Pražskou magistrálu čekají v příštích letech revoluční změny, které mají vést ke zklidnění automobilové dopravy. Tepnu podle návrhů doplní cyklopruhy a větší prostor dostanou i chodci. Vzniknout by měl také kruhový objezd kolem Těšnova, a to na úkor současné estakády. Projekt představili architekti v rámci urbanistického workshopu Florenc + Těšnov 21, který pořádal Institut plánování a rozvoje (IPR). Jelikož návrhy počítají s redukcí dopravy o polovinu, čeká se kolem nich bouřlivá diskuse.
V roce 2021 byla představena nová podoba okolí Florence. Urbanisté následně dostali za úkol připravit studie ohledně budoucnosti parku Těšnova a transformace severojižní magistrály. Všechny koncepce počítají s výrazným zklidněním automobilové dopravy a podpory pěších či cyklistů. „Smyslem je vytvořit kultivované město,“ komentoval návrhy náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za STAN) v rámci workshopu. „Vidím to jako průlomové, protože to městu otevírá velké možnosti, jak pracovat s magistrálou,“ doplnil.
Švýcarští architekti ze studia Agps by chtěli narušit „dálniční“ podobu magistrály. Automobilům by musely stačit dva pruhy v každém směru a naopak by přibyl nový cyklopruh či širší chodníky. Zmizet má také dálniční značení, které by mělo nahradit drobnější městské. Zároveň s tím jsou kolem komunikace v plánu stromy bránící zahřívání magistrály.
Přívětivější pro městský život by měly být také prostory pod Magistrálou. „Ve hře je vícero řešení. Cílem všech je přidání prostoru pro cyklisty a pěší na úkor automobilů,“ řekl architekt Matěj Draslar v rámci workshopu.
Další návrh z pera LOLA Landscape Architects + M2AU + De Architekten Cie počítá se zrušením současné estakády a se zarovnáním páteřní silnice s okolním prostorem. V místě Těšnova by měl vzniknout park, jenž bude automobily objížděn po jeho okrajích. Prakticky by tím na místě vznikl velký kruhový objezd. Na to je však potřeba zásadně snížit intenzitu automobilové dopravy na komunikaci.
„S dnešní intenzitou dopravy by to bylo takřka nemožné, ale město chystá výhledově investice do různých typů dopravy, takže by se intenzita automobilové dopravy mohla na magistrále snížit o polovinu,“ řekl architekt Igor Sladoljev. Myslí tím například vybudování metra D, dokončení okruhů či výstavbu cyklostezek.
Návrh řešení Těšnova - de Architekten Cie. M2AU LOLA Landscape Architects Zdroj: de Architekten Cie. & M2AU & LOLA Landscape Architects
Bouřlivá a husitská debata
Končící vedení města očekává, že prosazení některého z návrhů nebude jednoduché, jelikož řešení dopravy budí v hlavním městě velké emoce. „Bude následovat debata, a ta bude určitě bouřlivá, česká, husitská – proti všem. Jsem připraven k ní přispět,“ glosoval Hlaváček.
Zklidnění magistrály je v plánu také v dalším úseku. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) před několika dny představil plánovanou podobu Hlávkova mostu, který na magistrálu u Florence navazuje. Také zde dojde k zúžení pruhů pro auta na dva v každém směru, přibude cyklopruh a rozšíření chodníku. „Rekonstrukcí zlepšíme podmínky pro všechny druhy dopravy – auta, tramvaje, cyklisty, pěší i lodě,“ napsal náměstek na svém profilu.
NOVÝ HLAVKŮV MOST 💪 Hlávkův most projde velkou rekonstrukcí. Vozovka a chodníky dostanou nové povrchy. Kostky na...
Posted by Adam Scheinherr on Wednesday, September 21, 2022
Zmiňovanou oblast čeká v příštích letech dynamický vývoj. Aktuálně probíhá úprava okolí Masarykova nádraží a změnou projde také oblast Hlavního nádraží. Na druhé straně řeky se chystá masivní výstavba v oblasti Bubny-Zátory. Vedle toho magistrát plánuje i výstavbu nové budovy filharmonie, a to na místě stanice metra Vltavská.
Cyklistická lávka na Spořilově
Magistrálu zřejmě čeká proměna také na její druhé jižní straně. Nedaleko Spořilova má totiž v její blízkosti vzniknout lávka pro cyklisty.
„Nová lávka linoucí se jako had podél magistrály propojí pro chodce a cyklisty Jižní Město a sídliště Spořilov s centrem města. Když se dnes potřebujeme odtud dostat, musíme buď MHD, nebo autem. Jiné druhy dopravy mají v podstatě smůlu,“ napsal dosluhující náměstek pro dopravu na Facebooku.
NOVÉ PROPOJENÍ JIŽNÍHO MĚSTA S CENTREM 💯 Nová lávka linoucí se jako had podél magistrály propojí pro chodce a cyklisty...
Posted by Adam Scheinherr on Thursday, September 15, 2022