tvrdí, že stát má mnoho možností, jak český automobilový sektor podpořit. „Mzdy jsou v Česku relativně nízké, ale mzdové náklady, když k tomu připočteme 35 procent, jsou opravdu vysoké. Vláda by proto prostor pro snížení právě těch mzdových nákladů měla, to je i otázka výše daní. Cesty se rozhodně najít dají. Garance úvěru by byla velmi dobrá záležitost, jestli by se to však provedlo rychle a rozumně, zejména v dodavatelské průmyslu. Tady bych velké obavy neměl. Některé firmy tzv. zahynou, ale velké automobilky určitě ne,“ poznamenal s úsměvem Kulhánek.

Neumíme pomoci velkým firmám

Klimeš naopak obavy má. „Co se týče úvěrů, chtěl bych připomenout dlouhou debatu o společnosti Smartwings. Podstata je v tom, že neumíme pomoci velkým firmám. Při současném nastavení legislativy můžeme pomoci firmám do 500 zaměstnanců. Mám obavy, že pokud se na podzim dostanou velké firmy do problémů, tak stát nebude schopný rychle a adekvátně reagovat,“ upozornil novinář a pedagog Univerzity Karlovy.

Podle něj musí vláda vyřešit současnou i budoucí situaci co nejdříve. „Stejně tak udržme slušný příjem domácností. Ze statistik víme, že mnozí lidé ze střední příjmové skupiny plánovanou koupi auta odkládají jako první,“ popsal Klimeš.

Podle Kulhánka se dá pomáhat velkým firmám snadno. „V Česku se odehrává velká komedie kolem Smartwings. Nejsem s nikým spřízněn, takže bych s pomocí problém neměl, pokud by firma byla schopná úvěr splácet. Ford také není pro Ameriku strategickou firmou, ale když byl v krizi, tak do něj americká vláda investovala velké peníze. A dostala je zpět ještě se ziskem. Podpora není dotace, je to záruka úvěru. A firma buď úvěr bude splácet, nebo ne,“ podotkl Kulhánek. Klimeš dodal, že chyba je na straně státu, že v tuto chvíli neumí podporu naplánovat.

Tagy: